מיהם המיליונרים שיושבים היום בממשל אובמה?

בצמרת הממשל האמריקני יש לא מעט אנשים שהגיעו למגזר הציבורי לאחר שכבר הפכו לבעלי הון ■ מרי שפירו, יו"ר הרשות לני"ע (SEC), צברה עד היום הון בשווי של 26.6 מיליון דולר וכך הפכה לנושאת המשרה הציבורית העשירה ביותר בממשל אובמה

ההנחה הרווחת היא שתפקיד במגזר הציבורי - בארץ או בעולם - אינו הופך את המחזיק בו לאדם עשיר, שלא לדבר על מיליונר. עם זאת, בארה"ב, ארץ האפשרויות הבלתי-מוגבלות, מיליונר יכול להרשות לעצמו לעבוד במגזר הציבורי, אחרי שצבר הון נכבד לפני כן. מחקר של המכון האמריקני לחקר שווי ההון של פקידי הממשל מגלה כי בצמרת הממשל של אובמה יש לא מעט מיליונרים.

לפי הממצאים, שפורסמו לפני מספר ימים, מרי שפירו, יו"ר הרשות לני"ע (SEC) ואחת הנשים המשפיעות ביותר על התנהלותו של שוק ההון האמריקני, צברה עד היום הון בשווי של 26.6 מיליון דולר, וכך הפכה לנושאת המשרה הציבורית העשירה ביותר בממשל אובמה. שפירו, 54, נכנסה לתפקיד עם מינויו של אובמה לנשיא ארה"ב, והפכה לאישה הראשונה שכיהנה בתפקיד יו"ר הרשות לני"ע.

אובמה משתרך מאחור

אחרי שפירו בדירוג התמקמה לא אחרת מאשר שרת החוץ, הילארי קלינטון, ואשת הנשיא לשעבר, ביל קלינטון. שווי ההון של קלינטון עומד על 21.5 מיליון דולר. אחריה מדורג אריק הולדר, התובע הכללי של ארה"ב, עם הון בשווי מוערך של 11.5 מיליון דולר. ההון של ברק אובמה, האיש שמינה את השלושה לתפקיד, עומד על 3.7 מיליון דולר "בלבד" וממקם אותו במקום השישי בדירוג.

אך שפירו, קלינטון והולדר אינם בודדים במערכה. קרוב למחצית מחברי הקונגרס האמריקני מוגדרים כמיליונרים, וההון שעומד לרשותם משאיר הרחק מאחור את ההון שצברו אנשיו של אובמה.

דארל איסא (Darrell Isaa) הרפובליקני, נציג מדינת קליפורניה בקונגרס, שצבר את הונו מפיתוח מערכות אזעקה לכלי רכב, עומד בראש הרשימה של חברי הקונגרס העשירים, עם הון בשווי של 251 מיליון דולר. אחריו בדירוג התמקמה ג'יין הרמן (Jane Harman) הדמוקרטית, גם היא נציגת קליפורניה, שחייבת את הונה לבעלה שהקים חברה שמפתחת ציוד שמיעה, ששווייה עומד כיום על 244 מיליון דולר.

את השלישייה הראשונה סוגר דמוקרט נוסף, הרב קול (Herb Kohl), נציג ויסקונסין, בעל רשת של חנויות, שהונו עומד כיום על 214 מיליון דולר. בתחתית הרשימה הזו התמקם סגן הנשיא, ג'ו ביידן, עם הון צנוע בשווי של 27 אלף דולר ולא יותר.

חשיפה מתוקף החוק

חשיפת נתוני ההון של בכירי ממשל אובמה היא פועל יוצא של דרישת החוק. חברי הקונגרס האמריקני ובכירים בממשל מחויבים לפרט אילו נכסים והתחייבויות יש להם, אך הם אינם נדרשים לספק הערכות שווי מדויקות לכל נכס או חוב, כי אם רק טווח של הערכה.

עוד עולה מהמחקר, כי שווי ההון של שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, עומד על 1.3 מיליון דולר. דווקא שווי ההון של שר האנרגיה, סטיבן צ'ו, גבוה יותר, ועומד על 5.6 מיליון דולר. שווי הונו של ג'ון מקיין, שהתמודד מול אובמה בבחירות לנשיאות, הוא 20.2 מיליון דולר. אכן, החיים יפים גם מחוץ לבית הלבן.

22