אהוד בן ש"ך: "ההסדר בנאוסיטי הוא אחד ההסדרים היותר הטובים שקיבלו המוסדיים"

בעלי השליטה בחברת הנדל"ן הכניסו את היד לכיס ושמרו על שמם הטוב ■ תרמו כ-166 מיליון שקל להסדר החוב וויתרו על מחצית משכרם

אהוד בן ש"ך לא ציפה להתנגדות כה משמעותית מצד המשקיעים המוסדיים, כשהחל לנהל בחודש אוגוסט מו"מ להסדר חוב בחברת נאוסיטי שבשליטתו. זה קרה לאחר שחברת הנדל"ן שהנפיקה אג"ח בשנת 2007 תמורת 290 מיליון שקל נקלעה למשבר. נאוסיטי ביקשה מהמחזיקים באג"ח הסדר פריסת חובות, אך הללו הציבו בתגובה שורה ארוכה של דרישות.

כעת, רק ביום חמישי הקרוב ידע בן ש"ך אם המתווה המעודכן להסדר שפורסם היום - שעודכן בפעם המי יודע כמה - התקבל על ידי בעלי האג"ח. אבל אינדיקציה חיובית אחת הוא יוכל לקבל כבר עכשיו, לאחר של"גלובס" נודע כי בפועלים סהר ממליצים למוסדיים להצביע בעד אישור ההסדר.

מבחינת בן ש"ך מוחק ההסדר שש שנות עבודה, אך הוא לא מתכוון לוותר על נאוסיטי מאחר שברצונו להגיע מחוזק לשוק כאשר תתרחש ההתאוששות.

"אנו רוצים לנוע קדימה ולכן הסכמנו לתיקונים של הדרישות הנוספות של המוסדיים, שהיו בעיקר בנושא שכר בעלי השליטה", אומר בן ש"ך. "אני בטוח שההסדר יאושר והחברה תצא לדרך חזקה וטובה כי הקרקעות שלה הן בארצות שנמצאות כרגע בבעיה, אך הן תצאנה מהמשבר".

כעת בעלי השליטה יפחיתו שכרם למיליון שקל בשנה, פחות מחצי ממה שהרוויחו בעבר. "הגענו להסכם סופי עם הנציגות", אומר בן ש"ך, "וזהו מההסדרים היותר טובים שיש למוסדיים. לא ראינו טעם בויכוחים נוספים".

רווחים גדולים מפז

משפחת בן ש"ך היא ללא ספק מה שנהוג לכנות "מלח הארץ". האחים בן ש"ך עשו את שמם ואת הונם בעסקי האנרגיה והנדל"ן. פזגז, חברת הגז הגדולה בישראל, הוקמה על ידי אביהם בשנת 1935 ומוזגה בהמשך לתוך חברת האנרגיה פז, בה בנו השניים קריירות ניהול מרשימות, תוך הפקת רווחים גדולים מאחזקותיהם במניות הקבוצה.

אהוד בן ש"ך, ששימש בסוף שנות ה-90 כמנכ"ל חברת הנדל"ן סהר פיתוח מקבוצת פז, החל לפעול בתקופת הגאות האחרונה במזרח אירופה. את נאוסיטי הקים בשנת 2003 והוא משמש יו"ר החברה. מלבד בן ש"ך, המחזיק ב-29.7%, בעלי מניות נוספים הם המנכ"ל יואב מורן (29.7%), סבי בר נוי (19.8%) ואדי ארדיטי (19.8%).

בן ש"ך הסכים במהלך המו"מ על הסדר חוב בנאוסיטי למרבית הדרישות של המוסדיים, למרות שאם הדבר היה תלוי בשותפיו ובדירקטוריון החברה, נראה כי המו"מ היה מתנהל אחרת לגמרי. בנציגות מחזיקי האג"ח לקחו חלק אקסלנס, אנליסט ומנורה-מבטחים, אך את הקו הלוחמני הובילו מגדל שוקי הון ופסגות, שאילצו את בן ש"ך לשפר מספר פעמים את המתווה.

עו"ד אברמי וול המייצג את החברה, אמר היום ל"גלובס": "ההסדר המוצע הינו הוגן ביותר. הוא כולל ויתור על חוב והזרמת בעלים בסכום מצטבר כולל של 166 מיליון שקל (בעיקר בפירעון הלוואות ובוויתור על אג"ח - א.ש) כשסך החוב למחזיקי האג"ח הוא 290 מיליון שקל".

בן ש"ך נענה ל-3 הדרישות

נאוסיטי פועלת באופן ישיר, ובאמצעות קרן נדל"ן שהוקמה בשיתוף עם בנק הפועלים, בה היא שותפה בשיעור של כ-19.2%. החברה והקרן מעורבות כיום ב-17 פרויקטים ברומניה, צ'כיה, הונגריה, פולין וישראל. מרבית הפרויקטים נתונים כיום בהקפאה, והם מתאפיינים בקרקעות שלא ניתן לפתח כי אין מימון, ואין גם מי שיקנה. היעדר ההכנסות יצר לנאוסיטי קושי תזרימי והיא מתקשה לעמוד בהחזר חובותיה לנושים בזמן.

לפי תזרים המזומנים החזוי של החברה (לפני ההסדר) צפוי לה גירעון של 51.4 מיליון שקל ב-2011. כיום לחברה התחייבויות של 356 מיליון שקל וגירעון של כ-38 מיליון שקל בהון העצמי, לאחר שבמחצית הראשונה של 2009 היא הציגה הפסד של כ-40 מיליון שקל. לאחר ההסדר החברה תהיה במצב שונה לגמרי עם הון עצמי של כ-150 מיליון שקל, וחובות לבנקים ולמחזיקי איגרות החוב של 80 מיליון שקל.

המשא ומתן להסדר חוב עם המוסדיים החל ביוזמתה של החברה ולא בשל מקרה של אי תשלום בזמן או חדלות פירעון. שלוש דרישות הופנו לבן ש"ך עם פתיחת המו"מ והוא נענה לכולן: הראשונה הייתה שיכניס את היד לכיס, השנייה נגעה לדרישה לדילול במניות הבעלים (החברה הנפיקה בבורסה אג"ח בלבד), והשלישית הייתה שבעלי השליטה יוותרו על יותר מאשר מחזיקי האג"ח.

במסגרת ההסכם תעניק נאוסיטי מניות בהיקף 35% לבעלי האג"ח שלה, כך שבעלי השליטה ידוללו מ-100% ל-65% בהון, ועם השלמת ההסדר המניות יירשמו למסחר בבורסה. כמו כן יוטלו מגבלות על יצירת שעבודים, מנגנון העלאת השכר יבוטל, וכל עוד לא תיפרע מחצית מהקרן, 30% מעודפי המזומנים שייצברו בנאוסיטי מפרויקטים, ישמשו את החברה לביצוע פירעון מוקדם.

נאוסיטי היא רק חלק מפורטפוליו הפעילות של בן ש"ך. בנוסף, הוא מחזיק ב-50% מחברת קניאל הציבורית העוסקת בייצור אריזות לתעשייה, ויש לו עסקי נדל"ן בצרפת ובישראל, השקעות פיננסיות שונות ועסקים שונים נוספים. בימים אלו בוחן בן ש"ך פעילות בתחום האנרגיה החלופית בישראל ובאירופה. *