מלחמת השבת החדשה: החרדים נגד מפעל אינטל

"מלחמת השבת" צפויה לחזור כבר מחר לרחובות ירושלים, זאת בעקבות כוונת חברת 'אינטל' לפתוח בעיר מפעל שיעבוד גם בשבת ■ הפעם הפלג החרדי-ליטאי צפוי להוביל את המאבק, וברחובות הבירה כבר קוראים: "חובה למחות על הפרצה החמורה"

האם "מלחמת השבת" חוזרת? לאחר חודשים ארוכים של שקט יחסי בשבתות, לאחר מהומות 'האם המרעיבה' וחניון קרתא, נראה כי חזית חדשה נפתחת בין החרדים לבין החילונים בירושלים.

הרקע למאבק הפעם הוא פתיחתו המתוכננת של מפעל 'אינטל ' בעיר בשבת. מדובר במפעל הייצור של החברה, בו מועסקים כ-100 עובדים - שרק חלקם מיועד לעבודה בשבתות. המפעל ממוקם באזור התעשייה הר חוצבים בעיר.

החרדים, מטבע הדברים, לא מקבלים בהבנה את פתיחת המפעל שתוביל לחילול שבת. לראשונה מצטרף למאבק גם הפלג הליטאי בעיר, ציבור שלא נטל חלק במאבקים הקודמים. גורמים בעדה החרדית מעריכים כי הפעם הליטאים הם שיובילו את המחאה, זאת בעקבות העובדה שישנם מספר עובדים חרדים ב'אינטל' הנמנים על הפלג הליטאי.

השבת, להערכת גורמים בעדה החרדית, לא תצא אל הפועל הפגנה מסודרת, אלא בעיקר אירועי מחאה ספונטניים, זאת לנוכח ההחלטה המהירה של החרדים להסלים את המאבק.

"חובה למחות על הפרצה החמורה"

העיתון החרדי-ליטאי 'יתד נאמן' מתאר את הקרב החדש. "מרנן ורבנן גדולי ישראל ובראשם מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א קבעו כי פתיחת מפעל אינטל בשבת מהווה פרצה חמורה מאוד בחומת השבת בעיה"ק ירושלים", כך בעיתון החרדי, "חובה למחות על הפרצה החמורה ועל כל אחד ואחד לעשות כל מה שיכול כדי למנוע את הפרצה, ומי שיכול לצאת ולמחות במקום הפרצה, עליו לעשות זאת".

כבר מחר צפויה הפגנה גדולה של חסידי סאטמר, שייצאו מבית הכנסת הסמוך בהר חוצבים לעבר המפעל החדש, כדי למחות על פתיחתו של המפעל החדש.

באינטל בחרו שלא להגיב לידיעה, אך ציינו כי מזה מספר שבועות מתנהלים מגעים בין גורמים חרדים בעיר לבין הנהלת המפעל, במטרה להגיע לעמק השווה. חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה), שמנהל את המשא ומתן בין מפעל אינטל לבין נציגי העדה החרדית בירושלים, מזהיר כי ישנם גורמים חרדים אשר מייעצים לאינטל לפתוח את המפעל למרות ההתנגדות באמרם "קרתא עבר, גם זה יעבור".

"מה שלא מבינים בחברה הוא שאינטל זה לא חניון קרתא, ורבים חוששים כי היום אינטל יפעל בשבת ומחר קניונים יפתחו בירושלים", הוסיף מקלב. "אינטל מעסיקה בירושלים כ-60 עובדות חרדיות אשר יאולצו לעזוב את המפעל אם הוא יחל לעבוד בשבת, והחברה תצטרך לקחת אחריות לתבערה שתקרה בירושלים אם יפתח המפעל בשבת".