פיץ': בריטניה - בסיכון הגבוה ביותר לאבד את דירוג AAA

בסוכנות הדירוג מזהירים כי הדירוג המושלם של בריטניה עלול להיחתך במידה והיא לא תפעל להקטנת החוב ■ אייל קליין מ-IBI: "ההסתברות שמדינות כמו בריטניה או ארה"ב לא ישלמו את החוב במועד ובמלואו הוא קלוש מאוד"

בריטניה היא המדינה בעלת הסיכון הגבוה ביותר לאבד את דירוג האשראי המושלם - AAA. כך מסרה היום סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ', אותה סוכנות שרק בסוף השבוע אישררה את דירוג האשראי של ישראל. בפיץ' מביעים דאגה מהתמיכה הממשלתית המאסיבית של ממשלת בריטניה במשק, תמיכה שהביא להרחבת הגירעון והגדלת נטל החוב.

בסוכנות הדירוג מסרו כי על ממשלת בריטניה לפעול להקטנת החוב באופן אגרסיבי לאחר הבחירות שייערכו עד חודש יוני 2010. למעשה, פיץ' ציינה כי דירוג האשראי המושלם של בריטניה מבוסס על ציפייה שהממשלה תכריז על צעדים דרסטיים להקטנת נטל החוב.

הן מפלגת הלייבור הנמצאת בשלטון והן מפלגת השמרנים התחייבו להקטין את החוב הלאומי של בריטניה, אולם ההערכות הן כי לא יוכרזו צעדים משמעותיים עד אחרי הבחירות בשנה הבאה. נזכיר, כי בחודש מאי האחרון הורידה סוכנות הדירוג S&P את תחזית הדירוג של בריטניה ל"שלילית", מה שמאותת על סכנה להורדת הדירוג בעתיד. S&P מסרה גם כן שהיא תקבל החלטה סופית באשר לדירוג האשראי של בריטניה אחרי הבחירות.

לפי התחזיות של פיץ', יחס החוב-תוצר בבריטניה יעבור את את ה-100% בסוף 2010. אך לפני שממהרים לקבל החלטות השקעה בהתבסס על האמירות שמשגרות פיץ' לאוויר, ראוי לקחת את הדברים בעירבון מוגבל; כך לפחות טוען אייל קליין, אסטרטג שווקים גלובליים בבית ההשקעות IBI.

"חברות דירוג צריכות לדרג את ההסתברות לכך שהמדינה תשלם את כל החוב ובמועד", אומר קליין. "ההסתברות שמדינות כמו בריטניה או ארה"ב לא ישלמו את החוב במועד ובמלואו הוא קלוש מאוד. לא ניתן לדמיין בכלל אפשרות כזו".

קליין מסביר כי לארה"ב אין חוב חיצוני, כלומר כל החוב שלה ניטל בדולרים. לכן, גם היא תיקלע לקשיים בהחזר החוב, היא תמיד תוכל להדפיס דולרים ולשלם אותו במלואו ובמועד.

"אפשר להיכנס לוויכוח באשר להשלכות על הדולר והאינפלציה, אבל זה כבר סיפור אחר", מסביר קליין. "גם לבריטניה יש מעט מאוד חוב חיצוני ולכן הסיכוי שהיא לא תשלם את החוב הוא זניח. ברור שבריטניה לא תפשוט את הרגל".