עובדי לאומי דורשים כי זכויותיהם יעוגנו מחדש ל-5 שנים

יו"ר ועד העובדים: "להסכם הקודם אין משמעות, מאחר שהפרטת הבנק לא הסתיימה ואחרי המכרז בשנת 2005 לא הועברה הבעלות. לכן צריך לספור את 5 השנים שהובטחו לנו רק מיום שייכנסו בעלים חדשים"

ועד עובדי בנק לאומי ידרוש, כי עוד לפני מכירת מניותיה בבנק לאומי , תעגן המדינה כבעלים הנוכחי את זכויות העובדים הקיימות בהסכם הקיבוצי הקיים לחמש שנים, שייספרו מיום כניסת בעלים חדש לבנק. יו"ר הוועד, מירי רובינו, תבקש בשבועות הקרובים פגישה עם שר האוצר, יובל שטייניץ, והחשב הכללי, שוקי אורן, כדי להבהיר להם את עמדת העובדים. לאחרונה הודיע שטייניץ בפומבי כי בכוונתו להשלים את מכירת מניות המדינה במהלך שנת 2010. את ועד לאומי מייצג עו"ד רם כספי.

הסכם עיגון הזכויות הנוכחי פג בסוף 2010 ועובדי לאומי דורשים לחדשו לחמש שנים נוספות. רובינו, שהחליפה לפני כמה שבועות את היו"ר הקודם, לואי רוט, שפרש לגמלאות, אמרה ל"גלובס" כי "להסכם הקודם אין משמעות מאחר שהפרטת הבנק לא הסתיימה ואחרי המכרז בשנת 2005 לא הועברה הבעלות. לכן צריך לספור את חמש השנים שהובטחו לנו רק מיום שייכנסו בעלים חדשים". רובינו הוסיפה כי "אם יהיה צורך נדע מה לעשות. גובה הלהבות תלוי בשטייניץ, אם ידאגו לעובדים ולא יפגעו בהם לא נצטרך לעשות מהומות".

שאלת הספירה

בנובמבר 2005, ערב המכרז הקודם בו זכתה קבוצת סרברוס-גבריאל, העניק שר האוצר דאז, אהוד אולמרט, למנכ"ל הבנק, גליה מאור, אישור להבטיח לעובדים את עיגון זכויותיהם למשך חמש שנים. לפני כן סירב החשב הכללי דאז, ירון זליכה, להיענות לדרישת העובדים. לאחר עיצומים שנקטו העובדים, במהלכם אף הושבת הבנק ליום אחד, הסכים האוצר לעיגון הזכויות. עם זאת ההסכם משנת 2005 לא התייחס בצורה ברורה לשאלה מאיזה מועד יש לספור את חמש שנות העיגון: מרגע המכרז או מכניסת בעלים חדשים לבנק.

לפני חודש וחצי החליט שטייניץ כי על המדינה למכור את מניותיה בלאומי ולאפשר לשוק ההון לגבש גרעין שליטה. בתוך משרד האוצר מתנהלים כעת דיונים לגבי מתווה מכירת המניות ועיתויה. האוצר צפוי להפיץ את המניות דרך שוק ההון. לאחר מכן תפסיק המדינה לשלוט בבנק וגרעין השליטה החדש בלאומי יגובש דרך שוק ההון.