אשפוז בסטייל: באיזה בית-חולים פרטי אפשר להזמין סטייק לארוחת ערב?

כשהביטוחים המשלימים וחברות הביטוח מכסים חלק ניכר מעלות הטיפול בבתי-חולים פרטיים, אין פלא שהמרכזים הרפואיים הפרטיים בפריחה ■ "גלובס" בדק באיזה בית-חולים אפשר לשדרג חדר לסוויטה וכמה זה עולה

אשפוז, מחלה או פעולה כירורגית הם חוויה לא נעימה, אולם כדי להקל עליה במשהו עומדת היום בפני 80% מאזרחי ישראל המבוטחים בביטוחים משלימים ופרטיים אפשרות לעבור אותה בתנאים משופרים ואפילו מפנקים, ועל-ידי רופאים שהם בחרו אישית. זאת במימון חלקי או מלא של הביטוחים המשלימים של קופות-החולים או חברות ביטוח פרטיות. בניגוד לבתי החולים הציבוריים, בתי-חולים פרטיים מבצעים רק ניתוחים אלקטיביים (שנקבעו מראש) ובכולם ניתן לבחור מלבד המנתח גם במרדים פרטי (בתוספת תשלום).

כל בתי-החולים הפרטיים, גם אלה המפעילים רק מחלקות השהייה שבהן מדובר באשפוז של 23 שעות לכל היותר, קשורים בהסכמים עם כל קופות-החולים וחברות הביטוח, למעט עם קופת-חולים מכבי המעדיפה להפנות את מבוטחיה למתקנים השונים של בית-חולים אסותא.

סמנכ"ל השיווק של "אסותא", רשת בתי-החולים הפרטיים הגדולה בישראל, גדי אנגל, מסביר את פריחת המרכזים הרפואיים הפרטיים, שהפכו היום לבון-טון. לדבריו, מאז ומתמיד היוותה זהותו של הרופא המנתח נקודה מרכזית בבסיס ההחלטה היכן לעבור את הניתוח. "כיוון שבדרך זו או אחרת רוב הביטוחים המשלימים מממנים ולו חלק מעלות הניתוח הפרטי, כל אחד יבקש לעבור את הניתוח בבית-חולים פרטי שעימו קשור המנתח שבחר. היום לכל רופא מנתח יש התמחות ואפילו תת-התמחות".

עם זאת, לדברי אנגל, בשנים האחרונות החל שינוי בגישה, וחולים מבקשים גם ראייה של התמונה הכוללת. "המגמה היא לעבור לשיטת 'ניהול חולה' הכוללת צוות רפואי ופרה-רפואי המטפל במכלול האספקטים שמהם סובל החולה. כך למשל בטיפול בסרטן שד מטפלים כירורג שד, פלסטיקאי שמבצע מיד עם הכריתה שיחזור של השד, עובדת-סוציאלית, פיזיותרפיסט, אונקולוג, רדיולוג, ופתולוג. זה הכיוון היום ברפואה, וגם בבתי-החולים הציבוריים הולכים בכיוון הזה. אבל למרכזים הפרטיים קל יותר לבנות כאלה צוותים. באסותא ברמת החי"ל עובדים היום בקבוצות טיפול של כירורגים ושל אורולוגים, והשאיפה היא להמשיך ולהגדיל את מגוון הצוותים האלה".

מחפשים טכנולוגיה מתקדמת

נקודה נוספת היא שהציבור מצפה לתנאי אשפוז מלונאיים. אנגל: "ההתחלה הייתה בתחום היולדות, שם הוקמו בכמה מרכזים מלוניות ליולדות, וכיום יש יותר ביקוש לתנאים משופרים ולחדרים פרטיים, שיזכירו כמה שפחות אווירת בית-חולים. זה מה שמאפשר ביטוח פרטי, ואנשים לומדים לנצל את המוצר שעליו הם משלמים מדי חודש במיטב כספם".

