השוואה בין רשתות הסבונים: איפה הכי משתלם לקנות וניל פצ'ולי?

"גלובס" יצא לרשתות מוצרי הספא כדי להריח ולהתמרח - וגילה תחרות על המחירים וחוויית קנייה מפנקת ■ ל'אוקסיטן הצרפתית יקרה, אך גם בללין וסבון של פעם הישראליות המחירים גבוהים ביחס לבודי שופ וסופ אנד מור

חנויות חדשות בענף רשתות מוצרי הספא והטיפוח צצות חדשות לבקרים, כשבענף בולטות כמה רשתות כמו ללין, סבון של פעם, בודי שופ ול'אוקסיטן. כולן מרשימות, המוצרים מפתים והתחרות ערה. מי עדיפה?

על טעם, ובמקרה הזה בעיקר על ריח - אין להתווכח. לכל אחת מהרשתות שגרירות שמוכנות להישבע שהיא הטובה מכולן. מכורה לז'אנר שנדרשה לבחור את הרשת החביבה עליה, תמצתה את התשובה כך: "לכל אחת מהרשתות יש מוצר שאין לו תחליף. פה הקרם משגע, שם מוצרי התינוק ממיסים, וכאן חמאת השיאה מטריפה. בסופו של יום, אני קונה איפה שיש מבצע".

מגוון המוצרים בענף מוביל לקשת רחבה של מחירים. מתוך המוצרים שמחיריהם נבדקו לצורך ההשוואה, עולה כי מוצרי ל'אוקסיטן יקרים ביחס לרשתות המקומיות. כך למשל קרם לחות לפנים, שמחירו כ-190 שקל (30 מ"ל) לעומת 70-95 שקל ברשתות האחרות (ל-50 מ"ל).

מבין הרשתות המקומיות, המחירים בסבון של פעם ושל ללין דומים למדי (בהשוואה של הכמות היחסית ביחס למחיר): כך למשל מחיר לפילינג גוף בסבון של פעם הוא כ-100 שקל ל-500 מ"ל, לעומת פילינג גוף של ללין שמחירו 80 שקל ל-350 מ"ל - כך שהמחיר ל-100 מ"ל הוא 20 שקל וכ-22 שקל בהתאמה.

בחלק מהמוצרים, המחירים ברשתות בודי שופ וסופ אנד מור נמוכים באופן יחסי - קרם ידיים המכיל 100 מ"ל עולה כ-28 שקל, לעומת 45 שקל לכמות דומה בנרות בשנקין ו-30-40 שקל למחצית מהכמות בללין ובסבון של פעם.

בריא או לא בריא?

כל מוצרי הטיפוח והקוסמטיקה חייבים באישור של משרד הבריאות. האישור המוטבע על האריזות מוענק לאחר בדיקת רכיבי המוצרים המיובאים או המיוצרים בארץ. קוסמטיקה טבעית, אגב, היא הגדרה שיווקית במהותה שאינה מקבלת תוקף על-ידי משרד הבריאות.

"מוצרים המכילים חומרים טבעיים בהגדרתם - מרגע שהם נמצאים בצנצנת או בשפופרת, הרי שהם מכילים חומרים וכן מתחלבים, מייצבים וכיוצא באלה חומרים שמיוצרים בתהליכים כימיים (שבבסיסם כימיקלים)", מסביר ד"ר אריה ליפשיץ, מומחה לרפואת עור בשירותי בריאות כללית. הוא ממליץ לבחון בעיון את רשימת הרכיבים ולחפש רכיב המכונה "שומן צמר" (wool oil, cetomacrogol) שמעורר תגובה אלרגנית. ריחו של הרכיב הזה עז ובלתי נעים, ולכן מחייב תוספת בישום שעלולה גם היא לגרור לתגובה אלרגית.

רוחל'ה בראון, יו"ר איגוד הקוסמטיקאיות בישראל, מחדדת: "גם סבונים, טבעיים ככל שיהיו, מכילים חומר משמר (פרבן) המבוסס על פורמולה כימית". לדבריה, כל חברה שמכבדת את עצמה חייבת לכלול סדרה טבעית או אורגנית. צרכן צריך לחפש את מה שמתאים לו, תוך דגש על רגישויות". את בדיקת הרגישות מציעה בראון לעשות בחנות, באמצעות טסטרים, ולא לבחור את המוצר על-פי הריח בלבד. היא ממליצה למרוח מעט בחלק שמאחורי האוזן, וכעבור 10 דקות לבדוק שלא התפתחה אדמומיות.

