הסקטורים המובילים בנבחרת ברזיל

דורון כהן, מנהל השלוחה הישראלית של רוטשילד, מצטרף לממליצים על השוק הברזילאי. "למרות ההתאוששות המרשימה, ההערכה שלנו היא שמחירי המניות עדיין אינם משקפים את השיפור הנוסף שצפוי בכלכלה הברזילאית", הוא אומר. לפניכם הסקטורים עליהם הוא ממליץ, שכן הם מראים סממנים חיוביים:

בנקאות: הבנקים שבבעלות פרטית נכונים להרחיב את מסגרות האשראי, עכשיו כשהסיכון הגלובלי ירד. האשראי צפוי לעלות בכ-20% ב-2010, לעומת עלייה של 5% ב-2009. יכולת הבנקים להגדיל את תיק ההלוואות שלהם נובעת ממאזן חזק, הון חוזר, הידוק ופיקוח על יכולת החזר ההלוואות, ועדכון נהלי מתן האשראי.

נדל"ן: שוק הנדל"ן מקבל באהדה את תוכנית התמריצים הממשלתית, "Minha casa Minha vida" ("הבית שלי, החיים שלי"), שכוללת 12 מיליארד אירו המיועדים לבניית מיליון בתים בעלות נמוכה.

סחורות: האווירה במגזר סחורות הבסיס השתפרה מאוד, במיוחד לאור העלאת התפוקות וכושר הייצור במגזר הפלדה.

אנרגיה: כל תשומת הלב מופנית כלפי החברות שיכולות להגדיל את התפוקה והרזרבות שלהן. מחירי הנפט צפויים להישאר ברמות הנוכחיות, או אפילו לעלות ל-85 דולר בטווח הקצר.

מניות מומלצות

משקיעים שמעדיפים לבחור מניות ספציפיות במקום השקעה במדדים, יוכלו להיעזר בהמלצות הבאות של רוטשילד:

פיבריאה (סימול: VCP), יצרנית נייר ועיסות נייר. חומרי הגלם בהם היא משתמשת נלקחים רק מאותם יערות גשם שיוכלו להתגבר על כריתת העצים. החברה מחזיקה ב-10% מנתח השוק העולמי, והיא מנצלת את מלוא כושר הייצור שלה, שעומד על 480 אלף טונות. הביקוש העולה מכיוון סין והמלאים קטנים, מועילים מאוד לרווחיותה. אחד מהיתרונות התחרותיים של פיבריאה הוא עלות הייצור הנמוכה, לאחר שהגדילה את נפח הייצור בכ-18% לקראת 2010.

בנקו דו ברזיל (סימול בברזיל: BBAS3) מתמודד בהצלחה עם מחנק האשראי הגלובלי. האסטרטגיה שלו היא להגדיל את תיק ההלוואות ואת נתח השוק. יחד עם זאת, הוא נהנה ממרווחים גדולים יותר, בשל הגדלת הפרופורציה של לקוחות פרטיים על חשבון לקוחות מוסדיים וחברות. לכן רווחיותו נותרה ללא שינוי, והנהלתו אף צופה גידול משמעותי באשראי ב-2009. הבנק הודיע על כוונה להיסחר בבורסה האמריקנית, מהלך שיגביר את השקיפות, הנזילות, ואת יכולתם של משקיעים זרים לסחור במניותיו.

פטרובראס (סימול: PZE) היא חברת האנרגיה הגדולה בברזיל ומהמובילות בעולם, המתמחה בקידוחים בעומקי הים. היא נהנית מהנטייה להגדלת מלאים ומהגידול בביקוש לאנרגיה, בעיקר משוקי המזרח. לחברה עתודות של 12 מיליארד חביות נפט, ששוות ערך ל-19 שנות ייצור. עתודות אלו צפויות לגדול משמעותית עם גילויו של השדה Tupi שטומן בחובו 7.5 מיליארד חביות. גם יכולות הזיקוק של החברה הולכות ומשתפרות.

Vale (סימול: VALE) היא אחת מחברות הכרייה הגדולות בעולם, שמתמחה בכריית עפרות ברזל וניקל. בין הגורמים החיוביים שמשפיעים על החברה ניתן למנות את הצמיחה במשק הסיני, שמשליכה ישירות על הביקושים למתכות. וולה היא היצרנית הגדולה ביותר של עופרת ברזל, ולאחר רכישת חברת INCO אותה השלימה ב-2006, היא מובילה גם בשוק הניקל.