נקודה נוספת קשורה לטכנולוגיה הרפואית. "על-פי חוק זכויות החולה מחויב הרופא להציג את כל הטכנולוגיות האפשריות לטיפול בבעיה, גם אם הרופא לא מבצע חלק מהן. בעוד שבית-חולים ציבורי כבולים החולים לטכנולוגיה שבה עובד בית-החולים או למגבלות סל הבריאות, החולה בבית-חולים פרטי יכול לבחור בכל טכנולוגיה, בין אם במימון הביטוח המשלים/הפרטי ובין אם במימונו האישי".

אנגל מביא לדוגמה את השתלת הסטנט (תומכן) החדיש ללב - התקן המשחרר תרופה חדשה יחסית, שהוכחה כמוצלחת וכמונעת הישנות של אוטם שריר הלב. "בסל הבריאות מאושר סטנט כזה רק לחולים העומדים באינדיקציות מסוימות שנקבעו בסל, אולם הסטנט יכול לעזור גם למקרים רבים אחרים של חולים. על-פי החוק, בית-חולים ציבורי לא יכול 'למכור' לחולה את השדרוג הזה, אולם בבית-חולים פרטי יכול החולה, בהמלצת הרופא, לבחור בטכנולוגיה זו".

דוגמה נוספת הוא שתל מפרק הברך. "יש בשוק משתלים שמחירם 1,000-4,000 דולר. המשתלים הזולים יותר מחזיקים, על-פי היצרן, 7-8 שנים, בעוד שהיקרים יותר אמורים לפי אותה המלצה להחזיק גם 20 שנה. סל הבריאות לא מנפק לרוב את המשתלים היקרים יותר, ורק בבתי-חולים פרטיים ניתן לקבל את 'שדרוג' כזה".

הרצליה מדיקל סנטר: הסכמים עם 500 רופאים

לפני מספר חודשים נכנסה קופת-חולים כללית לשותפות (60%) בבית-החולים, שהיה עד אז בבעלות מלאה של משפחות לנדאו וסוארי. בית-החולים, הממוקם סמוך לשפת הים בהרצליה-פיתוח, פועל זה 27 שנה, ולפני כשנה הוא שופץ בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.

לדברי מנכ"ל בית-החולים, פרופ' דן אופנהיים, מאז נכנסה 'הכללית' לשותפות נרשמת בבית-החולים עלייה ניכרת בתנועת המטופלים שיש להם ביטוח משלים של הכללית. בבית-החולים 100 מיטות ב-50 חדרי אשפוז, 11 חדרי VIP ו-3 סוויטות. יש בו 7 חדרי ניתוח שבהם מתבצעים 15,000 ניתוחים מדי שנה; ובנוסף מחלקת הרדמה, מעבדות רנטגן, טיפול נמרץ ומחלקת גנטיקה.

בית-החולים קשור בהסכם עם כ-500 רופאים, ביניהם - פרופ' יוסף קלאוזנר, מנהל חטיבה כירורגית, בית-חולים איכילוב; ד"ר יוסף קוריאנסקי, מנהל יחידה לפרוסקופית, בית-חולים איכילוב; פרופ' אביגדור זליקובסקי, מנהל מחלקת כלי דם, בית- חולים בילינסון; פרופ' רישרד נקש, מנהל יחידת ההשתלות בית-חולים איכילוב; פרופ' ברנרדו וידנה, מנהל מחלקת ניתוחי לב וחזה בית-חולים בילינסון; פרופ' גדעון סהר, מנהל מחלקת לב, בית-חולים סורוקה; פרופ' דן ערבות, מנהל מחלקת לב, בית-חולים כרמל; ד"ר מילטון סאוטה, מנהל יחידת ניתוחי חזה, בית-חולים בילינסון; פרופ' אריה לינדנר, מנהל מחלקת אורולוגיה, בית-חולים אסף הרופא; פרופ' יוסף לסינג, מנהל מחלקת גינקולוגיה, בית-חולים איכילוב; פרופ' חנניה גפשטיין, מחלקת אורטופדיה, בית-חולים מאיר.

