"ישראל היא אולי המדינה היזמית ביותר בעולם"

ג'ונתן אורטמנס, יזם ונשיא שבוע היזמות העולמי, מאמין שכל אחד יכול להיות יזם ■ הוא גם חושב ש"כיום הצעירים משתמשים באידיאלים שלהם כבסיס לחשיבה יזמית, ויש להם מוטיבציה כפולה: להצליח ולפתור את בעיות העולם" ■ ויש לו גם טיפים ליזם המתחיל

מיהו יזם? האם יזם מצליח נולד כך או מתפתח להיות כזה? מחקרים רבים ניסו לפצח את השאלה האם יש דבר כזה "טיפוס יזמי" או "גן יזמי".

ד"ר אדוארד ג' פסיסקה ורעייתו דבורה, למשל, פיתחו באמצע שנות ה-80 את מבחן EQ (Entrepreneurial Aptitude Test) לבחינת האינטליגנציה היזמית.

בספרם The fingerprints of the entrepreneur, בני הזוג מתארים את היזם המצליח כאדם גמיש, שואף לאוטונומיה, מתמודד היטב עם בלבול, מוכוון פעולה ולוקח סיכונים. לדעתם, יזם עם סיכויי הצלחה גבוהים הוא אדם הניחן בהחצנה, אינטואיציה ותפיסה.

בעל דעה אחר, סטיבן ס' ליטל, ששרטט בספרו "כך בונים עסק" את פרופיל היזם המצליח, סבור שישנם קווי דמיון ברורים בין יזמים מצליחים ליזמים "צולעים", ואף מנה את עשרת התכונות של היזם המצליח: שקדנות, התחברות הדדית, תעוזה, עזות מצח, יכולת השפעה, תחכום, חדשנות, כושר אלתור, חוסר נלאות ויושרה.

אם שואלים את ג'ונתן אורטמנס, נשיא שבוע היזמות העולמי מיסודה של קרן קאופמן האמריקנית, מיהו יזם? תשובתו ברורה וחד-משמעית: "יזמים הם פותרי בעיות, ובעלי תשוקה ליצירת פתרונות חדשניים".

בראיון בלעדי ל"גלובס", לרגל שבוע היזמות העולמי שיתקיים בין התאריכים 22-15 בנובמבר ב-100 מדינות, כולל ישראל, סבור אורטמנס שמה שיזם צריך כדי להצליח זה: "רעיונות, יכולת התמדה וחוסר-סבלנות שיאפשר הצלחה או כישלון מהירים".

"כל אחד, מכל רקע ומוצא, יכול להיות יזם"

כשהיה בן 19 הקים אורטמנס את העסק הראשון שלו: Microchips, ובגיל 34 את העסק השני: חברה לייעוץ אסטרטגי, שהתמקדה ביחסי ציבור ובניהול אירועים מיוחדים בזירת המדיניות הציבורית.

כיום, בנוסף לתפקידו בקרן, הוא מנהל גם את Policy Dialogue on Entrepreneurship - יוזמה מדינית שמטרתה למקד את תשומת הלב של מקבלי ההחלטות ומובילי דעת הקהל בחשיבות היזמות לכלכלה ולחברה. "אני מתווך בין קרן קאופמן לבין מחקרים ויוזמות חדשות כדי לקדם יזמויות", הוא מסביר.

*האם כל אחד יכול להיות יזם?

אורטמנס: "כל אחד, מכל רקע או מוצא, יכול להיות יזם. כל מה שצריך זה רעיון טוב ומוטיבציה לתרגם את הרעיון למציאות. לא כולם יצליחו כמובן, אבל כל אחד יכול".

*למה יש יותר יזמים גברים מנשים?

"למרות הגידול המהיר במספר הנשים במקצועות ניהוליים ברחבי העולם, עדיין קיים פער משמעותי בתחום היזמות.

"בממוצע, לגברים סיכוי גבוה ב-50% מנשים להפוך ליזמים. מרבית נתוני המגדר תלויים ברקע סוציו-אקונומי. למשל, במדינות בעלות הכנסה גבוהה יש קשר חיובי בין אחוז הנשים במשרות ניהוליות ליזמות, ולהיפך. במדינות מעוטות הכנסה הקשר שלילי. אבל קיימת מגמה של צמיחת יזמות במדינות מעוטות הכנסה.

"ההבדל האמיתי בין המינים הוא באופן בו כל קבוצה מממנת את הרעיונות היזמיים. נשים יזמיות בדרך כלל מנצלות הון התחלתי קטן יותר ופחות נכסים ונסמכות יותר על הלוואות מבנקים".

