האוצר צפוי להתנגד להדחת שלמה זהר מתפקיד יו"ר דיסקונט

(עדכון) - שטייניץ בדיונים פנימיים: לא אתן יד להדחה ■ אם ההדחה תגיע להצבעה באסיפה הכללית של הבנק - למדינה יהיה מעמד מכריע ■ מוקדם יותר פורסם לראשונה ב"גלובס" כי שלמה זהר לא יתפטר מתפקידו

משרד האוצר צפוי להתנגד להדחתו של שלמה זהר, מתפקיד יו"ר בנק דיסקונט. שר האוצר יובל שטייניץ התבטא היום (ב') בדיונים פנימיים במשרד כנגד התהליך של ההדחה, ואמר כי לא ייתן יד להדחה. אם הדחתו של זהר תגיע להצבעה באסיפה הכללית של הבנק - למדינה, המחזיקה ב-25% ממניות בנק דיסקונט יהיה מעמד מכריע בהצבעה, וקולות המדינה יכריעו את הכף בהחלטה.

מוקדם יותר היום פורסם ב"גלובס", כי בנק ישראל לא יתנגד להדחתו של שלמה זהר, אך ידרוש כי העברתו מתפקידו תיעשה לפי כללי ממשל תאגידי נאות ונוהל בנקאי תקין. בבנק ישראל סבורים כי זכותו של בעל שליטה בבנק למנות יו"ר דירקטוריון כרצונו כל עוד המינוי נעשה לפי הנהלים. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, סירב לענות לשאלות בנושא.

ל"גלובס" נודע כי אתמול (א') התקיימה שיחת טלפון בין בכירי קבוצת ברונפמן-שראן לבין אנשי הפיקוח על הבנקים. אנשי הקבוצה הסבירו לפיקוח את עמדתם, לפיה כל המהלכים שנעשו בעניין הבקשה לסיים את תפקידו של זהר נעשו על-פי כל דין ובהתאם לכללי ממשל תאגידי תקין. כמו כן הדגישו כי הקבוצה מחויבת לכל הבקשות של בנק ישראל, בכלל זה בעניין הגדלת ההון וכללי ממשל תאגידי תקין. הנפקת הזכויות, אומרים אנשי הקבוצה, תתקיים מיד לאחר כניסת היו"ר הבא לבנק.

העברת יו"ר דירקטוריון מכהן צריכה להיעשות על ידי הדירקטוריון ובאישור אסיפה כללית, ולא כאשר בעל שליטה מודיע בעל פה ליו"ר כי הוא אינו חפץ בשירותיו.

בעלי השליטה בבנק דיסקונט הם קבוצת ברונפמן-שראן המחזיקים ב-26% ממניות הבנק. הנציג הבכיר של משפחת ברונפמן בבנק הוא מתיו ברונפמן, אך לאחרונה החל אביו, אדגר ברונפמן, להתערב בהחלטותיו ולקחת את מושכות הניהול לידיו. לפני כמה חודשים אף מינה ברונפמן האב את איש אמונו, יוסף צ'חנובר, כנציגו בדירקטוריון.

זהר לא יתפטר

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס" אין בכוונת זהר להתפטר. לאור עמדת זהר תיאלץ משפחת ברונפמן לכפות עליו את סיום תפקידו ולפעול על פי הנדרש. תחילה יש להסביר לרגולטור את הסיבות לכך, לאחר מכן לקיים דיון בדירקטוריון ואז לקבל את אישור האסיפה הכללית של בעלי המניות בבנק. ההערכות הן כי במקרה זה ידרוש חזקיהו כי בנק דיסקונט יפרסם דיווח רשמי על תוכן הישיבה, כפי שדרש במקרה התפטרותו של צבי זיו מתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים.

משפחת ברונפמן מעוניינת כי את זהר יחליף יוסי בכר, לשעבר מנכ"ל האוצר. מינוי בכר לתפקיד צפוי לקבל ללא בעיות את אישור בנק ישראל, אך לא יטופל כל עוד לא הסתיים תהליך ההדחה של זהר.