* שירותים מיוחדים: בחדרים - שהם משלושה סוגים, זוגיים, בודדים וסוויטות מסכי טלוויזיה דקים של 32 אינץ'. ניתן לבחור ארוחה מתפריט אישי, ובחדרים יש פירות טריים.

ניתן להזמין מראש חדר פרטי או סוויטה. ההפרש בתשלום לחדר פרטי הוא 550 שקל ליום.

מחיר הסוויטה 1,000 דולר ללילה. הסוויטה הגדולה היא שני חדרים הכוללים סלון וחדר אשפוז.

בכל חדר פרטי יש מיני-בר עם שתייה קלה חופשית, ישנה אפשרות להזמין לחדר כיבוד, עיתונים ומגזינים בשפת המטופל. הסוויטות ממוקמות באזור האטרקטיבי של בית-החולים, ונשקף מהן נוף לים.

בית-החולים מאפשר לחולה המחלים בסוויטה שירותי מספרה ומזכירות בכל שפה, ללא תוספת תשלום.

* שירותים לממתינים: מסכי מידע ו-SMS לעדכון שינוי במצב.

4 חדרי ניתוח

100 מיטות

50 חדרים, 3 סוויטות

חדר פרטי - 550 שקל ללילה

סוויטה - 1,000 דולר ללילה

מרכז רפואי נארא, רמת-גן: מחלקת הרדמה המתמחה בהרדמת ילדים

המרכז בבעלות פרטית ומיועד לניתוחים קטנים ובינוניים. מאפשר שהיית לילה אחד לכל היותר (עד 23 שעות). במקום פועלים 5 חדרי ניתוח המיועדים בעיקר לניתוחי עיניים, ניתוחים גינקולוגיים, ניתוחים אסתטיים, ניתוחי אף-אוזן-וגרון ולניתוחים קטנים אחרים. לדברי המנכ"לית, נילי זליקובסקי, המרכז מיועד בחלקו לניתוחים וחלקו מאכלס רפאות מומחים: "המקום קטן ואנו מכנים את עצמנו 'בית-חולים בוטיק'. אנחנו יושבים במתחם שבחלקו ממוקמות גם מרפאות של רופאים מומחים, ביניהם פרופ' רן טור כספא, מנהל מחלקה פנימית במרכז רפואי רבין; פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מכון הריאה במרכז הרפואי רבין; פרופ' אביגדור זליקובסקי, מנהל מחלקת כלי דם בבילינסון".

* שירותים מיוחדים: מחלקת הרדמה המתמחה בהרדמת ילדים.

* שירותים לממתינים: הודעה אישית מחדר ניתוח.

5 חדרי ניתוח

11 מיטות

4 חדרים

4 חדרי VIP

מרכז רפואי רמת-אביב: מכשור ייחודי לניתוחים מיני-פולשניים

המרכז הרפואי בבעלות פרטית, ממוקם בקניון רמת-אביב בתל-אביב, ושטחו 4,000 מ"ר. למרכז רישיון לניתוחים בינוניים, והוא פועל ב-4 מישורים של רפואה מקצועית: מרפאות מומחים; מכון ct שבו עושים בדיקות הדמיה מוכרות; מכון מיפויים; אגף כירורגי, ובו 26 מיטות השהיה (לאשפוז לילה ועד 23 שעות).

