חלונות 7 על שולחן הניתוחים

אנליסטים חלוקים - האם יתרחש גל שדרוגי מחשב או שרק בסוף 2010 נרגיש הבדל?

אחת הסוגיות הבוערות סביב השקת מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט- חלונות 7 - היא שדרוג מערך המחשוב האישי בארגונים. לאורך השנים וההשקות, גרסאות חדשות של תוכנות מבית מיקרוסופט היו אחד המנועים המרכזיים להאצת החלפת המחשבים האישיים בארגונים. עם זאת, בדרך-כלל לקח זמן עד שהמנוע הזה נכנס לפעולה.

הפעם, על רקע המשבר הכלכלי, או יותר נכון, מה שמסתמן כיציאה ממנו, חלוקים האנליסטים בסוגיית השפעתה של מערכת ההפעלה החדשה.

כך כתב ג'ורג שיפלר, מנהל מחקר בגרטנר, בסוף ספטמבר: "אנחנו לא מצפים שההשקה של חלונות 7 תשפיע משמעותית על הביקושים למחשבים אישיים לקראת סוף השנה. במקרה הטוב, המערכת תביא לעלייה קטנה בביקושים בבתים ובעסקים קטנים".

שיפלר העריך כי הארגונים יתחילו באימוץ אינטנסיבי של המערכת החדשה רק לקראת סוף 2010, והגידול בביקושים למחשבים אישיים, אם בכלל, יהיה בהתאם.

חלף חודש, ואנליסטית אחרת בגרטנר, מיקאקו קיטאווה מעריכה, כי ההתנהלות של חלונות 7 דווקא תאיץ גל שדרוגים במחשבים אישיים. קיטאווה, שהתבטאה בנושא במסגרת סיכום הרבעון השלישי של גרטנר בשוק המחשבים האישיים, מעריכה גם היא כי זה יקרה בעיקר בבתים ובארגונים קטנים, אבל מאמינה שנראה עלייה משמעותית בביקושים לקראת החגים בעקבות השקת המערכת החדשה.

חילוקי הדעות לא נעצרים רק בחברת המחקר. מכיוון שההשפעה של חלונות 7 על עולם החומרה קשורה באופן ישיר לביצועים הפיננסיים של חברות כגון דל, HP ו-IBM, יש לאנליסטים עניין רב במה שיקרה.

האנליסט כריס ויטמור, מדויטשה בנק, העריך כי "חלונות 7 תצית גידול רב-שנתי בצמיחת המחשוב האישי". לעומתו, אנליסט החומרה של ברקליס, בן רייצ'ס טוען שענקיות החומרה ייהנו, אולי, מהמערכת החדשה של מיקרוסופט רק לקראת סוף 2010. מה שיאיץ את הביצועים של חברות המחשוב, הוא מעריך, יהיו דווקא הביקושים לשרתים ולמערכות אחסון.

למי להאמין? קשה להגיד. בניגוד לכלל האצבע הסטנדרטי, לא בטוח שהאמת "באמצע". אפשר לקבל את חילוקי הדעות כעדות לבעייתיות בעולם האנליזה של חברות הטכנולוגיה, ואפשר גם להתייחס לזה בחיוב.

בגרטנר וב-IDC שינו במשך השנה האחרונה לפחות ארבע פעמים את התחזיות לגבי שוק המחשוב האישי השנה. בהתאם, הדיון על השפעת חלונות 7, נוגע יותר לעולם הניתוח מאשר לשוק ה-IT. הדיון על הסיבה לגל השדרוגים ימשיך להעסיק בעיקר את האנליסטים. *