ה'פד' צפוי להשאיר הריבית ב-0% ולהזהיר מהתאוששות איטית

בהחלטה על הידוק מוניטרי, בכירי ה'פד' יצטרכו להתחשב בצמיחה המהירה - 3.5% בגילום שנתי ■ גם השיפור ברווחי החברות ברבעון השלישי מזין את האופטימיות שההבראה תימשך גם אחרי שהסיוע הממשלתי יסתיים

הפדרל ריזרב צפוי היום (ד') לחזור על כוונתו לשמור על שערי הריבית בארה"ב ברמה נמוכה מאוד לפרק זמן ממושך כדי לתמוך בכלכלה, אף שסימני ההבראה הולכים ומצטברים. הבנק המרכזי האמריקני הפחית את ריבית היעד שלו בדצמבר האחרון לרמה כמעט אפסית והתחייב להשאיר אותה ברמה כזו "לפרק זמן ממושך".

כמה אנליסטים סבורים אמנם שה'פד' יתחיל להתרחק על קצות האצבעות מהמחויבות הזו, אך רוב האנליסטים אומרים שהזמן עדיין אינו בשל לכך. "אם הם ישמיטו את הנוסח הזה, זה יהיה סימן אמיתי לכך שהם מתכננים להעלות את הריבית בתוך שישה חודשים", אמר טורסטן סלוק, כלכלן בדויטשה בנק. "אבל מוקדם מדי להגיע למסקנה הזו, בהתבסס על הנתונים הכלכליים".

בכירי ה'פד' יצטרכו לקחת בחשבון את הצמיחה המהירה מהצפוי של המשק האמריקני ברבעון השלישי, 3.5% בגילום שנתי, שסימנה את סוף המיתון החריף ביותר מאז שנות ה-30. שלשום פורסם גם נתון לפיו הפעילות במגזר היצרני עלתה לשיא של שלוש וחצי שנים בחודש שעבר.

תמיכה מתמשכת

גם השיפור ברווחי החברות ברבעון השלישי מזין את האופטימיות שההבראה תוכל להימשך בשנה הבאה, גם אחרי שהסיוע הממשלתי יסתיים. סימן נוסף לאופטימיות גבוהה ביחס להבראה בא אתמול מכיוונו של המשקיע האגדי וורן באפט, שהודיע שחברתו, ברקשייר התאוויי, תרכוש את חברת הרכבות השנייה בגודלה בארה"ב על בסיס ההערכה שחברה זו, ברלינגטון נורת'רן, צפויה ליהנות מההבראה הכלכלית.

בשבועות האחרונים שיגרו בכירי ה'פד' את המסר שבעוד התחזיות השתפרו, ההבראה צפויה להיות איטית מאוד והיא תזדקק לתמיכה מתמשכת. שיעור האבטלה צפוי לטפס ל-10% ויותר לפני ששוק העבודה ישתפר, ולהעיק על ההוצאה הצרכנית שמהווה 70% מהתמ"ג האמריקני.

המערכת הבנקאית מצויה עדיין תחת לחץ של הפסדים על הלוואות, והאשראי נשאר הדוק. "אנחנו צריכים לחשוב על אסטרטגיית היציאה שלנו מההקלה המוניטרית, ולבחון אותה בזהירות רבה, אך לפי שעה, זו לא הדאגה הראשונה שלנו. כעת אנחנו זקוקים עדיין להקלה", אמר נשיא ה'פד' בשיקגו, צ'רלס אבנס, ב-22 באוקטובר. אבנס הוא חבר בעל זכות הצבעה בוועדת השוק הפתוח.

ציפייה לשנה הבאה

הבנק האירופי המרכזי צפוי להותיר מחר (ה') את הריבית שלו, 1%, ללא שינוי, ויש סיכוי טוב לכך שהבנק אוף אינגלנד יודיע על הרחבת ההקלה הכמותית שלו, בדמות רכישות חדשות של נכסים פיננסיים, בתום ישיבת הנהלתו שתהיה גם היא מחר.

רוב האנליסטים בבנקים הגדולים בארה"ב צופים שה'פד' ישאיר את הריבית ללא שינוי עד מחצית 2010 ואולי גם מאוחר יותר, אם כי שוקי החוזים על הריבית מגלמים ציפייה להעלאת ריבית בתחילת השנה הבאה.