מדינת דלאוור בארה"ב מובילה בהיקף ההשקעות של תושבי חוץ

ארה"ב מנהלת קרב נגד "מקלטי מס" שמסייעים לזרים לחמוק ממס ■ "ארה"ב עושה המון רעש, אבל היא בדיוק כמו שווייץ בנוגע לבעלי פיקדונות שאינם תושבי ארה"ב"

שוויץ, זוזי הצידה. המדינה הזעירה, דלאוור, הכתה את המדינה האלפינית בתחרות על תואר הסודיות הפיננסית. כך קבע בסופ"ש (שבת) ארגון שעוסק בהיבט המשפטי של חוקי המסים.

ב-2007 הסתכמו ב-2.6 טריליון דולר הפיקדונות שהפקידו במדינות ארה"ב, ובראשן דלאוור, השוכנת בחוף המזרחי, חברות ואנשים פרטיים שאינם מתגוררים בארה"ב. כך עולה מסקר של תחומי שיפוט פיננסיים ריבוניים שאת ממצאיו ניתח הארגון לקידום צדק במיסוי 'רשת הצדק במיסוי'(Tax Justice Network).

ארה"ב בדיוק כמו שווייץ

הסקר הקיף את החוקים, את ההתנהלות ואת היקף הזרמות הכספים ב-60 תחומי שיפוט פיננסיים ריבוניים, וממצאיו מראים שדלאוור נמצאת במקום הראשון, ואחריה ניצבות לוקסמבורג ושווייץ. איי קיימן ובריטניה סוגרות את החמישייה הפותחת.

לדברי שרה לואיס, מנהלת ארגון TJN, "ארה"ב עושה המון רעש בסגנון 'אוי, הבנקים השווייצרים הרעים והנוראים', אבל היא עושה בדיוק אותו הדבר בכל הנוגע לבעלי פיקדונות בנקאיים שאינם תושבי ארה"ב".

ב-12 החודשים האחרונים הפכה שווייץ לאבי אבות הטומאה של הסודיות הפיננסית. הממשל בארה"ב הגיש תביעה משפטית נגד ענקית הבנקאות השווייצרית UBS, ששילמה קנס של 780 מיליון דולר כדי לשים קץ לתביעה. במסגרת ההסדר, הודתה UBS כי סייעה באופן פעיל לאמריקנים שביקשו להשתמט מתשלום מסים בארה"ב.

לפי המידע של TJN, קרוב ל-700 אלף ישויות פעילות רשומות בדלאוור, וכמחצית מהן נסחרות בבורסות בארה"ב. מהסקר שערך הארגון עולה שסך הפיקדונות שהפקידו בארה"ב תושבי חוץ תפח מטריליון דולר ב-2001 לסכום של 2.6 טריליון דולר ב-2007.

באותה התקופה גדל היקף הפיקדונות של תושבי חוץ בלוקסמבורג ל-500 מיליארד דולר מסכום של 101 מיליארד דולר. ובשווייץ מ-103 מיליארד דולר ל-1.45 טריליון דולר.

נזיפה לא מוצדקת

לארי המרמש, פרופסור למשפט עסקי באוניברסיטת ווידנר בדלאוור, טוען שדלאוור ספגה נזיפה שאינה מגיעה לה. לדבריו, ארגונים לקידום הצדק במיסוי מותחים ביקורת על דלאוור בגלל שהיא אינה דורשת מידע על הבעלות לצורך הנאה בלבד, מחברות שנרשמות אצלה כתאגידים.

"דלאוור אינה נוהגת בסודיות רבה יותר מאשר כל מדינה אחרת בארה"ב", אמר המרמש, וציין שמקור המשיכה של דלאוור עבור החברות הוא חוקיה הגמישים ובתי המשפט שלה, שמתמחים בדיני חברות.