רד בנד תובעת את גוגל: דפדפן ה-Chrome מפר פטנט שלנו

חברת התוכנה הישראלית טוענת כי דפדפן ה-Chrome כולל אלגוריתם בשם Courgette שמאפשר לגוגל לבצע עדכוני תוכנה חלקיים - ומפר פטנט שרשום על שמה

האם דפדפן ה-Chrome של גוגל מפר פטנט של חברה ישראלית? זאת בדיוק הטענה של רד בנד, מפתחת התוכנה לעדכון תוכנות על גבי טלפונים סלולריים מרחוק ולניהול תקשורת בין מכונות - והיא אינה מהססת לתבוע על כך את גוגל הגדולה.

רד בנד הגישה את התביעה בבית המשפט המחוזי בבוסטון, והיא טוענת כי דפדפן ה-Chrome כולל אלגוריתם בשם Courgette ("קישוא") שמאפשר לגוגל לבצע עדכוני תוכנה חלקיים - ומפר פטנט שרשום על שמה. בעוד שבגוגל מתייחסים לאלגוריתם כאל דרך יעילה לבצע שינויים קטנים, רד בנד טוענת כי גוגל מפרה בכך פטנט שלה שנרשם בארה"ב באפריל 2003. ברד בנד לא הגיבו לידיעה.

קשה להגיד עד כמה סומכים ברד בנד על תוצאות התביעה, ומה יקרה אם תצליח. גוגל היא מטרה גדולה עבור מספר גדול של חברות, שמשוכנעות כי ענקית האינטרנט, שחרטה על דגלה את הסיסמה "לא לעשות רע", היא גזלנית שיטתית של פטנטים.

חברה ישראלית אחרת שניסתה זאת לא מזמן היא נטקס, שהודיעה לפני כחודשיים על אישור שקיבלה על פטנט שלה. למרות שמניות החברה זינקו בכ-140% בעקבות ההודעה, המשמעות הפרקטית - כאשר על הפרק עומדות חברות כמו גוגל או יאהו שמשתמשות בפטנט - אינה ברורה.

בכל מקרה, מערכת ההפעלה אנדרואיד איתה פונה גוגל לשוק הטלפוניה מעמידה את החברות בממשק טכנולוגי שלא היה בעבר, וייתכן כי התביעה היא רק חלק ממערכת יחסים שנרקמת בין החברות.

חברת רד בנד מהוד-השרון נכללה ברשימת הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" לשנים 2007-2008. החברה, המנוהלת על-ידי יורם זלינגר, הוקמה בשנת 1999, ועד היום גייסה למעלה מ-33 מיליון דולר בחמישה סבבי גיוס.

בין הקרנות שהשקיעו בחברה נמצאות קורל קפיטל, כרמל, גריילוק ופיטנגו. לפי נתוני חברת המחקר IVC, רד בנד מעסיקה כ-100 עובדים בישראל, ארה"ב, אנגליה ומדינות במזרח הרחוק.

לפני מספר חודשים דיווחה החברה על חוזה עם ספקית הסלולר היפנית הגדולה, NTT docomo, שהיקפו הכספי הוערך במיליוני דולרים בודדים. את שנת 2008 סיימה רד בנד עם מכירות בהיקף של כ-30 מיליון דולר.

רד בנד החזיקה בסוף 2008 בנתח שוק של כ-64% משוק ה-FOTA (עדכון תוכנות על-גבי טלפונים סלולריים מרחוק), כך לפי חברת המחקר OVUM. כיום יש לחברה גישה לכ-600 מיליון טלפונים בעולם, המתעדכנים באמצעות התוכנה שלה.