זהר זימן למחר (ג') ישיבת דירקטוריון שלא מהמניין ובה בכוונתו לתת לדירקטורים דיווח מלא לגבי השתלשלות האירועים בשבוע האחרון. זהר יספר לדירקטורים על שיחותיו עם מתיו ברונפמן, בהן הסביר לו האחרון כי אין לו ברירה אלא לבקש את התפטרותו מאחר וזו החלטת אביו אדגר. ההערכות הן כי אין בכוונת זהר לשתף פעולה עם התנהלות הנוגדת כללי מממשל תאגידי. גורמים במערכת הבנקאית אמרו כי הליך המינוי של זהר לתפקיד יו"ר הבנק היה לפי הכללים וכך אמור להיות גם הליך הפסקת המינוי ולא על ידי שיחת טלפון או הודעה שבעל פה.

תקדים בדיסקונט

תקדים להדחת יו"ר מכהן כבר היה בקבוצת דיסקונט. באפריל 2007 החליטו אדגר ברונפמן ורובין שראן להחליף את יו"ר דיסקונט ניו יורק, לן גרונשטיין, בעקבות סכסוך מר שנתגלע בינו לבין מתיו ברונפמן. הסיכום בין ברונפמן האב לשראן היה כי שני הניצים יתפטרו מהדירקטוריון. מתיו ברונפמן התפטר אך גרונשטיין סירב והודח בישיבת דירקטוריון שזומנה במיוחד לצורך כך. מאחר ודיסקונט ניו יורק אינו חברה ציבורית לא היה צורך באסיפה כללית.

ההערכות הן כי זהר ממתין ולא יחליט על צעדיו כל עוד לא יתבררו יחסי הכוחות באסיפה הכללית. אם המדינה, המחזיקה 25% ממניות הבנק, תתנגד באסיפה כללית להדחת זהר תתקשה משפחת ברונפמן להשיג רוב נגדו. ככל הידוע החשב הכללי, שוקי אורן, טרם גיבש את עמדתו.

יצוין כי הסכם ההבנות המחייב את המדינה להצביע ביחד עם בעלי השליטה בבנק פג בסוף 2008. לכן ההבנות בין המדינה לבעלי השליטה בנוגע להפעלת זכויות ההצבעה הצמודות למניות שבבעלות הממשלה, הצבעות באסיפות הכלליות של הבנק והתחייבות המדינה להימנע בהצבעות באסיפה כללית או לבקשת בעלי השליטה להצביע יחד עימם, פקעו והמדינה רשאית להצביע כהבנתה.

מהי עמדת המדינה?

המדינה מחזיקה ב-25% ממניות בנק דיסקונט. מדובר במניות שנותרו בידה לאחר שבעלי השליטה לא מימשו את האופציה שניתנה להם בעת הרכישה. האופציה פגה בדצמבר 2008 (אפשר שהיום הם מתחרטים על הצעד הזה).

עד למועד פקיעת האופציה היה הסכם הצבעה בין המדינה לבעלי השליטה, לפיו המדינה, בוודאי כשזה נוגע למינויים, תצביע עם בעלי השליטה. הסכם חדש בין שני בעלי המניות הגדולים, המדינה ובעלי השליטה, נחתם ב-15.2.09, ותוקפו שנה אחת. במסגרת ההסכם החדש בוטלו כל ההבנות בין המדינה לבעלי השליטה בנוגע להצבעות והמדינה עצמאית ורשאית להצביע כרצונה.

המדינה, זה אומר נכסים מ.י, בראשה עומד החשב הכללי באוצר שוקי אורן.

מה עמדת המדינה? לא ידוע. המדינה, האוצר, אלה שמחזיקים עבור הציבור את המניות, שותקים. "אנחנו עוקבים אחרי האירועים".

למדינה חמישה דירקטורים בבנק, שמונו על ידי ועדת המניות לדיסקונט: גתית גוברמן, ד"ר אריה עובדיה, אילן עייש, פרופ' דפנה שוורץ וד"ר יצחק שריר. על פי החוק הם עצמאים להצביע בישיבות הדירקטוריון על פי שיקול דעתם. האם הם "יקחו" את הצד של ברונפמן-שראן או את "הצד" של זהר?

את זה נראה בקרוב. באסיפה הכללית זה כבר עניין אחר. הצבעת המדינה תוכרע על פי דעתו של שר האוצר ומשרד האוצר, וכנראה גם משרד ראש הממשלה. לתוך זה נכנסת כוונת האוצר למכור את מניות המדינה, כחבילות, במהלך השנה הבאה.