כיף בחברת החשמל: מנהלי מחלקות יורשו לחלק בונוסים על "מצויינות" - גם למרוויחי 30 אלף ש' בחודש

הבונוסים יחולקו לפי ראות עיניהם של המנהלים - ויגדילו את הוצאות השכר בחברה, הגדולות ממילא ■ דדי גולן, דובר חברת החשמל: "עד היום אם מנהל רצה לתגמל עובד טוב, אפילו סוכרייה על מקל הוא לא יכול היה לתת לו. בצורה הקיימת, המנהל הוא לא באמת מנהל"

שבוע בלבד אחרי שהתבשרנו כי בחברת החשמל יש נהגי אוטובוסים שמרוויחים 37-41 אלף שקל, לצד שכר ממוצע בכלל החברה שעומד על כ-20 אלף שקל, "גלובס" חושף היום (ד') תוכנית בונוסים חדשה שתחל בחברה ב-1 בדצמבר הקרוב. הדבר אמנם יגדיל את הוצאות השכר בחברה, אך צפוי לתמרץ את העובדים למידה רבה יותר של מצוינות - וזאת בחברה שעל פי הערכות שונות מתקיימת בה אבטלה סמויה ברמה כזו או אחרת.

מדובר בתוכנית שתאפשר לראשונה למנהלי מחלקות להעניק, לפי שיקול דעתם, בונוס אישי לעובדים על בסיס מצוינות אישית, תרומה מיוחדת לפעילות המחלקה או "ביצועים מיוחדים הראויים לשבח במסגרת תוכנית העבודה".

את התוכנית יזם המנכ"ל, עמוס לסקר, מתוך מטרה לשנות באופן מהותי את שדרת הניהול בחברה ולהעניק יותר אחריות למנהלים. "עד היום אם מנהל רצה לתגמל עובד טוב, אפילו סוכרייה על מקל הוא לא יכול היה לתת לו", מסביר דדי גולן, דובר החברה. "בצורה הקיימת, המנהל הוא לא באמת מנהל", הוא מוסיף.

בחברה מציינים כי היקף הבונוס ומתכונתו ייקבעו על ידי אגף משאבי אנוש, ובכל מקרה לא מדובר בהכרח בתוספת כספית לשכר. "אפשר לתת לעובד מצטיין נופש לסופ"ש, למשל", טוען גולן. התוכנית של לסקר הרבה יותר מצומצמת מהתוכנית המרכזית שהוא מנסה להטמיע בחברה, העונה לשם "מצפן". תוכנית מצפן כוללת תגמול נרחב יותר באמצעות בונוסים, אולם רק לאחר שהעובדים יסכימו לצמצום של כ-15% מכוח האדם בחברה.

בכנס של התאגדות מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה שנערך בתחילת השבוע, אמר לסקר כי ישנה בעיה בשיטת התגמול בחברות הממשלתיות וכי יש לאפשר שיטת תמריצים שונה: "אני מבין את החשש של משרד האוצר אבל יש להבין - ניהול טוב הוא רק דרך תגמול. מנהל שינצל סמכות בצורה לא טובה - שיראו לו את הדלת. אבל אי אפשר ש-5% מהמנהלים יגרמו לכך ש-95% מהמנהלים יעבדו בידיים קשורות".

הבכירים מתלוננים

בתוך כך, נודע כי לסקר נפגש היום עם נציגות של המנהלים הבכירים ביותר בחברה ("הסניורים"), שהתלוננו בפניו על עצירת תוספות השכר. מדובר בנציגות של יותר מ-100 מנהלים בכירים בחברת החשמל, שהגיעו לדרגת המקסימום בחברה, ורובם הם מבעלי השכר הגבוה בחברה (40-50 אלף שקל בחודש). לדברי גורמים בחברת החשמל, לסקר אמר לסניורים כי מי שיוותר על ההסכם הקיבוצי ויעבור לחוזה אישי, ייפתחו בפניו אופציות נוספות לקידום.