לדברי סמנכ"לית המרכז, אירית פייג, במקום קיים מכשור ייחודי לניתוחים מיני-פולשניים כמו למשל לניתוחים כירורגיים אורתופדיים. יש בו את כל הציוד והמכשור המתקדם בתחומי הגסטרו וכירורגיה כללית. המרכז קשור בהסכמים עם עשרות רופאים, ביניהם - פרופ' צבי ורד, מנהל המחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי אסף הרופא; פרופ' שמואל בנאי, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית (צנתורים ואלקטרופיזיולוגיה) במערך הקרדיולוגי של המרכז הרפואי תל-אביב; פרופ' איילה פולק, מנהלת מחלקת עיניים בית-חולים קפלן; פרופ' רוחקינד שמעון, נוירוכירורג, מנהל היחידה לשחזור עצבים פריפריים בבית-החולים ע"ש סוראסקי; ד"ר ראובן צימליכמן, רופא פנימי מומחה ליתר לחץ-דם.

* שירותים מיוחדים: שדרוג לחדר פרטי יעלה 1,400 שקל, השגחה מקצועית אחרי הניתוחים. רוב החדרים הם לשני מטופלים בחדר. יש גם חדרים פרטיים ליחידים. שדרוג לחדר פרטי, כולל ארוחות וצוות מקצועי.

* שירותים לממתינים: הודעה אישית מתוך חדר הניתוח, חדרי המתנה VIP.

4 חדרי ניתוח

22 מיטות

11 חדרים

אסותא: 90 אלף ניתוחים בשנה

חברת אסותא נמצאת בבעלות מלאה של קופת-חולים מכבי. החברה מפעילה 4 מרכזים עיקריים שבהם מתבצעים מדי שנה 90,000 ניתוחים, מספר גבוה בהרבה ממספר הניתוחים שנעשים בכל אחד מבתי-החולים הציבוריים. לשם השוואה: בשיבא, המרכז הכירורגי הציבורי הגדול ביותר, מתבצעים מדי שנה 55,000 ניתוחים.

בין הרופאים הבולטים הקשורים בהסכמים עם רשת אסותא נמצאים שמות כמו - פרופ' שמואל דקל, מנהל המחלקה האורטופדית בבית-החולים סוראסקי (איכילוב); ד"ר אהוד רענני, מנהל מערך ניתוחי הלב במרכז הרפואי שיבא; פרופ' נחום הלפרין, מנהל המחלקה האורטופדית אסף הרופא; ד"ר אהרון צ'ציק, מנהל המערך האורטופדי בשיבא; פרופ' משה הדני, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית בשיבא; פרופ' מיכה רבאו, מנהל היחידיה הפרוקטולוגית סוראסקי; פרופ' אייל שיף, מנהל מחלקת יולדות בשיבא; פרופ' ארם סמולינסקי, מומחה לניתוחי לב.

- אסותא באר-שבע:

4 חדרי ניתוח

14 מיטות

8 חדרים

4 חדרי VIP

4 חדרי ניתוח, וכן מכוני לב וקרדיולוגיה, מרפאת כאב, ומכון שינה.

* שירותים מיוחדים: כורסה למלווה.

* שירותים לממתינים: עמדה מאוישת.

- אסותא חיפה:

ממוקם בתוך קניון סינמול (לב המפרץ). בבית-החולים 4 חדרי ניתוח, ובנוסף מכון ממוגרפיה ומכון שינה.

4 חדרי ניתוח

28 מיטות

8 חדרים

* שירותים מיוחדים: אינטרנט אלחוטי, טלוויזיה אישית עם חיבור ללוויין חינם.

* שירותים לממתינים: מסכי מידע עמדה מאוישת.

- אסותא רמת-החי"ל:

16 חדרי ניתוח

230 מיטות

140 חדרים

12 חדרי VIP

1 סוויטה

380-680 שקל שדרוג לחדר פרטי

בית-החולים הפרטי הגדול והחדיש ביותר, שנחנך לפני מספר חודשים ברמת-החי"ל בתל-אביב, בהשקעה של מיליארד שקל. בבית-החולים 230 מיטות אשפוז ב-140 חדרים, ועוד 12 חדרי VIP וסוויטה אחת.

