התמ"ת יתמרץ חברות טכנולוגיה לוותר על אקזיט ולהישאר בארץ

השבוע ייפגש בן-אליעזר עם בכירים באוצר ובמשרד רה"מ כדי לקבוע את מפת אזורי העדיפות החדשה ■ בתוך ימים צפויה להיקבע הארכת תוקף מפת אזורי העדיפות הישנה

במסגרת תוכנית העבודה שגיבש משרד התמ"ת לשנים הקרובות, בכוונתו בין היתר להילחם בתרבות האקזיטים. כך אמר היום (ב') מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי, בתדריך לעיתונאים.

לדבריו, "יש למדען הראשי תקרת זכוכית ביכולת שלו לסייע לחברות טכנולוגיה. אם על כל 10 חברות שעושות אקזיט היינו מצליחים להשאיר חברה אחת בארץ, היינו במקום אחר. אנחנו רוצים לבחון אפשרויות שונות כיצד לתגמל חברות טכנולוגיה כך שירצו להישאר בארץ, כשזה בשום פנים לא יבוא על חשבון גיוסי סיד וסטארט-אפים", אמר קדמי.

מנכ"ל התמ"ת ציין כי בכוונת המשרד לעודד חברות טכנולוגיה להישאר בארץ בזכות תמריצים שונים שיישקלו, בשיתוף עם משרד רה"מ ומשרדי האוצר. לשם טיפול בנושא יתכנס צוות חשיבה שיכלול את מנכ"ל האוצר, חיים שני, ראש המועצה הלאומית לכלכלה המייעצת לרה"מ, יוג'ין קנדל, ראש אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, המדען הראשי של התמ"ת, אלי אופר וקדמי.

בנושא העסקים הקטנים והבינוניים אמר קדמי, כי ב-25 בנובמבר ייבחר מנכ"ל לזרוע הביצוע החדשה שתקום כדי לטפל במגזר הזה שמהווה את מרבית המשק. נזכיר, כי זרוע הביצוע אמורה לקום במקום הרשות לעסקים קטנים שתוקפה הוארך והיא פועלת רק לכאורה, אבל בפועל אינה מתפקדת.

לדברי קדמי, למרות שמדובר ב-11 מועמדים לתפקיד, מספר לא מבוטל, הוועדה תקבע מנכ"ל נבחר כבר באותו יום, כדי להביא לכך שהזרוע תחל לפעול במהרה ותסגור בכך את הוואקום בנושא הטיפול הממשלתי בעסקים קטנים ובינוניים.

לטובת הגוף הזה יעמוד בתחילת 2010 תקציב של 100 מיליון שקל, פי 20 מהסכום שעמד לרשותו בתחילת 2009.

הגנת אינטרס הצרכנים

לתפקיד נוסף, ראש הרשות לסחר הוגן, הגישו כ-50 איש את מועמדותם, וגם תפקיד זה יאויש להערכת קדמי בתוך כמה שבועות. מדובר בגוף שאמור לקום בעקבות החלטת ממשלה מ-2001, מה שלא קרה עד כה בשל סחבת. כעת הכוונה היא לקדם את הנושא, מן הסתם בעקבות לחצים מה-OECD, כשמטרתו של הגוף לדאוג לאינטרס של הצרכנים מול העסקים. "האמריקנים הפכו את הרשות הזאת לכלי מדהים, והמטרה שלנו היא להיות טובים לפחות כמותם", אמר קדמי.

בשורה חשובה נוספת עבור התעשייה המקומית היא שעוד השבוע אמורה להתקיים פגישה במשרד מנכ"ל רה"מ עם שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, ונציגי האוצר, ובה תידון סוגיית מפת אזורי העדיפות החדשה, במטרה להביא את הנושא השנוי במחלוקת לפתרון. המצב כעת הוא שהמפה הישנה פגה, והאוצר אינו מוכן להאריך את התוקף שלה, כשוט שנועד להכריח את התמ"ת ורה"מ להגיע להבנות בעניין המפה החדשה.

כך יוצא, שמרכז ההשקעות משותק ואינו יכול לתקצב פרויקטים בפריפריה. לדברי קדמי, בתוך ימים ספורים יוחלט על הארכת המפה הישנה כשיקרה אחד משניים: או שתיקבע המפה החדשה, או שייקבע שממשיכים לדון במתווה שלה עד להסכמה, כשיש על המתווה שלה לחצים פוליטיים כבדים מכל עבר.

קרן לעסקים במצוקה

עוד ציין מנכ"ל התמ"ת, כי מאחר שקרן הסיוע ליצואנים, כהגדרתו, "לא טובה", ובהמשך לקרנות הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים, ש"עקום הלמידה בהן טוב", תוקם בתוך כמה שבועות קרן סיוע רביעית לעסקים במצוקה בתקציב של יותר ממיליארד שקל. את הקרן מתקצבים פדיון ימי חופש של עובדים ועסקים, כביטוי לשיתוף פעולה בין שרדא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ועופר עיני, יו"ר ההסתדרות. הקרן תהיה מיועדת לטפל בעסקים "שהבנקים כבר לא רוצים לדבר איתם. זו תהיה קרן הרבה פחות שמרנית", אמר קדמי, שלדבריו לוקח בחשבון שיהיה בקרן דיפולט , אבל שלא ברור מה יהיה שיעורו. "אנחנו מתאימים את עצמנו לזמנים המשתנים ומכיוון שכעת הרבה עסקים זקוקים לסיוע מהסוג הזה יזמנו את הקרן", הבהיר קדמי.

שיקולים סביבתיים

התמ"ת מתחיל לשים דגש גם על היבטים סביבתיים בפעילות התעשייתית, ולכן בין היתר הוא מקים מטה בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, שייקרא המטה לסביבה ופיתוח בר קיימא. מטרת המטה תהיה לפקח על כך שהתעשייה תפעל באופן שאינו פוגע בסביבה. בכוונת התמ"ת בסיוע עבודת המטה להכניס שיקולים סביבתיים למערכת השיקולים להענקת סיוע למפעלים בערוצי הסיוע השונים של המשרד.