האם מאוחר מדי להשקיע בזהב?

ההשקעה בזהב, שידע עליות ומורדות מראשית השנה, התבררה בסופו של דבר כמשתלמת במיוחד, גם אם פיגרה אחרי ההתאוששות בשוק המניות.

היום הזהב נסחר במחיר המשקף לו שיא שנתי, ומדי יום הוא בוחן את רמות השיא הללו מחדש. למרות זאת, גם היום רבים ממליצים עליו כאפיק השקעה חיוני לגיוון וגידור התיק, כמו בית ההשקעות מיטב. רונן זכריה, סמנכ"ל בבית ההשקעות, הוא אחד האוהדים הגדולים של השקעה במתכת הזהובה.

"כבר תקופה ארוכה אנחנו מאמינים בזהב ולשמחתנו הצלחנו גם לפגוע", הוא אומר. "אנחנו רואים את הזהב עולה מדי יום, ומאמינים שכדאי לחשוף את תיק ההשקעות אליו, אם כי באחוזים בודדים בלבד".

בשיא המשבר מחיר הזהב עלה בשל שנאת הסיכון הגדולה של המשקיעים כלפי אפיקים שנחשבים מסוכנים, כמו מניות. בזהב הם ראו מקלט בטוח. היום שוק המניות כבר אינו מאיים כבעבר, ולמרות זאת, הזהב ממשיך במסעו צפונה. מדוע?

לדברי זכריה, יש לכך מספר סיבות. "קודם כל, חשוב לזכור שאנחנו בסביבת ריביות מאוד נמוכות, ולכן אלטרנטיבות ההשקעה הסולידיות פחות קורצות למשקיעים", הוא מסביר. "כשמסתכלים על הצד הריאלי, רואים היצע שהולך וקטן ומנגד ביקושים שהולכים וגוברים".

הזהב יקר מדי?

בחודשים האחרונים חוסר הוודאות הכלכלית והחשש מאינפלציה הניעו מעלה את מחיר הזהב. "היום אנחנו אמנם מרגישים נוח יותר מבחינת המשבר, אך עדיין קיים חוסר ודאות מסוים. מי שמתפקד הכי טוב בתנאים כאלו של אי ודאות זה הזהב", מסביר זכריה.

אחד החששות מפני השקעה כיום בזהב הוא מחירו הגבוה. עם זאת, בפרספקטיבה היסטורית, הוא רחוק מרמת השיא במידה ניכרת. "בתחילת שנות ה-80 הזהב נסחר סביב 850 דולר לאונקיה", מזכיר זכריה. "במונחים של היום מדובר במחיר של כ-2,350 דולר לאונקיה, מתואם לאינפלציה. מכאן, שלזהב יש עוד לאן לשאוף".

תמיכה נוספת לכך לוקח זכריה מהעובדה שבניגוד לשנות ה-80, האפשרות להיחשף היום לזהב הרבה פשוטה, ולפיכך משקיעים רבים מודעים אליה יותר. זאת, בזכות קרנות השקעה מיוחדות בזהב, ומכשירים פיננסיים כמו קרן הסל SPDR Gold Trust (סימול: GLD).

למרות זאת, זכריה מדגיש כי המינון של רכיב בזהב בתיק ההשקעות צריך להיות נמוך יחסית. לזהב אין קורלציה מובהקת עם שוק המניות - לעיתים הוא יכול ללכת ביחד איתו ולעיתים נגדו. מנגד, לזהב ולדולר יש בדרך כלל קורלציה הפוכה, ולכן הזהב יכול לשמש ככלי להקטנת הסיכון המטבעי.

האופוזיציה לזהב

אייל סגל, מנכ"ל תכלית בית השקעות, דווקא מאמין שהמהלך הגדול של הזהב כבר מאחורינו. "חלק מהעליות של הזהב קשורות לכך שהדולר ירד, שכן הוא נקוב במטבע האמריקני", הוא מסביר. "בנטרול הדולר, העליות פחות חזקות מכפי שהן נראות. בסיכומו של דבר, הזהב לאורך ההיסטוריה משמש כמכשיר לשמירה מפני אינפלציה, שכרגע לפחות לא נראה שמהווה איום, למרות הדפסת הכסף המאסיבית".

כתחליף לזהב מציע סגל את הכסף, סחורה נפוצה נוספת תחת קטגוריית המתכות היקרות. "הכסף, בניגוד לזהב, משמש הרבה יותר לשימושים תעשייתיים. כאן כבר מדובר בפעילות ריאלית", הוא אומר. "הכסף מושפע מפעילות תעשייתית שמתאוששת לאיטה".

מתחילת השנה גם הכסף נהנה מעליית מחירים, אך בניגוד לזהב, הוא עדיין רחוק בכ-15% מרמות השיא. "עכשיו, כשאנחנו על סף יציאה מהמשבר, ייתכן שלכסף יזרמו ביקושים נוספים", מסביר סגל. זהו גם אחד החסרונות הגדולים של הכסף מול הזהב, שסובל מתנודתיות גבוהה יותר.

חשיפה לזהב ולכסף יכולה להתבצע כאמור באמצעות קרנות מתמחות, שמפורטות בטבלה. משקיעים מתוחכמים יותר יכולים להיחשף לזהב ולכסף באמצעות חוזים עתידיים, כאשר חוזה על זהב מייצג כמות של 100 אונקיות ונסחר בבורסה של שיקגו. *