*מה אתה חושב על היזם הישראלי?

"ישראל היא אולי המדינה היזמית ביותר בעולם. הישראלים מלומדים, יש להם נקודת מבט עולמית, חדשנות ומקוריות. ישראל מבינה את הדרכים החדשות להובלת חידושים לשוק, וכיצד להיפתח כחברה בינלאומית ביום הראשון לפעילות.

"למשל, בשנה שעברה נכנסתי לבית קפה באוקלנד. בעל בית הקפה היה צעיר ישראלי. הוא אמר לי שפתח את בית הקפה כדי להתפרנס, ובמקביל פיתח תוכנה תוך כדי לימודיו. הוא היה יזם בינלאומי אך התייחס לכך בשוויון נפש. יזמים מתחילים ברחבי העולם יכולים ללמוד רבות מחבריהם בישראל".

*אילו מדינות היית מציין כמובילות בתחום היזמות?

"ניתן ללמוד הרבה מארה"ב, מנורבגיה, משבדיה, וכאמור, מישראל. יזמות וחדשנות מהפכנית היו תמיד המאפיינים של הצלחה כלכלית בארה"ב. רבים עדיין רואים בארה"ב מדינה שמיטיבה לבטא את רוח היזמות. ייתכן שזה נכון, אך מדינות אחרות כבר מתחילות לסגור את הפער.

"למשל, התקדמות יזמית מהירה הפכה את אירלנד ממדינת חורבן כלכלי לחברה משגשגת, והולידה את הביטוי 'הנס האירי'. בשנות ה-80 ההכנסה הממוצעת לאדם באירלנד הייתה כמחצית מהממוצע ביבשת.

"כדי לשנות את המצב, מתווי המדיניות יצרו רפורמות לעידוד יזמים, כולל הפרטת חברות ציבוריות, שווקים חופשיים יותר, מיסוי נמוך והטבות להשקעות זרות. התוצאה: ברבע המאה שחלפה כלכלת אירלנד צמחה בקצב מהיר הרבה יותר מכל מדינה אחרת ביבשת. ב-2004 ההכנסה לאדם באירלנד הייתה רק 10% מתחת לזו של ארה"ב.

"בחלקים אחרים בעולם יש גישה דומה. הודו, סין ורוסיה מקבלות תשומת לב מפאת גודלן, אך מדינות כגון סינגפור וניו-זילנד עושות גם הן צעדים גדולים בכיוון".

"כל יזמות היא גם יזמות חברתית"

לשאלה, האם על ממשלת ישראל להקצות יותר משאבים לעידוד יזמים ויוזמות, משיב אורטמנס כי "הדבר הטוב ביותר שמדינה יכולה לעשות הוא למקד את המאמצים שלה בטיפוח חברות יזמיות. אלה החברות שייצרו משרות וצמיחה ממושכת עבור הקהילה המקומית, ולפעמים עבור המדינה כולה".

*האם לדעתך יזמות ישראלית-פלסטינית יכולה לסייע בפתרון הסכסוך המתמשך?

"כן. פגשתי יזמים פלסטינים צעירים ויש להם מוטיבציה ותקווה להצליח כמו ליזמים ישראלים".

*לרוב מדברים על יזמות בהקשר עסקי. מהי לדעתך חשיבות היזמות החברתית?

"כל יזמות היא גם יזמות חברתית. כיום הצעירים משתמשים באידיאליזם שלהם כבסיס טבעי לחשיבה יזמית. חשוב מכך, הם מקבלים השראה לפעול מתוך מוטיבציה כפולה: גם להצליח וגם לעשות טוב.

"דור חדש זה של 'ניו-מדיה', בגילאי ה-20 לחייו, מודע לבעיות העומדות בפני העולם וסקרן מאוד לגבי האפשרויות של היזמות לפתור אותן. הצעירים, שמקבלים השראה מיזמים אחרים, רוצים להפוך את היצירתיות, את המקוריות ואת המאמץ להמצאת מוצרים, תהליכים וטכנולוגיות, לאורחות חיים ולמנועי צמיחה כלכליים.

"היטיב לומר זאת ביל גרין, מאוניברסיטת מיאמי: 'היזמות הפכה מנושא בעל חשיבות מסחרית צרה, לנושא בעל השלכות תרבותיות מרחיקות לכת המסמלות את הפוטנציאל שבמאמץ האנושי לטובת הכלל'".

