ניצחון למלון "אמריקן קולוני": המחוזי אסר לקרוא למלון בירושלים "ג'רוזלם קולוני"

השופט נעם סולברג קבע כי חברת "הקולוני ירושלים" לא הוכיחה כי שם המסחר "קולוני" נרשם שלא כדין

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את בקשת מלון אמריקן קולוני היוקרתי, וקבע כי חברת הקולוני ירושלים מנועה מלקרוא למלון החדש שהיא בונה בבירה בשם "ג'רוזלם קולוני", בשל הפרת סימני מסחר.

חברת הקולוני ירושלים, שבבעלות איש העסקים האמריקני יוסף מוניאן, זכתה במכרז של מינהל מקרקעי ישראל בזכויות להקים בשכונת המושבה הגרמנית בית-מלון שעתיד לכלול גם אגפי מגורים ומסחר. היא ביקשה לרשום כסימני מסחר את השמות "Jerusalem Colony Hotel", "Jerusalem Colony" ו"Jerusalem Colony Residence".

באמצעות עו"ד איתן שאולסקי ביקשה אמריקן קולוני צו מניעה קבוע, האוסר שימוש בשמות אלה. לטענתה, זהו שימוש בלתי מורשה בסימן המסחר הרשום על שמה - "Colony", ובסימן המסחר "אמריקן קולוני" המוכר היטב, אף שאינו רשום.

הקולוני ירושלים טענה, באמצעות עוה"ד דוד שמרון וטל רנאל-כהן, כי "Colony" הוא שם גנרי או שם תיאורי או גיאוגרפי, שבטעות נרשם בפנקס.

סימן מוכר

השופט נעם סולברג קיבל את התביעה, וקבע כי הקולוני ירושלים לא הוכיחה כי שם המסחר "קולוני" נרשם שלא כדין. "המילה 'Colony' איננה מציינת את הסוג או את הזן שאליו משתייך בית-המלון, ולפיכך איננו 'שם גנרי' ביחס לבתי-מלון או מלונאות", קבע. כן פסק כי השם "Colony" אינו מתאר או מציין את בית-המלון, אינו מציין או מתאר את סוג הטובין - מלונאות - שהרי הוכח כי אין כל קשר בין השם "Colony" לבין מלונאות דווקא. "הוא גם אינו נוגע במישרין למהותו או לאיכותו של בית-המלון... אין כל זיקה בין השם 'Colony' לבין בית-המלון או אופיו", נקבע.

אמנם, ציין השופט סולברג, אמריקן קולוני הוא שם השכונה בה ניצב המלון, הקרויה על-שם מהגרים מאמריקה שבנו בה את בתיהם בשלהי המאה ה-19, אולם לא מדובר בשם גיאוגרפי, שכן משמעותו הרגילה של המונח "Colony" אינה גיאוגרפית. "זוהי מילה כללית, המשמשת בשפה האנגלית לרמז על מקום יישוב פלוני כי התיישבו בו מהגרים זרים. כמוהו כמילים 'מושב' או 'קיבוץ', שאינן מקום גיאוגרפי אלא מילים המרמזות על אופיו ההתיישבותי של מקום יישוב", ציין.

עוד נקבע כי גם הסימן 'אמריקן קולוני' הוא קניינה של התובעת, על-אף שאינו רשום, וזאת בהיותו "סימן מסחר מוכר היטב". השופט קבע כי הוכח כי הסימן מוכר בחוגי הציבור הנוגע לעניין, וכי הדבר הוא תוצאה של מאמצי שיווק של אמריקן קולוני, שנועדו להשריש את ההכרה בו בציבור הרלוונטי. (ת.א. 9091/07).