המחיר אינו משקף איכות

בראון, המשמשת גם כנשיאת "סידסקו", הארגון הבינלאומי לאסתטיקה ולקוסמטיקה, מדגישה כי בבסיס מוצרי קוסמטיקה והטיפוח מכילים פורמולות זהות.

ומה באשר למחיר? ד"ר ליפשיץ ממליץ שלא להתייחס למחיר גבוה כאל המלצה: "המחיר אינו מהווה ערובה למוצר טוב יותר. בשונה מתרופה שפעילותה מוכחת מדעית, מוצר קוסמטי לא יכול לחולל מהפכה ולהשיב עור בוגר לצעירותו. קרם לחות הוא מוצר חיובי בעיקר לבנות הגיל השני והשלישי, אולם פה נדרש שיקול כלכלי ושכלי, לפיו אני מציע להימנע ממוצרים שמחירם שערורייתי".

נרות בשנקין

הרשת החלוצה בתחום בישראל. הוקמה ב-1995 עם סניף ברחוב שנקין בתל-אביב (שנסגר בינתיים). כיום מונה 6 סניפים ונמנית עם קבוצת אייס-אוטו דיפו.

* ביקור בחנות: המוצרים בסניף בזל תל-אביב, שבו האווירה מנומנמת למדי, מחולקים כמחציתם לנרות והיתר לטיפוח גוף ובעיקר בנישת האמבטיה. מארזים פזורים בחנות, והכיתוב על המוצרים שלא נוסו על בעלי-חיים, בעברית, מעניק לרשת נקודת זכות.

* לתינוק/לגבר: אין מוצרי תינוקות, לגברים מבחר סמלי.

* לכד את עינינו: מוצרים המבוססים על מינרלים מים המלח.

* מועדון לקוחות: דרך מועדון ACE. דמי הצטרפות: 60 שקל לשנה, המעניקים בין היתר 10% הנחה ברשת.

* אתר אינטרנט: www.nerotbeshenkin.co.il. אתר חביב המכיל מידע כללי על מוצרים. אין מכירה מקוונת.

סופ אנד מור

הרשת נוסדה ב-2004 ומונה 10 סניפים.

* ביקור בחנות: החנות ברחוב דיזנגוף בתל-אביב נעימה ומסבירת פנים. המוצרים מחולקים לקטגוריות ומשדרים איכות ואסתטיקה. הכתוביות בעברית מדגישות את הגאווה הישראלית, אולם על מוצרים רבים לא מצוין מחיר - מה שמצריך הטרדה בלתי פוסקת של המוכרת האדיבה.

* לתינוק / לגבר: קרם גוף ובושם לגבר, סבון גוף וקרם לתינוק.

* לכד את עינינו: נר עיסוי מחמאת שיאה.

* מועדון לקוחות: הצטרפות חינם בקנייה ב-100 שקל. מעניק 10% הנחה ו-20% הנחה בחודש יום ההולדת.

* אתר אינטרנט: www.soapandmore.co.il. אתר פשוט המכיל מידע אודות המוצרים, רכיביהם ומחירים. ללא מכירה מקוונת.

בודי שופ

הרשת הישראלית המונה 40 סניפים נמצאת בבעלות ד"ר פישר, ואינה משמשת כשלוחה של הרשת העולמית THE BODY SHOP. בין שתי הרשתות, שחרתו על דגלן את המאמץ הסביבתי, קיים הסכם המתיר לרשת המקומית לייצר, לשווק ולמתג את מוצריה תחת השם.

* ביקור בחנות: הסניף בדיזינגוף סנטר מסביר פנים. בשונה מהצבעים הרכים שצבעו את עינינו עד כה, כאן תמצאו גם צבעוניות תוססת: סבונים אדומים או קרמים בכתום עז. לצד המדפים העמוסים הרבה סלסילות ומארזים מוכנים. התוויות על המוצרים כוללות עברית צחה ואת סמל הארנב המעיד כי לא נוסו על בעלי-חיים.

* לכד את עינינו: מוצרים של ד"ר פישר שמקבלים שטח מדף מכובד. משפחה או לא?

* לתינוק/לגבר: רק קרם לאחר גילוח לגבר.

* מועדון לקוחות: הצטרפות חינם דרך האתר. מעניק הטבות משתנות, הנחת יום הולדת (כמניין הגיל, עד 50%).

* אתר אינטרנט: www.bodyshop.co.il. אתר נחמד המכיל מידע על מוצרים, ללא מחירים. בשלב זה אינו כולל מכירה וירטואלית.