*כיצד השפיע המשבר הכלכלי העולמי על עולם היזמות?

"המשבר הוא הזדמנות עבור יזמים ורעיונות חדשים. בעוד הלחץ על שוקי האשראי והצרכנות גובר, יש זרימה מאסיבית של כישרונות ליוזמות חדשות. נכון, חלק ניכר מהיוזמות ייכשל אך חלקם יצליח ויצמח במהרה. בארה"ב, למשל, מרבית המשרות החדשות מסופקות על-ידי חברות יזמיות שגילן פחות מחמש שנים".

*כיצד קרן קאופמן קשורה ליזמות?

"הקרן נוסדה באמצע שנות ה-60 על-ידי הפילנתרופ והיזם יואינג מריון קאופמן. חזון הקרן הוא ליצור חברה של יחידים עצמאיים מבחינה כלכלית, שהם גם אזרחים מעורבים המשפרים את קהילותיהם.

"הקרן משקיעה במחקר כלכלי ובתוכניות ניסוי המסייעות בהבנה ובחינה של יוזמות סטארט-אפ, כדי לאפשר לאנשים ברחבי העולם למצוא דרכים משופרות לבצע דברים, ובמילותיו של נשיא ומנכ"ל קרן קאופמן, קארל שראם, 'להוליד את החדש'".

"לגרום ליזמים להפוך רעיונות למציאות"

3 מיליון בני אדם ב-77 מדינות דיברו אשתקד יזמות. השנה יעשו זאת 100 מדינות. לדברי אורטמנס, בעקבות שבוע היזמות, צעירים ברחבי העולם התחברו למשקיעים, גילו מורי דרך, פיתחו רעיונות יצירתיים לבעיות גדולות כקטנות והשיקו עסקים מצליחים. "זאת המטרה שלנו, לגרום ליזמים פוטנציאליים להפוך רעיונות למציאות".

השנה, בפעם הראשונה, ישראל, מדינה שופעת יזמים, תיקח חלק פעיל בשבוע היזמות העולמי. לדברי פרופ' עוזי דה-האן, יו"ר המרכז ליזמות וחדשנות על שם ברוניצה בטכניון ומי שאחראי על חלק מהפעילויות שיתקיימו בארץ במסגרת שבוע היזמות הבינלאומי, "שבוע היזמות נועד לעודד צעירים לחשיבה יצירתית, וכדי לראות ביזמות אמצעי למימוש עצמי".

עוד לדבריו, המיתון צפוי לגרום ליותר אנשים להשתתף בפעילויות השונות המתוכננות במהלך שבוע היזמות (פירוט והרשמה לפעילויות באתר האינטרנט www.Gew.org.il).

"כשקשה, יותר אנשים רוצים לקחת אחריות על החיים שלהם", אומר דה-האן. דה-האן, יזם בזכות עצמו (ממקימי פיליפס ישראל וקרן הון סיכון פרטית), סבור שליזם הישראלי יש אנרגיות אדירות, אופטימיות וביטחון עצמי. "היזם הישראלי לא מחכה לאף אחד. בניגוד למדינות נאורות כמו סינגפור, שם יש שר לענייני יזמות, אצלנו בלי שר ובלי מימון יש יזמים ויזמויות נהדרות".

4 טיפים ליזם המתחיל

על-פי ג'ונתן הורטמנס

1. התחברות לאנשים הנכונים.

ערוך מחקר ומצא את עשרת האנשים הטובים ביותר בתעשייה אליה אתה מתכנן להיכנס. נצל את קשריך ואת היוזמה שלך על-מנת ליצור עמם קשרים. כך לאורך הדרך ייווצרו לך תחנות של הדרכה טובה וקשרים שיעזרו לך בפתיחת דלתות.

2. חקר שוק רציני.

כדי לדוג צריך לצאת לדוג איפה שיש דגים. לכן, מחקר שוק רציני ומוצק והבנה טובה של צורכי הלקוח, חשובים הרבה יותר להצלחה שלך מאשר רעיון מצוין.

3. שיווק עצמי.

חשוב מאוד להיות מוכוון מטרה, ויותר מכך - תמיד להיות מוכן לשווק את המיזם שלך ואת עצמך.

4. לא רק אינטרנט.

האינטרנט אומנם מאפשר ליזמים להתחבר וליצור קשרים יותר מתמיד, אבל אל תגביל את עצמך לערוצים מקוונים בלבד. פיתוח רשת קשרים עסקיים וחברתיים הוא המפתח להצלחה.