הוצג המתווה לרפורמה בחוק התכנון והבנייה: רישוי להקמת בניינים תוך 90 יום

במשרד ראש הממשלה מעריכים את היקף ההשקעות השנתי בבנייה בכ-35 מיליארד שקל, כאשר קיצור וייעול התהליכים בלבד יביא לחיסכון של כרבע מיליארד שקל בשנה

מנכ"לי משרדי הממשלה קיבלו אמש (א') הצצה ראשונה לרפורמה בחוק התכנון והבנייה ובוועדות הבנייה. מפגש זה לא עסק בנושא התכנון עצמו ואישורי התכניות, אלא בשלבי הרישוי, כאשר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, הציג למנכ"לים את השינויים הצפויים בהליכי הרישוי.

במשרד ראש הממשלה מדגישים כי תהליכי הרישוי לא השתנו במשך שנים רבות והם אורכים זמן ארוך מאוד, כאשר יזמים ואזרחים פרטיים נזקקים לעד 3 שנים בכדי להוציא אישורים שונים מסגירת מרפסת וכלה בהיתרי בנייה להקמת בניינים.

חיסכון של 250 מיליון שקל בשנה

מטרת הרפורמה ובראשה חקיקת חוק תכנון ובניה חדש ומעודכן, היא הגדלת השקיפות, הבנת הדרישות והנגישות לכל תיק הנמצא בשלבי אישור, לצד קביעת מועדים מקסימליים שיגדירו את הזמן הצפוי לקבלת האישורים הנדרשים.

הרעיונות הוצגו למנכ"לים כדי לקבל מהם משוב ולאחר מכן הנושא יועבר לדיון בוועדת השרים לתכנון ובניה, אולם במשרד ראש הממשלה מדגישים כי ראש הממשלה הנחה לקדם את התכנית בהקדם האפשרי ומעריכים כי הכנתה תארך חודשים אחדים בלבד.

במשרד מעריכים את היקף ההשקעות השנתי בבניה בכ-35 מיליארד שקל, כאשר קיצור וייעול התהליכים בלבד יביא לחיסכון של כרבע מיליארד שקל בשנה.

הפרוגרמה שהוצגה קבעה שלושה מסלולים שיקצרו את זמן ההמתנה לאישורים. מסלול של פטור מלא מהליכי רישוי והיתר מיידי לבקשות קלות כמו הצבת מתקנים לקליטת שמש לשם הפקת אנרגיה במידה ותהיה עמידה בתנאי הסף. מסלול מקוצר בו יינתן היתר בתוך 45 יום כמו תוספות בניה של עד 25 מ"ר או הוספת מעליות למבנים קיימים. המסלול המלא מבטיח מתן רישוי בתקופה של עד 90 יום למשל לשם הקמת בניינים חדשים מסוגים שונים.

שינוי מהותי נוסף הוא הדיגיטציה של כל מסמכי הרישוי והנגישות אליו.

כל המידע המוגש לאישורים יהפוך לדיגיטלי במקום גיליונות הנייר הענקיים, מה שיאפשר לרשויות לעבוד במקביל ולא רק בטור, עם נגישות באינטרנט לכל תיק ובקשת רישוי.