התעשיינים: להגדיל את תקציב התוכנית להתייעלות אנרגטית במפעלים

זאת, בטענה שההתייעלות תפחית את פליטות המפעלים ותביא לחיסכון באנרגיה והפחתת עלויות ■ המענק שמעמיד משרד התשתיות הינו 30% מהיקף הפרויקט ועד ל-100 אלף שקל לפרויקט

התאחדות התעשיינים בישראל קוראת למשרד התשתיות להגדיל את תקציב התוכנית להתייעלות אנרגטית במפעלים, בטענה שההתייעלות תפחית את פליטות המפעלים ותביא לחיסכון באנרגיה והפחתת עלויות.

נאוה סלע, נאוה סלע, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות, מעריכה כי באמצעים פשוטים יחסית, הכוללים לצד השקעה בפרויקטי חיסכון גם חינוך, מודעות והסברה, ניתן לחסוך בטווח הזמן הקצר כ-10% עד 15% בממוצע מהוצאות האנרגיה במפעלים. בנוסף, "תהליכי התייעלות אנרגטית מסייעים למפעל בחיסכון בעלויות ושיפור כושר התחרות, לצד שיפור יכולת העמידה בדרישות איכות הסביבה ותרומה למשק בהפחתת פליטות".

שיעור המענק שמעמיד משרד התשתיות הינו 30% מהיקף הפרויקט ועד לסכום של 100 אלף שקל לפרויקט, כאשר התקציב הכולל של התוכנית עומד על 3 מיליון שקל. יצויין כי למעלה מ-40 מפעלים פנו בשבועיים האחרונים להתאחדות התעשיינים בבקשה לעזרה על מנת להיכלל בתוכנית ההתייעלות האנרגטית. במסגרת תוכנית ההתייעלות האנרגטית, מוכרים בין היתר, פרויקטים כגון: מעבר לתאורה חסכונית יותר, החלפת מנועים ומדחסים ישנים ביעילים וחסכוניים יותר, חיסכון במערכות מיזוג אוויר ומערכות חימום ועוד.

מהתאחדות התעשיינים נמסר כי צריכות החשמל בתעשייה מסתכמות בכ-10.3 מיליארד קוט"ש בשנה, שעלותם למפעלים הינה כ-4 מיליארד שקל. עקב כך, קוראת סלע למשרד התשתיות להפעיל את התוכנית על פני כל השנה, ולא רק בחלון זמנים מוגבל, כפי שנעשה כיום.

סלע מציינת כי תוכנית מסוג זה מהווה כלי מדיניות חשוב לעידוד התייעלות אנרגטית במפעלי התעשייה בכלל ובמגזר העסקי בפרט. לדבריה, "על אף שתקציב התוכנית נמוך יחסית (הן תקציב כולל והן גובה המענק לפרויקט), הרי שתוכנית זו נותנת מענה לאחד החסמים העיקריים בפרויקטים מסוג זה, בפרט במפעלים קטנים ובינוניים - החסם המימוני". מעבר לכך, מציינת סלע, תרומתה של תוכנית ההתייעלות האנרגטית ניכרת גם בהעלאת המודעות לביצוע פרויקטי חיסכון באנרגיה בתעשייה. למפעלי תעשייה רבים פרויקט זה מהווה התנעה של תהליך התייעלות אנרגטית מקיף יותר, ולאחר ביצוע הפרויקט הראשון והתוצאות החיוביות שהוא מניב, המפעלים פונים לאיתור פרויקטים נוספים.