הרישיונות למפעילים וירטואליים יינתנו בתחילת 2010

במשרד התקשורת מתגבשת מדיניות לפיה חברות הסלולר לא יוכלו להיכנס לשוק ה-MVNO ■ במשרד החליטו גם כי חברות הקשורות לחברות הסלולר יוכלו להיכנס ל-MVNO רק בתנאי שחלה הרעה משמעותית בעסקיהן

משרד התקשורת פירסם שימוע אחרון למדיניות הרחבת התחרות בשוק. במסגרת המדיניות החדשה החליט המשרד לאסור על חברות הסלולר להיכנס לתחום ה-MVNO בין אם בצורה ישירה ובין אם באמצעות חברות קשורות. לעומת זאת, התיר המשרד לחברות הקשורות לחברות סלולר, כמו חברות אחיות (לדוגמה, 013 נטוויז'ן שהיא חברה אחות לסלקום) להיכנס לתחום רק בתנאי שיוכיחו שחלה הרעה משמעותית בעסקיהן ורק כניסה לתחום ה-MVNO תוכל להצילן. על פי הערכת המשרד, אפשר יהיה לקבל רישיון לטכנולוגיה החדשה בתחילת 2010.

שימוע תחת לחץ זמן

השימוע החדש יוצא תחת לחץ של זמן ומאחורי הקלעים התגלעו מחלוקות רבות סביב ניסוח התקנות בצמרת הבכירה של משרד התקשורת. בשימוע הראשון לא הגביל משרד התקשורת את חברות הסלולר מפעילות בתחום ה-MVNO וכמו כן התיר לחברות קשורות אליהן להיכנס לתחום בתנאי שישתמשו בתשתיות של חברות סלולר שאליהן הן קשורות. לדוגמה, אם בזק בינלאומי רוצה להיות MVNO אז על פי השימוע הראשון היא יכולה היתה לקבל רישיון ובתנאי שתעשה זאת על גבי חברת האם שלה, פלאפון.

בעקבות הביקורות שהפנו למשרד גורמים שונים הוא התעשת והחליט שלא להתיר כלל לחברות הסלולר להיכנס לתחום וכן הכניס מגבלות קשות על כניסת החברות הקשורות - זאת מתוך הבנה שכניסת חברות אלו תביא לחיסול התחרות באיבה. זאת כיוון שספק אם תהיה חברה שתרצה להיכנס לתחום תוך שהיא יודעת שחברות הסלולר נכנסות אליו וכנ"ל חברות הקשורות אליהן. כתוצאה מכך, חל עיכוב בפרסום התקנות והן יוצאות רק עכשיו באיחור של למעלה מחודש.

אז מי הולך לחדור לשוק הסלולר דרך טכנולוגיית ה-MVNO? אחרי שחברות הסלולר והחברות הקשורות אליהן נשארו בחוץ, המועמדות בעלות הסיכויים הגבוהים ביותר להיכנס לשוק הסלולר הווירטואלי היו 012 סמייל והוט. אבל 012 סמייל עומדת לפני מכירה (אולי לחברת הסלולר פרטנר) ולכן לא תיכנס לתחום בשלב זה. הוט תמתין לראות מה יהיו ההתפתחויות אצל המשקיע האסטרטגי שלה, איש העסקים הצרפתי פטריק דרהי, ואם הוא ירכוש את חברת מירס או לא. לפי זה תקבל הוט את ההחלטה כיצד להיכנס לתחום הסלולר ואם לעשות זאת בכלל דרך טכנלוגיית ה-MVNO. הגופים הרלבנטיים שהכריזו על כוונה להיכנס לתחום הם חברת הוט ודואר ישראל.

מהו MVNO?

MVNO (Mobile Virtual Network Operator) הוא מפעיל סלולר וירטואלי שמוכר שירותי סלולר מבלי שיש לו תדרים או תשתיות. חברה שפועלת בטכנולוגיה זו עושה זאת באמצעות שימוש בתשתיות של חברות קיימות על ידי קניית מאגר דקות, שאותו היא מוכרת ללקוחותיה. יש מספר מודלים של מפעילים כאלה, כמו MVNO מלא, שרק מוכר דקות שאותן הוא קונה בזול, או MVNO שמקים תשתית חלקית במקביל לשימוש בתשתיות של חברות אחרות.

