מסר מעודד למשק הישראלי: פיץ' אישררה את דירוג האשראי לישראל "A/יציב"

סוכנות דירוג האשראי: "מדינת ישראל צלחה את המשבר הכלכלי הגלובלי בצורה טובה יותר מהרבה משקים - היא תצא מהמיתון כבר בשנת 2009" ■ פיץ' מצטרפת למודי'ס ו-S&P שאישררו את דירוג האשראי של ישראל

חברת דירוג האשראי פיץ' (Fitch) אישררה היום (ו') את דירוג האשראי של ישראל ברמה של "A", עם אופק דירוג יציב. כך נמסר היום (ו') מחברת הדירוג. מדובר בדירוג האשראי למט"ח לטווח ארוך, שהוא הדירוג המרכזי. הדו"ח מפורסם בהמשך לביקור השנתי שערכו נציגי החברה בישראל לפני כשלושה חודשים, ובמהלכו נפגשו עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל, ובכירים נוספים במגזר הציבורי והעסקי.

בהודעתם, מציינים נציגי פיץ', כי מדינת ישראל צלחה את המשבר הכלכלי הגלובלי בצורה טובה יותר מהרבה משקים דומים, תוך שהיא סובלת ממיתון קטן ביותר יחסית למדינות דומות באירופה ובאסיה.

נציגי החברה מוספים כי מדיניות כלכלית טובה ורפורמות מבניות מאז המשבר האחרון בשנת 2001-2002 הניחו את היסודות לצמיחה הגבוהה בשנים 2004-2008, שהפכה את הכלכלה לחסינה יותר לזעזועים. למעט בחריין, סין ופולין, חברת Fitch צופה שישראל תהיה המדינה היחידה מבין המדינות המדורגות "A" שתצא מהמיתון כבר בשנת 2009.

בפיץ' מציינים כי הביצועים הטובים של הכלכלה הישראלית נובעים בחלקם הגדול ממדיניות מוניטרית אגרסיבית וממדיניות שער חליפין, בנוסף למערכת בנקאית יציבה וללא כל בעיה, ולעובדה שבמשק הישראלי לא התפתחו בועות כלשהן. הנציגים מציינים כי ענף ההיי-טק והשירותים הראו יציבות אל מול ירידת הביקושים העולמית בעקבות המשבר הכלכלי תוך שהיצוא שלהם גורם לעודף חסר תקדים בחשבון השוטף בשנת 2009.

בחברת הדירוג מוסיפים כי יחס חוב-תוצר הגבוה נשאר הגורם המגביל של הדירוג הישראלי, אך מוסיפים כי העוגנים הפיסקלים בדמות תקרת ההוצאה ויעד הגירעון אותם אימצה המדינה, שירתו אותה היטב בשנים האחרונות וגרמו לירידה החדה ביחס חוב-תוצר ל-78% בסוף שנת 2008 מ-100% בשנת 2003.

נציגי החברה ציינו עוד את מצבם הטוב של החשבונות החיצוניים של ישראל, את העובדה שהפכה להיות לראשונה מלווה נטו לעולם בשנת 2008, את הגידול ברזרבות המט"ח ואת העודף בחשבון השוטף.

שטייניץ: "מקווה שב-2010 ישראל יוצאת מהמשבר עם כלכלה מחוזקת יותר"

שר האוצר, יובל שטייניץ, שדיווח על המהלך של פיץ' במסגרת נאום בפני חברי המועדון המסחרי תעשייתי, במלון דן פנורמה בת"א, אמר שאחד הנימוקים של פיץ' להותרת הדירוג על כנו, היתה המדיניות הכלכלית של ישראל שתרמה להתאוששות המשק. "למרות הידיעה המשמחת והאופטימיות שגופים בינלאומיים מגלים לגבינו, המצב עדיין מחייב משמעת תקציבית ואת זה אני אומר יום יום לחברי השרים, כי נוצרה תחושה בחודשיים האחרונים שאפשר להתיר את הרסן. אנחנו בין המדינות הבודדות ששלושת חברות האשראי הגדולות הותירו את הדירוג שלנו על כנו".

שר האוצר הוסיף, כי "אנחנו לא מפקירים את העתיד על סמך ההווה, אנחנו אופטימיים ונחושים לנצל את המשבר כהזדמנות" אמר שטייניץ. "מדיניות המסים שלנו היתה נכונה לאורך המשבר, ברוב מדינות המערב הורידו מסים. אנחנו הלכנו בתוואי הפוך, העלנו מסים בעיצומו של המשבר, חטפנו גם על זה ביקורת - אמרו שזה מנוגד לתיאוריות הכלכליות לעלות מסים ובעיקר עקיפים כמו מע"מ, אבל באותו זמן קבענו תוכנית רב שנתית של הורדת מסים".

