פרופ' דוד ליבאי: "הרפורמה של נאמן מרחיקת לכת, יש להקים ועדה"

שר המשפטים לשעבר תומך בהצעת נשיאי העליון לשעבר, מאיר שמגר ואהרן ברק, להקים ועדה מקצועית ציבורית לבחינת סוגיית פיצול סמכויות היועמ"ש ■ "היועמ"ש אינו משול כלל לעורך דין פרטי"

שר המשפטים לשעבר, עו"ד פרופ' דוד ליבאי, תומך בהצעת היועצים המשפטיים ונשיאי העליון לשעבר, מאיר שמגר ואהרן ברק, להקים ועדה מקצועית ציבורית לבחינת סוגיית פיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה - כך נודע ל"גלובס".

ליבאי כיהן כחבר בוועדת שמגר והתנגד בשעתו לפיצול הסמכויות. אמש (ה') שיגר ליבאי מכתב לשר המשפטים יעקב נאמן וקרא לו להקים ועדה ציבורית. "הרפורמה המוצעת על-ידך משנה סדרי בראשית, השלכותיה מרחיקות לכת יותר ממה שנראה במבט ראשון, ולכן החשש ל'קבורת ההצעה' אינו שקול כנגד נזקים אפשריים הטמונים בה, המצדיקים בחינה מקצועית וציבורית של הצעתך, שיש לה גם היבטים הגיוניים ומעשיים".

ליבאי דוחה את הנימוק של נאמן כאילו היועמ"ש מצוי בניגוד עניינים, שכן בשעה שהוא משמש כעורך דינה של הממשלה, הוא גם מעמיד את חבריה לדין. "היועמ"ש אינו משול כלל לעורך דין פרטי", טוען ליבאי. "אין הוא משרת בחוות-הדעת את האינטרסים האישיים של שרי הממשלה. הוא דובר החוק והמוציא לפועל הראשי של החוק. הוא כופה את החוק על השלטון, ולכן החלשת מעמדו עלולה להביא להחלשת שלטון החוק במדינה".

לדברי ליבאי, "גם הטענה כי הרפורמה תביא למלחמה יעילה יותר בפשע היא שנויה במחלוקת, אינה בדוקה ואינה מוכחת", זאת משום שעומס העבודה הרב המוטל על היועמ"ש מתחלק עם צוות מקצועי העובד איתו, מה גם שפרקליט המדינה הוא הממונה על החוק הפלילי ואכיפתו.

"הרפורמה המוצעת שוברת את ההיררכיה והתיאום במערכת אכיפת החוק", טוען ליבאי. "יש בה פוטנציאל של חילוקי דעות ענייניים ושל יריבויות אישיות בצמרת המתוכננת של משרד המשפטים. ניתן לצפות כי היועמ"ש המתוכנן יגיש חוות-דעת שהתנהגות מסוימת היא חוקית (למרות שעיסוקו לא יהיה בתחום הפלילי) - ואילו התובע הכללי יחליט שהיא עבריינית, וכולם ירוצו לבג"ץ כדי שיכריע בחילוקי הדעות בצמרת משרד המשפטים".

ליבאי סבור כי גם הטענה כי מינוי תובע כללי שיהיה רמטכ"ל למלחמה בפשע נשמעת פשטנית ואינה משכנעת, ובכלל - הצורך ברפורמה מבחינתנו אינו מובן מאליו, שכן היועמ"ש ופרקליט המדינה ממלאים כראוי את תפקידיהם, תוך תיאום עם המשטרה.

ליבאי מעלה שורה של שאלות ותהיות העולות כתוצאה מהתכנון לפצל את פרקליטות המדינה לשניים. לסיכום הוא אומר כי "פיצול סמכויות עלול להביא להחלשת שלטון החוק ולאו דווקא לייעולו. הרפורמה משתלבת עם המדיניות השלילית של החלשת המעוזים של שלטון החוק בישראל, שהם בג"ץ והיועמ"ש".

נזכיר כי פרקליט המדינה משה לדור שלח השבוע מכתב לשר נאמן, בו הוא מבקר את הצעתו לפיצול סמכויות היועמ"ש - ומכתבו עורר סערה רבה במערכת הפוליטית והמשפטית.