שר התקשורת והשר לפיתוח הנגב מחרימים את כנס דימונה לתקשורת

זאת בעקבות הזמנתו של העיתונאי השבדי דונלד בוסטרום, שפרסם כי חיילי צה"ל סחרו באיברי פלסטינים ■ המשרד לפיתוח הנגב משך את תמיכתו הכספית מהכנס

חרם ממשלתי מפתיע הוטל הבוקר (א') על כנס דימונה לתקשורת המתקיים מחר (ב'), בעקבות השתתפותו של העיתונאי השבדי דונלד בוסטרום, שפרסם בחודש אוגוסט בעיתון השבדי "אפטון-בלאדט" כי חיילי צה"ל הרגו פלסטינים, ביתרו את גופותיהם ומכרו את איבריהם.

שר התקשורת, משה כחלון, שאמור היה לחתום את הכנס בנאום, ביטל את הגעתו - למרות שבמשרד התקשורת טוענים כי להחלטה אין כל קשר להשתתפותו של העיתונאי השבדי. במקביל, סילבן שלום, השר לפיתוח הנגב והגליל, ביטל גם הוא את השתתפותו ואף משך את התמיכה הכספית של משרדו לכנס, שעמדה על 200 אלף שקל.

את ההחרמה ניתן אפוא להגדיר כחרם ממשלתי, והעמדה הינה ברורה: התנגדות נחרצת להחלטת מארגני הכנס להזמין כאורח הכנס את בוסטרום.

שלום, השר לפיתוח הגליל והנגב, רואה בעיתונאי השוודי אויב מדינת ישראל, ובהמשך להודעתו לכלי התקשורת מהבוקר כי הכנס ייאלץ להיפרד מחסותו של משרדו, הטיח גם מילים קשות באורח השנוי במחלוקת, אותו הגדיר כ"מי שהעליל עלילת דם עם מדינת ישראל וחייליה".

כזכור, עם פרסומה בשבדיה, עוררה הכתבה של בוסטרום הד תקשורתי רב-עוצמה וביקורת קשה מצד מדינת ישראל. משרד החוץ אף הודיע כי הכתבה הינה חלק ממסע הכפשות אנטישמי, וכמעט ועורר תקרית דיפלומטית. מנגד, יש הטוענים כי לכתבה יוחסה חשיבות מוגזמת, וכי העיתונאי לא ייצג את מדיניות העיתון בו הוא כותב או גורמים אנטי-ישראלים כלשהם.

את בוסטרום יראיין בכנס יאיר לפיד, שהביע בטורו השבועי ב"ידיעות אחרונות" את סלידתו מכתבתו של בוסטרום, וכן את הקונפליקט - האם לראיין או שלא.

גורמים המעורבים בהפקת הכנס מספרים כי "הכנס יתקיים גם בלי סילבן שלום, והרשות לפיתוח הנגב כבר העבירה את התמיכה הכספית - כך שמבחינה משפטית הכול סגור, הכול שולם. השר שלום ידע על זה חודשים מראש. ההזמנה אצלו כבר שבוע. פעילי ימין הפעילו לחץ, וגרמו לו להתקפל".

מהנהלת כנס דימונה לתקשורת בחרו להביא את תגובתו של ראש עיריית דימונה, מאיר כהן: "אני מכבד את החלטת השר, רק צר לנו שהודעתו הגיעה ברגע האחרון. הכנס יתקיים בכל מקרה. אני לא מכיר אדם אחד בישראל שלא רתח מזעם על פרסום ההכפשות ההזויות בעיתון השבדי. הכנס לא נותן במה להכפשות, אלא לראשונה נותן במה לביקורת נוקבת עליהן. אחרי חודשיים בהם מופיע העיתונאי בכל העולם כגיבור, הוא יצטרך לענות כאן על השאלות הקשות באמת".