ל'אוקסיטן

החברה הצרפתית נוסדה ב-1976 ומדגישה כי היא יוצרת מוצרי טיפוח לשיפור איכות החיים, תוך מעורבות סביבתית, אקולוגית וחברתית. כך, למשל, על האריזות מוטבע כתב ברייל. בארץ מונה הרשת 9 סניפים.

* ביקור בחנות: הסניף בדיזנגוף סנטר, בדומה לסניפים בחו"ל, מעוצב באופן מרשים ביותר. המוצרים מחולקים לפי גווניהם המסמלים את רכיבי הסדרה: תפוזים, שקדים ועוד. כיאה לאווירה הבינלאומית, הכיתוב על המוצרים בעיקר באנגלית או צרפתית, עם תקציר בעברית על גב המוצר. נוכחות קטנה של מארזים, דגש על עושר של מוצרים ורמת מחירים גבוהה יחסית.

* לכד את עינינו: סדרת מוצרים המבוססת על כותנה אורגנית וחמאת שיאה (200 שקל למסכה/קרם עיניים, 100 שקל לקרם גוף).

* לתינוק/לגבר: מבחר לגבר, מעט לתינוק.

* מועדון לקוחות: דמי הצטרפות: 150 שקל לשנה (100 שקל לחידוש). המועדון מעניק הטבות בלעדיות, מתנות בקנייה מ-100 שקל ו-25% הנחת יום הולדת.

* אתר אינטרנט: www.loccitane.co.il. אתר מרשים וידידותי הכולל פירוט מעמיק על מוצרים ומחירים. ניתן לקנות מהאתר. 25 שקל למשלוח עד הבית, חינם בקנייה מ-500 שקל.

ללין

הרשת הגדולה ביותר. הוקמה ב-1999 ומצהירה: "הפכנו את חדר האמבט לבית מקדש לפינוק".

* ביקור בחנות: החנות בקניון עזריאלי סוגדת לפינוק. הסניף בעיצוב לבן חלומי ומרשים, עמוס קונות. מוכרניות מטופחות עטויות סינר לבן מציעות את עזרתן. המוצרים מיוצרים ברובם בארץ, אולם בתוויות שולטת השפה אנגלית, מה שמוסיף לאווירת חו"ל מחד, אולם מקפח את העברית השימושית מאידך. סמל הארנב מזכה את הרשת בנקודה נוספת. ללין מוכתרת כ"מלכת" האריזות המעוצבות. לדוגמה: קרטון מארז קשיח ומקסים לתינוק ב-45 שקל.

* לגבר / לתינוק: מגוון.

* לכד את עינינו: בקבוקון נצנצים עם נוצה ורודה רומנטית לפיזור על הגוף (85 שקל).

* מועדון לקוחות: 30 שקל להצטרפות. הטבות: 60 שקל זיכוי עתידי, 15% מערך הקנייה נצברים למימוש עתידי (למימוש עד שנה). 30% הנחה בחודש יום הולדת ועוד.

* אתר אינטרנט: www.laline.co.il. אתר ידידותי המכיל פירוט ומחיר לכל מוצר ומכירה וירטואלית. פרטי התשלום מוזנים בטלפון.

סבון של פעם

הרשת החלה את דרכה מהחנות התל-אביבית שנוסדה ב-1997, וכיום היא כוללת יותר סניפים בחו"ל (54) מאשר בארץ (29). כל המוצרים מיוצרים בישראל.

* ביקור בחנות: בגווני החנות בסניף שנקין שולטים חום וירוק העוטפים את השוהה בה בחום, המשתלב עם הריח הנפלא שמסביב. הפריטים מסודרים בצורה אסתטית על המדפים. גם כאן בולטת העובדה כי תוויות מרבית המוצרים רשומים באנגלית. העיצוב והאווירה מחזקים את ה"של פעם" בשם הישראלי של המותג, שבחו"ל מוכר כ-SABON. בין המארזים נציין לדוגמה קרטונים מעוטרי זהב עדין (כ-20 שקל ליחידה). מחיר לסלסילות: כ-20-90 שקל.

* לתינוק/לגבר: מגוון.

* לכדה את עינינו: סדרת מוצרים אורגנית.

* מועדון לקוחות: 35 שקל. הטבות: 10% מערך הקנייה נצברים למימוש עתידי. למצטרפים, 30 שקל זיכוי למימוש. הנחת יום הולדת: 15%.

* אתר אינטרנט: www.sabon.co.il. אתר מעוצב ברוח הרומנטית-קלאסית בדומה לחנויות. כולל מידע מעמיק, תמונה ומחיר על כל מוצר. בשלב זה אינו כולל מכירה וירטואלית.

ספא