זירת המט"ח: הדולר היציג נחלש ב-0.5% ל-3.746 שקלים

בשבוע האחרון התחזק הדולר ב-1.46% ■ האירו היציג איבד מאית האגורה ונקבע ב-5.5499 שקלים ■ נתוני הצמיחה החזקים בארה"ב שהצביעו לראשונה זה שנה על יציאה מהמיתון הובילו לעליות חדות בשוק המניות

בזירת המט"ח המקומי נחלש הדולר כנגד השקל, על רקע התחדשות מגמת העליות בשווקים בשל נתוני הצמיחה החיוביים שפורסמו אתמול בארה"ב. עם קביעת השערים היציגים ע"י בנק ישראל נחלש הדולר ב-0.478% ונקבע ברמה של 3.746 שקלים. האירו היציג איבד מאית האגורה או 0.002% ונקבע ב-5.5499 שקלים. בזירת המט"ח העולמית נסחר הבוקר האירו ביציבות כנגד הדולר ברמה של 1.48 דולר.

במהלך השבוע החולף התחזק שערו של הדולר ב-1.46% כנגד השקל ובחישוב החודש החולף נרשמה בצמד היחלשות של 0.32%. האירו נחלש בשבוע האחרון ב-0.09% ובחודש האחרון הוסיף לערכו 0.72% כנגד השקל.

אתמול פורסמו בארה"ב נתוני הצמיחה ברבעון השלישי אשר הפתיעו לטובה כשרשמו עלייה של 3.5% לעומת צפי לעלייה של 3.2% מה שמצביע על יצאה של ארה"ב מהמיתון בו היתה שרויה במהלך השנה האחרונה. נזכיר כי הכלכלה האמריקנית התכווצה במשך 4 רבעונים רצופים - הרצף הארוך ביותר מאז החלו הרישומים ב-1947. ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני התכווץ התוצר בארה"ב ב-3.8%, הנפילה החדה ביותר מזה כ-70 שנה.

על רקע האופטימיות הנגזרת מנתוני הצמיחה, גם הנפט הגיב בחיוב בבורסת הסחורות בניו-יורק. הזהב השחור נסגר בעלייה של 3.1% ל-79.87 דולר לחבית, לאחר שמוקדם יותר נסחר מעל רמה של 80 דולר לחבית.

כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית מעריכים כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא יושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. כמו כן יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישות הדולרים על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הגידול בעודף בחשבון השוטף, הכלכלה היציבה בישראל ואת הציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית.

ממליצים להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור מטבעי כולל אירו וליש"ט, על חשבון הדולר, בעקבות הירידה הצפויה באטרקטיביות של המטבע האמריקאי כמטבע מקלט.