תגובות נזעמות לקיצוץ בקיצוץ התקציב: תרגיל מסריח 2009

(עדכון) אושר בוועדת הכספים: קיצוץ רוחבי בסך 907 מיליון ש' בלבד, זאת, במקום יותר מ-2 מיליארד שהיו מתוכננים לקיצוץ ■ נועד למימון הוצאות ביטחוניות וחיסונים לשפעת החזירים ■ ח"כ יחימוביץ': "רימו אותנו כשסיפרו לנו שנאשר תקציב של שנתיים"

היום (ג') אושר בוועדת הכספים קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה לצורך מימון הוצאות ביטחוניות וחיסונים לשפעת החזירים.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כבר בשעות הבוקר כי הקיצוץ, שהיה צפוי להסתכם ביותר מ-2 מיליארד שקל, לא יעלה בסופו של דבר על מיליארד שקל ויסתכם ב-907 מיליון שקל. בכך יקוצץ הקיצוץ של האוצר ביותר ממיליארד שקל. רק אתמול הוסכם לקצץ את הקיצוץ המיועד לאברכים בישיבות, וזאת עקב לחצים שהפעיל גפני על משרד האוצר.

"הממשלה הדגישה כי יש לה צורך לממן צרכים ביטחוניים וחיסונים לשפעת חזירים. בד בבד חייבים לשמור על ערכי המאקרו שנקבעו, ולכן נאלצנו לבצע הצבעה במקום אחר. אני לא חסיד של 'פלאט', זה פתרון שאנו נגררים אליו, זה מנוע לקבל החלטות לגבי סדרי עדיפויות. רמת הגמישות בתקציב, קרי היכולת של הממשלה לשנות סדרי עדיפויות, איננה גבוהה, לרבות בהשוואה בינלאומית. 'פלאט' זה פתרון קל וישים, אך לא תמיד נכון. אני חושב שזה יהיה חשוב לממשלה ולכנסת לחשוב על שינויים בתכנון התקציבי על מנת להגדיל את הגמישות שלה. ישנם לא מעט דברים שמעוגנים בחקיקה, ולכן אי אפשר לשנותם" אמר אודי ניסן, הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, בדיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת בנושא הקיצוץ הרוחבי.

ניסן הדגיש כי יכולת התמרון של הממשלה עומדת על 20 מיליארד שקל, פחות מ-10% מהתקציב השוטף. "כבר הצענו מספר פתרונות. פתרון אחד הוא דחיות של הסכמים קואליציוניים. פתרון אחר הוא ייעוד של רזרבות. מה שמובא היום לדיון הוא קיצוץ של 907 מיליון שקל. רוב הכספים שהיו אמורים להגיע מוויתור על הסכמים קואליציוניים טרם הגיעו".

ח"כ יחימוביץ': "רימו אותנו; סיפרו שאנו מאשרים תקציב של שנתיים וזה לא היה נכון"

ח״כ יחימוביץ׳ שהצביעה נגד הקיצוץ הרוחבי לטובת תוספת לתקציב הביטחון אמרה כי ״קיצוץ מיליארד השקלים היום בועדת הכספים הוא חרפה. התוספת לתקציב הביטחון המנופח באה על חשבון החינוך, הרווחה, הבריאות וביטחון הפנים. פשוט רימו אותנו. סיפרו לנו שמעבירים תקציב לשנתיים, ומאחורי גבנו סגרו ברק ונתניהו ניפוח של הביטחון על חשבון החלשים ביותר״.

"הקיצוץ הזה והתוספת לביטחון אינם לגיטימיים. האוצר לא מסכים לו, וצודק ניסן כאשר אומר כי זה נכפה עליו. מדובר בעסקה שנרקמה בין ראש הממשלה ושר הביטחון שנקבעה מראש ונסגרה מראש. אין כאן החלטה מיניסטריאלית מושכלת - אלא עסקה פשוטה שידועה טרם נקבע התקציב הדו-שנתי" - טענה ח"כ שלי יחימוביץ'.

"איך פתאום השתנו סדרי עדיפויות תוך חודשיים? נפתחה חזית צבאית שלא ידענו עליה? התהליך הוא בלתי נסבל". "טוענים כי לא פוגעים באזרחים, אבל איפה אנו מקצצים? פוגעים בהעברות לרשויות, לתוכניות הבראה. איפה חוש האחריות המינימלי? פוגעים במתנ"סים, בקליטת עולי אתיופיה וקליטת מדענים בחו''ל, בתמיכות על פיקוח על חוקי עבודה. לאן הגענו? יש גבול לזלזול בנו וכאן חצו את הגבול הזה".

קדימה: הממשלה שברה היום שיא נוסף של בושה וזלזול

מ"קדימה" נמסר בתגובה על החלטת נתניהו לבטל הקיצוץ בישיבות ולהשאיר הקיצוצים בחינוך וברווחה כי: "ממשלתו המנופחת של נתניהו שברה היום שיא נוסף של בושה וזלזול והבהירה לציבור מהו סדר העדיפויות האמיתי שלה. נתניהו רואה בציבור הישראלי פרה חולבת להישרדותו הפוליטית. אותו נתניהו שהיה חכם על חלשים כשר אוצר, העלה את המע"מ וגזר את מס הבצורת, ממשיך לשלוח יד לכיסו של הציבור ובוחר בצעד בלתי הגיוני לבטל את הקיצוץ בישיבות ולהשאיר את הקיצוצים הכואבים בחינוך, ברווחה ובקליטה. החלטה זו שבה ומוכיחה מי בעל הבית האמיתי בממשלה ומחדדת את העובדה כי הוא ראש ממשלה חלש, הנלחץ נוכח כל איום קואליציוני ומי שמשלם את המחיר נוכח התנהלות זו הם תמיד אזרחי ישראל".

התרגיל המסריח 2009

שי חרמש, נציג קדימה בוועדת הכספים: "האין גבול עד כמה נמוך ירדו ברק ונתניהו?! מדובר בתרגיל המסריח 2009. השניים חברו בהסכם ביניהם לעקוף את הכנסת וועדת הכספים ולהכניס את התוספת התקציבית "מתחת לשולחן" ובלי התקשורת המלווה את העברת התקציב. באוגוסט השנה הצבענו על תקציב דו שנתי, והרי לא השתנה דבר בביטחון מאוגוסט שמצדיק תוספת כעת. מדובר בקיצוצים במשרדים אחרים שפוגעים ישירות בפיתוח מקורות מים,קידום תעסוקת נשים ומחקר ופיתוח כאשר איש אינו יודע לאן בדיוק הולך הכסף במסגרת המפלצת הענקית המכונה "תקציב הביטחון". אני קורא לחברי הכנסת בקואליציה ובאופוזיציה לא לתת את ידם לתרגיל שכזה".