"צריך לשפר את התחרות בסלולר בכל האמצעים שעומדים לרשותנו"

לפני כשנתיים החליט שר התקשורת הקודם אריאל אטיאס, לא להכניס מפעילי MVNO לשוק עד שלא תתחיל ניידות המספרים. אריאל (הרחמן) אטיאס סבר שיהיה לחברות הסלולר קשה מדי גם בניידות המספרים וגם להרחיב את התחרות בשוק הסלולר על ידי כניסת שחקני MVNO.

את הפירות של המחדל כולנו אוכלים ונאכל עוד הרבה זמן. מה שאפשר היה לעשות לפני שנתיים יהיה קשה מאוד לעשות עכשיו וספק אם בכלל ניתן. סמנכ"ל כלכלה במשרד בתקשורת, ד"ר אסף כהן, נמנע מלגעת בנושא ומעדיף להביט לעתיד מאשר להתעסק בעבר.

מה בעצם קרה מאז פרסום המדיניות הקודמת ועד עכשיו, למה החלטתם לאסור על חברות הסלולר להיכנס לתחום?

"השינוי הוא שקודם אמרנו שמי שקשור לחברת סלולר יוכל לקבל רישיון MVNO, אבל הוא יהיה מחויב לפעול על גבי רשת הסלולר שמארחת אותו. זה היה בשימוע הקודם. השימוע הנוכחי בעצם מרחיק יותר את חברות הסלולר ואת הקשורים אליהן. הוא אומר שחברת סלולר לא תוכל לקבל רישיון MVNO. מי שקשור לחברת הסלולר אבל איננו פועל בתחום הסלולר כמו חברה בת יוכל במקרים מאוד מיוחדים לקבל רישיון".

אתה לא חושב שזו הייתה טעות לחכות עד עכשיו? יכולתם לעשות את זה כבר לפני כשנתיים?

"אומר רק שטוב מאוחר מלעולם לא".

האם ההחלטה שלכם בעיתוי הנוכחי נובעת מהרעה בתנאי התחרות?

"לא זה העניין. יש באמת התלבטות סביב הנושא הזה והמחשבה שצריך להקל עוד יותר על השחקנים החדשים. אבל השאלות התחרותיות לא השתנו. בשנתיים האחרונות, מאז הפרסום של דו"ח NERA (שבדק את מצב התחרות בשוק הסלולר לקראת כניסתם של מפעילי MVNO ג.פ.), רווחיות החברות הולכת ומשתפרת בצורה עקבית. אז זו אחת הפעולות לקידום התחרות".

העובדה שרווחיות החברות משתפרת מעידה על כך שרמת התחרות יורדת?

"אני לא יכול לבוא ולהגיד שהיום אין תחרות, אבל צריך להגביר את התחרות בכל האמצעים לעומדים לרשותנו".

בעיקר במגזר הפרטי?

"נכון. שם הבעיה העיקרית".

האם המשרד מאמין שבמידה ומירס תימכר לאחת החברות היא חלופה ראויה או אמצעי נכון כדי לעודד את התחרות בשוק? או שאתם לא מאמינים שמירס תחולל תחרות. אחרת למה אתם מכניסים את שניהם במקביל?

"המכרז שאנחנו נפרסם על התדרים, במפורש נותן אפשרות לחברת מירס להתמודד במכרז, מתוך גישה שמירס יכולה למצב את עצמה כמפעיל רביעי משמעותי גם במגזר הפרטי. אנחנו הולכים על שתי האופציות, כי אף אחד לא יודע מראש איזה אופציה תצליח".

אם כך בשביל מה לרכוש את מירס אם אתה יוצר לה מיד תחרות?

"אנחנו בדרך כלל לא מנסים להיכנס לשיקולים של כל מיני מועמדים שמעוניינים לקנות חברות. אנחנו רוצים לפתוח את התחרות בכל מיני כיוונים. איפה שזה ילך זה ילך". *