דו"ח העוני: 1.65 מיליון עניים בישראל, מהם 783 אלף ילדים

אחד מכל שלושה ילדים בישראל - עני ■ הבשורה החיובית: נמשכה הירידה בשיעור העניים מקרב האוכלוסייה הערבית, בשל השתלבות מוגברת בשוק העבודה ■ השר הרצוג בישר על כך שנתניהו הסכים לאמץ מודל לפיקוח ממשלתי על עמותות לחלוקת מזון

ניצני הירידה בשיעור העניים בישראל, שבאו לידי ביטוי במחצית השנייה של שנת 2007 ובמחצית הראשונה של 2008, נמחקו במחצית השנייה של 2008 - זאת בעקבות המשבר הכלכלי. כך עולה מניתוח דו"ח העוני, שפרסם היום (ב') המוסד לביטוח לאומי.

מימדי העוני בשנת 2008 כולה זהים לאלה שנמדדו בשנת 2007, והם מציבים את ישראל בראש סולם המדינות המפותחות שבהן תחולת העוני גבוהה במיוחד, לצד ארה"ב ומקסיקו. על פי הנתונים, בשנת 2008 חיו בישראל 420 אלף משפחות עניות, שבהן חיו כ-1.65 מיליון נפשות, מתוכן כ-783 אלף ילדים. במילים אחרות, אחד מכל שלושה ילדים בישראל הוא עני.

אחד הסימנים הבולטים למשבר הכלכלי הוא העלייה בשיעור העניים מקרב משפחות עובדות. למעשה, שיעור המשפחות העניות שיש בהן לפחות מפרנס אחד, מהווה 46.3% מכלל העניים בישראל, וזאת לעומת 45.7% בשנת 2007. במילים אחרות, גם מי שקם מדי בוקר לעבודה קשה, עלול למצוא את עצמו מתחת לקו העוני - במיוחד אם הוא מפרנס מספר נפשות.

אפקט נוסף של המשבר הכלכלי הוא החמרה במצבן של המשפחות החד-הוריות העניות. שיעורן אמנם ירד מרמה של 29.8% בשנת 2007 לרמה של 28.8% בשנת 2008, אולם אלה שכבר נמצאו מתחת לקו העוני, נעשו עניות יותר. זאת, משום שהמרחק בין ההכנסה של משפחות אלה לבין קו העוני, גדל מרמה של 32.8% בשנת 2007, ל-36.9% בשנת 2008. ההכנסה מעבודה ירדה למעשה בשיעור ריאלי של 4%, ואילו מספר המפרנסים הממוצע למשפחה ירד ב-1.7%.

בשורה חיובית למגזר הערבי

מצבם של הקשישים בישראל נותר יציב ביחס לשנת 2007, ואפילו רשם שיפור קל על פי מדד עומק העוני. הסיבה האפשרית לכך היא הגדלת קצבאות הזקנה בהתאם להסכמים הקואליציוניים, והעמקת הסיוע (הדל ממילא) לניצולי שואה. בסה"כ, שיעור העניים מקרב הקשישים עדיין גבוה, והוא עומד על 22.7%. יצוין כי בשנת 2008 נרשמה ירידה קטנה בשיעור המשפחות העניות עם 1-3 ילדים, אולם ירידה זו קוזזה עם עלייה בשיעור העוני בקרב משפחות גדולות יותר. ירידה בתחולת העוני נרשמה גם בקרב עולים חדשים, אולם העוני בקרב העולים שכבר הוגדרו עניים, דווקא העמיק.

הבשורה החיובית בדו"ח הזה מגיעה מהמגזר הערבי: תחולת העוני של משפחות ערביות בישראל המשיכה לרדת, מ-54% בשנת 2006 ל-51.4% בשנת 2007 ו-49.4% בשנת 2008. ירידה זו מיוחסת להגברת השתלסבותם של הערבים בשוק העבודה, זאת לאחר שנרשמה עלייה של 4% במספר המפרנסים בקרב המגזר. חלקם של הערבים באוכלוסייה הענייה עדיין גבוה מאוד 33.8% לעומת 34.6% בשנת 2007.

שר הרווחה, יצחק הרצוג, התייחס במיוחד לנתון הזה היום: "דו"ח העוני הנוכחי מעיד על זיקה ישירה בין יציאה לעבודה להיחלצות מעוני. למרות המשבר הכלכלי, העלאת שיעור ההשתתפות בשוק העבודה, שאפיינה את המגזר הערבי בשנת 2008, הובילה לירידה במספר המשפחות העניות במגזר הערבי. לעומת זאת, בקרב משפחות חד הוריות עומק העוני החמיר באופן מובהק ובשיעור גבוה, עקב פיטורים. דוח העוני הנוכחי לא מותיר ספק באשר לצורך להתמקד בעידוד תעסוקה, בהסרת חסמים בתחום העסקת עובדים ופיתוח תוכניות מגוונות לאוכלוסיות מיוחדות. זאת בכוונתי לעשות".

הרצוג הפתיע במהלך מסיבת העיתונאים שנערכה לרגל הצגת הדו"ח, ובישר על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר, יובל שטייניץ, הסכימו לאמץ את המסקנות של משרד הרווחה בעניין הביטחון התזונתי בישראל. על פי מסקנות אלה, הממשלה תקצה 50 מיליון שקלים נוספים לצורך סיוע לעמותות מזון, ובנוסף תפקח על עמותות אלה. הרצוג ציין כי בקרוב יצא מכרז שבסופו תיבחר "עמותת גג" אחת או יותר, שתרכז את פעולות הסיוע בתחום המזון, בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה.

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, אמרה היום: "מדינת רווחה חייבת לקבוע יעד עוני וצמצום פערים חברתיים ואכן, הממשלה קבעה אותם. כדי לעמוד באתגרים הניצבים בפתחנו יש לעקוב אחר יעד זה על אף הקושי שהתגלה השנה בהשגתו בשל המשבר הכלכלי. יש לזכור כי חוסן חברתי חשוב כמו חוסן בטחוני ושניהם יחד מרכיבים את החוסן הלאומי".