גירעון הכללית מזנק - מכבי, מאוחדת ולאומית באיזון תקציבי

כך עולה מהדו"ח השנתי שמפרסם היום (ב') הסמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, עו"ד יואל ליפשיץ ■ מכבי היא הקופה היחידה שגובה כסף לא רק עבור ביקור אצל רופא שניוני אלא גם בגין ביקור אצל רופא ראשוני

קופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית סיימו את שנת 2008 עם איזון תקציבי ואילו שירותי בריאות כללית, שמבטחת 53.3% מהציבור, הציגה גירעון של 422 מיליון שקל - הגדול ביותר מאז שנת 2001. כך עולה מהדו"ח השנתי שמפרסם היום (ב') הסמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, עו"ד יואל ליפשיץ.

עלייה בהוצאות של הקופות

על פי הדו"ח, שחובר על ידי רו"ח מירה ולדמן אשרוב ממשרד הבריאות ורו"ח טובה הילמן ממשרד הילמן ושות', הגירעון של הכללית זינק בתוך שנה אחת ב-348 מיליון שקל. כ-200 מיליון שקל מתוכם נובעים מפסק הבוררות שחייב העלאה של 24% בשכר הרופאים, ואילו יתר הגידול נובע ברובו מהזרמת כספים אל בתי החולים של הקופה.

בהנהלת הכללית מסבירים כי ללא המבנה ההיסטורי שלה, שבמסגרתו היא הקופה היחידה שמחזיקה ב-14 בתי חולים ציבוריים (המחייבים בנוסף עמידה בהסכמים קיבוציים), הכללית הייתה רושמת איזון כמו יתר הקופות.

מכבי שירותי בריאות, המבטחת 24.1% מהציבור, סיימה את 2008 עם עודף של 6 מיליון שקל לעומת עודף של 8 מיליון שקל ב-2007. קופ"ח מאוחדת, שמבטחת 13.2% מהציבור, סיימה את 2008 עם עודף של 3 מיליון שקל, לעומת עודף של 10 מיליון שקל בשנת 2007.

לאומית צמצמה הוצאות השכר

דווקא לאומית, שאיבדה מבוטחים רבים בשנת 2008 ומבטחת רק 9.4% מהציבור, סיימה את 2008 עם עודף של 27 מיליון שקל - 2 מיליון שקל יותר בהשוואה ל-2007 ובסה"כ שנה שנייה ברציפות של עודף תקציבי, אחרי שנים של גירעונות.

סך ההוצאות של קופות החולים עמד ב-2008 על 29.5 מיליארד שקל לעומת 27.8 מיליארד בשנת 2007. הגידול בהוצאות מוסבר בשל עלייה במחירי האשפוז ובהוצאות השכר, לצד גידול בהוצאות הפיתוח.

למרות תוספות השכר שנקבעו לרופאים, הכללית נחשבת עדיין לקופה המצטיינת בכל הקשור לשיעור הוצאות השכר ביחס לכלל ההוצאות - 21.1% בלבד (עלייה של 5.1% לעומת 2007).

הוצאות השכר במאוחדת גדלו ב-6.1% ל-30.4% מסך ההוצאות ואילו הוצאות השכר במכבי גדלו ב-1.5% בלבד, אך הן מהוות עדיין מרכיב משמעותי - 31.4% מסך ההוצאות. קופ"ח לאומית היא היחידה שהצליחה להפחית בשנת 2008 את הוצאות השכר (2.8%) והן מהוות 23.2% מסך ההוצאות בקופה.

יש לציין כי לאומית, בניהולו של ניסים אלון, מצויה בעיצומה של תוכנית התייעלות ואתמול היא דיווחה על התקשרות עם חברת ייעוץ להכנת תוכנית אסטרטגית שתביא לצמיחת הקופה. תוכנית צמיחה זו מחויבת המציאות, שכן על אף ההצלחה הפיננסית שבאה לידי ביטוי בדו"ח זה, שנת 2008 זכורה לרעה בלאומית בשל נטישה גדולה של מבוטחים. ולמרות זאת, אלון הודיע היום כי בעקבות העודף שרשמה הקופה, היא תפחית מה-1 בדצמבר הקרוב את התשלום למוקדים שפועלים בלילה ובסופי השבוע ל-36 שקל בלבד, במקום 66 שקל כיום.

בשנת 2008 נרשמה ירידה של 0.8% בהוצאות קופות החולים בגין רכישת תרופות וציוד רפואי, שמהווה חיסכון כולל של 44 מיליון שקל. ירידה זו אינה מיוחסת ל"קמצנות" מצד הקופות, אלא לגידול בהיקף ההנחות שהשיגו הקופות מצד חברות התרופות ולפיקוח הדוק יותר של משרד הבריאות על מחירי התרופות. למרות זאת, כשבודקים פרטנית כל אחת מהקופות מגלים כי במאוחדת ובמכבי נרשמו דווקא עליות בהוצאות על תרופות.

כמה מכניסים ביקורי הרופאים

בפעם הראשונה מפרסם משרד הבריאות כמה כסף מכניסות הקופות כתוצאה מההיטל שהן רשאיות לגבות מהמבוטחים אחת לרבעון, בגין ביקור אצל רופאים. מהדו"ח עולה כי מכבי היא הקופה היחידה שגובה כסף לא רק עבור ביקור אצל רופא שניוני (רופא מומחה אליו מגיעים לאחר הפניה), אלא גם בגין ביקור אצל רופא ראשוני (רופא משפחה, גניקולוג, רופא ילדים ועוד).

זו הסיבה כנראה שמכבי הכניסה 70 מיליון שקל בשנת 2008 כתוצאה מגבייה שכזו - יותר מכל קופה אחרת. רק הביקורים אצל רופא ראשוני בלבד הניבו למכבי 23 מיליון שקל (6 שקל ברבעון).

אפילו הכללית, הגדולה ממנה כמעט פי שתיים, הכניסה רק 48 מיליון שקל מגבייה בגין ביקור אצל רופאים. מאוחדת הכניסה 23 מיליון שקל ולאומית 12 מיליון שקל.

הכללית היא הקופה היחידה שגובה 13 שקל בלבד ברבעון עבור ביקור אצל רופא שניוני, זאת לעומת 19 שקל ביתר הקופות. בשיחה עם "גלובס" אמר על כך מנכ"ל הכללית, אלי דפס: "מספיק שאגבה מהמבוטחים שלי 6 שקל נוספים כמו יתר הקופות, כדי שההכנסה שלנו תגדל במעל 100 מיליון שקל. אבל אני לא רוצה לעשות את זה, כי אני מאמין שאסור שאנשים יחשבו פעמיים אם ללכת לרופא.

"אנחנו יודעים הרי שיש אנשים שדוחים ביקור אצל מומחה כדי לא לשלם עוד 20 שקל ברבעון ולכן אנחנו מנסים להקל עליהם כמה שיותר".