במקום מתבצעים כל סוגי הניתוחים, ובנוסף פועלים בבית-החולים מחלקת טיפול נמרץ, יחידה לצנתורי לב, מכון דימות, מכון אונקולוגי, מכון דיאליזה, מרפאת כאב, מכון גסטרואנטרולוגי ועוד.

* שירותים מיוחדים: שירות רום-סרוויס שבמסגרתו ניתן להזמין מנות מתפריט מיוחד תמורת 50 שקל למנה; מרכז עסקים הכולל מחשב ופקס לשימוש ללא תשלום; טלוויזיה אישית עם חיבור לאינטרנט ולערוצי לוויין ללא תוספת תשלום. חדרי VIP הכוללים: מסך LCD גדול, פינת ישיבה: שולחן 2 כיסאות, מיטה (ניידת) גם למלווה, נעלי-בית מבד, ערכות טואלטיקה וטיפוח הכוללות קרמים לגוף, לידיים ולרגליים, שמפו ומרכך, סבונים, מוצרי טיפוח נוספים, סטים לגילוח ולצחצוח שיניים, כובע רחצה, פצירה ועוד.

* שירותים לממתינים: מסכי מידע באזורי ההמתנה ובבית הקפה, SMS לעדכון שינוי במצב, עמדה מאוישת בחדר ההמתנה.

- אסותא ראשון-לציון:

4 חדרי ניתוח

39 מיטות

18 חדרים

1 חדר VIP

בית-החולים היחיד של הרשת שאינו חדש, אלא מחודש. במקום פועלים 4 חדרי ניתוח, וכן מכון דימות (CT), מכון ממוגרפיה, מעבדת שינה, מכון לרפואה גרעינית ועוד.

* שירותים מיוחדים: הזמנת אוכל מתפריט אישי, פטיו עם בית-קפה, טלוויזיה בכל חדר עם חיבור ללוויין, ללא עלות נוספת.

* שירותים לממתינים: מסכים בחדר ההמתנה.

אלישע, חיפה: כל סוגי הניתוחים, כולל ניתוחי לב פתוח

היחיד מבין בתי-החולים הפרטיים שנמצא בבעלות פרטית של קבוצת זאבי. בית-החולים מפעיל 6 חדרי ניתוח בהם נערכים כל סוגי הניתוחים (כולל ניתוחי לב פתוח). יש בו גם מחלקה לפגועי ראש, מחלקה שיקומית, מחלקה גינקולוגית, מכון להפריה חוץ-גופית, מכון רנטגן, תא לחץ, מכון גסטרו, מכון דימות כולל מכשיר MRI, וכן מחלקה לאסתטיקה, שבה מתבצעים ניתוחים פלסטיים וטיפולי אסתטיקה.

אלישע קשור בהסכמים עם עשרות רופאים, ביניהם ד"ר גיאורגיטה פריד, מנהלת שירות השד ברמב"ם; ד"ר יהושע דנינו, סגן-מנהל מחלקת אף-אוזן-גרון ברמב"ם; ד"ר משה בולקיאר, מנתח אורולוגי בכיר בבית-חולים רמב"ם; ד"ר בני ברנפלד, סגן-מנהל מחלקה אורטופדית בית-חולים כרמל; פרופ' מיכאל סודרי, מנהל המערך האורטופדי בית-חולים רמב"ם; ד"ר אלן סוויסה דגן, מנהל מחלקת גסטרואנטרולוגיה, בית-חולים רמב"ם; ד"ר עסליה אחמד, סגן-מנהל מחלקה כירורגית, בית-חולים רמב"ם.

* שירותים מיוחדים: הזמנת מנות מתפריט מיוחד, שדרוג לחדר VIP ובו שירותים ומקלחת פרטיים, מסך טלוויזיה דק עם חיבור לכבלים, מיני-בר - כל אלה תמורת 1,600 שקל ללילה.

* שירותים לממתינים: הודעה אישית מחדר ניתוח.