"יש לנו תוכניות רבות לעתיד", אמר שר האוצר. "השבוע נערך דיון במועצה המייעצת לשר האוצר על הליך התקצוב של ישראל בכלל והתקציב הדו שנתי בפרט, ואנחנו בוחנים ברצינות את האפשרות ללכת על תקציב דו שנתי גם בשנה הבאה. אני סבור שהיתרונות של תקצוב רב שנתי עולים בהרבה על החסרונות". אמר שטייניץ.

"ישראל תסיים את 2009 בגירעון של 5%-5.5%, קצת מתחת לתחזיות שלנו תחילה, אבל גירעון משמעותי", אמר שטייניץ. "אני עוד לא מברך על המוגמר אבל אני מקווה שב-2010 נוכל באמת לומר שישראל יוצאת מהמשבר עם כלכלה מחוזקת יותר".

לדברי החשב הכללי, שוקי אורן: "פעולות הממשלה בעת המשבר ושיתוף הפעולה בין משרד האוצר לבנק ישראל הוכחו כנוסחה נכונה, אולם הדרך עד להתאוששות המלאה והחזרה לצמיחה מהירה - עדיין רחוקה".

שטייניץ התייחס גם לסוגיית פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה והודיע כי הוא תומך בפיצול. "מדובר בויכוח ענייני שחבל שהוא גולש לפסים אישיים. אני נותן גיבוי מלא לשר המשפטים ובעיני יש הגיון רב בפיצול. היועץ המשפטי צמוד לממשלה ולשרים - הוא ממש בשר מבשרה של הממשלה ולכן יש הגיון רב בהפרדת תפקיד התובע הכללי והיועץ המשפטי. יש קושי רב במילוי שני התפקידים, אולי ליועץ המשפטי מזוז יש אפשרות לעשות את זה אבל זה כמעט בלתי אפשרי. כל הסערה כאילו מדובר בקרב בין בני האור לחושך, בין טובים לרעים - אין לה שום אחיזה במציאות".

לגבי הודעת אבו מאזן על כך שלא יתמודד בבחירות הבאות לנשיאות, אמר השר שטייניץ "כי אנו לא שמחים על הודעתו, אך גם לא מתרגשים יתר על המידה. לא נרוץ לויתורים חד צדדיים כדי לשכנע מישהו להישאר בתפקידו. לא ניכנע ללחצים או לסחטנות".

גם מודי'ס ו-S&P אישררו את הדירוג של המשק הישראלי

נזכיר, כי באוגוסט סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הותירה את דירוג האשראי של המשק הישראלי ב"A1", עם תחזית "יציבה". "הותרת דירוג האשראי של החוב הישראלי ברמתו מחוזקת ע"י רמות גבוהות של חוזק כלכלי מוסדי ופיננסי", נכתב בדו"ח של חברת הדירוג. מנגד ציינו כלכלני מודי'ס: "דירוג זה נבלם (כלומר, לא יכול לעלות יותר מזה) ע"י רגישות מתונה לסיכונים".

בדו"ח נכתב גם כי התחזית למשק הישראלי היא חיובית, שכן הוא יסבול מירידה מתונה בצמיחה בשנה הנוכחית, דבר המשקף את היעדר המקורות העיקריים למשבר הגלובלי: נכסים רעילים במערכת הבנקאות או בועה בשוק הנדל''ן.

"נראה כי עבור המשק הישראלי, המשבר הפיננסי הגלובלי האחרון יכול להיות מכונה 'יותר מאותו דבר' וזאת לנוכח מספר האתגרים הרב שאיתם נאלץ להתמודד המשק בעשור האחרון", כתבו במודי'ס.

בחודש יולי חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P (סטנדרט אנד פורס) אישררה אף היא את דירוג האשראי של ישראל ברמה של "A", כמו כן את התחזית (outlook) ברמת "יציב". מדובר היה בדירוג האשראי למט"ח לטווח ארוך, שהוא הדירוג המרכזי. כמו כן, אושרר דירוג האשראי במטבע המקומי ו"הערכה להמרה והעברה (היכולת להמיר מטבע מקומי ולהעבירו בטווח המיידי על מנת לשלם חוב).

בהודעה ציינו דאז כלכלני S&P כי הם רואים את ההידרדרות הפיסקאלית של ישראל כזמנית ומחזורית, כאשר יעדי הגירעון הגבוהים בשיעור של 6% בשנת 2009 ו-5.5% בשנת 2010 כפי שהוגדרו בתקציב הינם מחזוריים בטבעם ואף מאוזנים על ידי שיפור בנזילות שיש לישראל בשוקי העולם. נציגי החברה הדגישו כי אשרור הדירוג נשען גם על יציבותה של כלכלת ישראל ועל יכולתה, שהוכחה לא פעם בעבר, להתמודד עם משברים.