חברת הקלינטק אקוויז הוכתרה כחברת ההיי-טק הצומחת ביותר

זאת, בזכות צמיחה של 4,709% במכירותיה ב-5 השנים שבין 2004 ל-2008, שעל פיהן נקבע הדירוג ■ זו פעם ראשונה בתולדות תחרות ה-Fast 50 שחברת קלינטק זוכה ■ במקום ה-2 בדירוג ממוקמת חברת רד בנד

חברת אקוויז, העוסקת בפיתוח ויישום פתרונות חדשניים לטיפול במים ובמי שפכים עבור השוק המוניציפלי והתעשייתי, הוכתרה כחברת הטכנולוגיה הצומחת ביותר בישראל, בתחרות ה-Fast 50 המסורתית שמקיימת פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, זו השנה העשירית.

תחרות ה-Fast 50 מדרגת מדי שנה את 50 חברות הטכנולוגיה הצומחות ביותר בישראל. אקוויז דורגה במקום הראשון בתחרות בזכות צמיחה של 4,709% שנרשמה במכירותיה ב-5 השנים שבין 2004 ל-2008, שעל פיהן נקבע הדירוג.

רו"ח יגאל בריטמן, יו"ר ומנהל עסקים ראשי בדלויט בריטמן אלמגור זהר ויו"ר מגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת בדלויט העולמית, מציין כי "זוהי הפעם הראשונה בתולדות התחרות שחברת קלינטק נבחרת לחברת הטכנולוגיה הצומחת ביותר. ענף הקלינטק הינו ענף שמושך יותר ויותר תשומת לב, זוכה להשקעות לא מבוטלות מגורמים רבים ובהם גורמים ממשלתיים ברחבי העולם ואף מצליח כבר לייצר סיפורי הצלחה מרשימים, כדוגמת מכירתה של סולל לחברת סימנס תמורת למעלה מ-400 מיליון דולר".

במקום ה-2 בדירוג ממוקמת חברת רד בנד, שזכתה במקום השמיני אשתקד ובמקום הרביעי בשנת 2007, ומציגה צמיחה של 4,336% ב-5 שנים. רד בנד עוסקת בתחום של ניהול תוכנה ועדכון תוכנה דרך האוויר בטלפונים סלולריים. במקום ה-3 נמצאת חברת אימפרבה, שיזם ומוביל שלמה קרמר ממייסדי צ'ק פוינט, עם שיעור צמיחה של 3,375%. החברה מספקת פתרונות תוכנה לניטור פעילות משתמשי מערכות המידע בארגון כדי להגן על מידע קריטי בארגון מפני איומים חיצוניים (hackers) ופנימיים (insiders).

מניתוח תוצאות הדירוג עולה, כי 50 החברות שדורגו השנה צמחו ב-759% בממוצע ואילו ממוצע הצמיחה של עשר החברות המובילות בדירוג עומד על כ-2,430%. מבין 50 החברות המדורגות השנה, 42 דורגו כבר בעבר ובכך הן מוכיחות התמדה בצמיחה לאורך זמן. מניתוח הדירוג עולה עוד כי כ-32% מהחברות ברשימה נמנות עם מגזר התוכנה, 28% נמנות עם מגזר התקשורת ו-20% מהחברות המדורגות הן חברות מוליכים למחצה.

לדברי רו"ח בריטמן, "תעשיית ההיי-טק והטכנולוגיה נפגעה בצורה משמעותית בשנה האחרונה בשל המשבר הכלכלי, ופגיעה זו משתקפת גם בשיעורי הצמיחה של החברות הזוכות בתחרות השנה. חברות אלה אמנם ממשיכות לצמוח בקצבים מרשימים, אך בקצבים איטיים יותר מאלה שהתרגלנו אליהם בשנים הקודמות. על אף שנדמה לכאורה כי המשבר ניצב מאחורינו, ביום שלאחר המשבר ניצבים בפני החברות הללו, כמו גם בפני כל חברה אחרת, אתגרים רבים. בין האתגרים הללו ניתן למנות את השינויים שחלו, ועוד יחולו בעתיד, במודלים העסקיים של חברות רבות במשק כמו גם את הצורך בשינוי תפקידיהם של המנהלים הבכירים בחברות תוך התאמתם למציאות החדשה".

שינוי דרמטי בתמהיל שוקי היעד

מסקר שנערך ע"י דלויט בריטמן אלמגור זהר בקרב מנהלי החברות הזוכות במהלך אוקטובר, עולה כי אתגר נוסף הניצב בפני החברות הפועלות בתחומי ההיי-טק הוא השינוי הדרמטי שחל בתמהיל שוק היעד. 45% מהחברות ציינו כי בחמש השנים הקרובות בכוונתן להתמקד בשוק האמריקני, בעוד ש-40% ציינו כי שוק היעד המרכזי עבורן יהיה אסיה ו- 10% רואות בדרום אמריקה את שוק היעד המרכזי שלהן.

עוד עולה מהסקר כי השוק האמריקני עדיין דומיננטי בכל הנוגע ביצירת תחרות לחברות המקומיות. 84% מהחברות עדיין מעריכות כי המתחרות שלהן נמצאות בעיקר בשוק האמריקאי ואילו 11% מהחברות סבורות כי עיקר התחרות שלהן נמצאת דווקא בשוק האירופי.

לדברי בריטמן, "התשובות לסקר שקיימנו בקרב החברות הזוכות בתחרות מצביעות על שינוי מהותי בשוקי היעד של החברות, ביחס לשנים קודמות. עד לפני שנתיים-שלוש, מרבית החברות פנו בעיקר לשוק האמריקני והאירופי ורק אחוזים בודדים מהן ראו באסיה את שוק היעד העיקרי שלהן. העובדה ש-40% מהן רואות באסיה את השוק העיקרי ועוד 10% פונות בעיקר לדרום אמריקה, היא עדות נוספת לכך שמדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) הופכות לכוח מרכזי ומוביל בכלכלה העולמית. בשנים הקרובות נראה שינוי מהותי במערך השיווקי והמכירתי, כמו גם בתמהיל הארגוני של חברות הסטארט-אפ, על מנת לספק מענה לשווקים אלה. בין היתר צפוי ביקוש גובר לעובדים שמשלבים מומחיות מקצועית עם הכרת שווקים אלה, תרבותם ושפתם".

בריטמן ציין, עם זאת, כי "מרבית המתחרות של חברות ההיי-טק הישראליות עדיין מגיעות מהשוק האמריקי, המהווה מקור עולמי לחדשנות טכנולוגית".