6 חדרי ניתוח

144 מיטות

61 חדרים

27 חדרי VIP

1,600 ללילה שדרוג לחדר VIP

עיקרי הדברים

- בית-חולים ציבורי לא יכול 'למכור' לחולה סטנט משודרג, אולם בבית-חולים פרטי יכול החולה לבחור בטכנולוגיה זו.

- רוב חברות הביטוח וקופות-החולים עובדים עם כל המכונים הפרטיים, אך מכבי תמיד תעדיף להפנות לאסותא.

- בבית-חולים ציבורי כבולים החולים לטכנולוגיה של בית-החולים, ואילו חולה בבית-חולים פרטי יכול לבחור בכל טכנולוגיה, בין אם במימון הביטוח ובין אם במימונו האישי.

- השחקנים החזקים בענף: אסותא שבשליטת קופת-חולים מכבי, והרצליה מדיקל סנטר שהכללית שותפה בו.

- בתי-חולים פרטיים מבצעים רק ניתוחים אלקטיביים, ובכולם ניתן לבחור מלבד המנתח גם במרדים פרטי (בתוספת תשלום).

בריחת מוחות? בכירים עזבו את עבודתם בבתי-חולים ציבוריים לטובת הפרטיים

פריחת בתי-החולים הפרטיים ומספר הרופאים הבכירים הקשורים עימם בהסכמים, עלולה, לדעת חלק מהגורמים בענף הרפואה, להוות בעיה של בריחת מוחות עבור בתי-חולים ציבוריים. עם רשת בתי-החולים של אסותא לדוגמה, קשורים יותר מ-500 מנתחים, שרובם עובדים גם בבתי-חולים ציבוריים. כיוון שהמערכת הפרטית מציעה לרופאים תנאים משופרים במידה ניכרת מאלה של המערכת הציבורית (וגם את הפריבילגיה לא לככב בדו"ח השכר הציבורי המתפרסם מדי שנה), חוששים במערכת הבריאות מזליגת כוח-אדם איכותי לסקטור הפרטי.

דוגמה לכך שהחשש הזה אינו תלוש מן המציאות היא העובדה שאת בית-החולים החדש של אסותא מנהל ד"ר ערן סגל, ממומחי ההרדמה הידועים בארץ, שניהל עד אז את היחידה לטיפול נמרץ בבית-חולים שיבא. לצידו של ד"ר סגל עובדים באסותא רופאים בכירים נוספים שעזבו בתי-חולים ציבוריים או הקטינו את משרתם שם, כדי לעבוד בבית-החולים הפרטי.

פתרון לדילמה ניתן יימצא אולי אם תאושר הצעת החוק של ח"כ ד"ר רחל אדטו, שהוגשה בחודש מאי השנה. לפי ההצעה, שזכתה לתמיכת 22 חברי-כנסת ולתמיכת משרד הבריאות, מבוטחי הביטוחים המשלימים יוכלו לבחור רופא (בעיקר מנתח) בבתי-חולים ציבוריים, והפרוצדורה הרפואית/הטיפולית תבוצע במתקני בית-החולים הציבורי. זאת, בניגוד לחוק הקיים, שאוסר על בחירת רופא בתשלום. מספר הניתוחים בשירות זה יוגבל לשליש מסך כל הניתוחים המבוצעים בבית-החולים, כדי לשמור על איזון בתמהיל בין הניתוחים הציבוריים לפרטיים בבתי-החולים.

בנוסף, מוצע כי הניתוחים יבוצעו משעות אחר-הצהריים ואילך, כדי למנוע מצב שבו רופאים ינתחו חולים פרטיים בשעות הבוקר, על-חשבון "החולים הציבוריים". עוד קובעת ההצעה, כי רופא שמבוטח שוכר את שירותיו במסגרת זו, ישלם לבית-החולים עבור השימוש במתקניו, וכי רק רופאים מומחים העובדים בבית-חולים במשרה מלאה, יהיו זכאים לתת את השירות הטיפולי הזה.