הפיל הלבן של ממשלת ישראל

מימשל זמין הוא פרוייקט מתוקשר ויקר, שמעט אזרחים עושים בו שימוש של ממש

מאז שנת 1997 רודפת מדינת ישראל אחרי קישור מוצלח יותר למשרדי הממשלה ושיפור הממשק שבין האזרח למערכת הציבורית. כיום, אחרי 12 שנה ועוד 50 מיליון דולר שהוצאו כבר בנושא - במישרין ובעקיפין - עדיין קשה לראות שימוש משמעותי בממשק אינטרנטי מול משרדי הממשלה.

השם הגנרי שניתן לתחום היה "ממשל זמין", והוא כלל פרויקט מורכב עם דגש על שיקולי אבטחה ואינטגרציה של מערכות מחשוב שונות. ישראל זכתה ללא מעט הערכה על הפרויקט, אבל למרבה האירוניה האזרח הפשוט, הלקוח המרכזי, ממשיך להעדיף גישה פיזית ישירה לפקידים.

בינתיים, הספיק גם מבקר המדינה להתייחס לתוצרים הבעייתיים של פרויקט ממשל זמין ולכך שלאחר כל ההשקעה, טפסים פשוטים למדי עדיין אינם ניתנים למילוי באינטרנט.

כעת, מנסה גם השר מיקי איתן לרכוב על הפיל הלבן של הפרויקט. למעשה, רוב העבודה כבר נעשתה עבורו, מה שצריך הוא פרויקטור שידחוף את היישום קדימה ויהפוך אותו למעשי.

את החלומות על הנפקת דרכון מהבית או שירות יעיל שמענו כבר לפני עשור, אבל חוץ מיחסי ציבור לא הייתה סיבה להעדיף את הממשק האינטרנטי בכל הנוגע לשירותים הציבוריים.

איתן, אם כך, מעדיף בינתיים לפזר עוד קצת אבק כוכבים שדבק במשתמשי טוויטר, ולא להתייחס לדבר האמיתי - עבודה קשה ואפורה - לעשות סדר בבלגן בקישור המקוון בין האזרח למדינה.

האתגר אינו טכנולוגי. העברת טקסט לאתרי רשתות חברתיות זה דבר שכל ילד כיום יודע לעשות, וגם לתת מחשבים ניידים לפקידים זה לא דבר מסובך במיוחד. בזהירות הראויה, אפשר להעריך שגם בתום הקדנציה של איתן יהיה די קשה לוותר על ביקור תקופתי במשרדי הממשלה.