תחנות הכוח הסולאריות באשלים ימכרו חשמל ב-6 מיליארד שקל

קבוצה הכוללת את EDF הצרפתית ושפיר הנדסה פורשות מהמכרז הענק ■ אורמת צפויה להתמודד במכרז ■ הגשת ההצעות צפויה להידחות לתחילת 2010

הוסר אחד המכשולים האחרונים במכרז הענק להקמת תחנות הכוח הסולאריות באשלים. ל"גלובס" נודע, כי ועדת המכרזים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות, בראשות סגן החשב הכללי, אבי דור, ומנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, העבירה אמש למתמודדות במכרז את נוסח ההסכם למכירת חשמל (PPA) מתחנות הכוח הסולאריות לחברת החשמל.

ההסכם למכירת חשמל מהתחנה אמור להיות חלק מרכזי מהסכם הזיכיון שייחתם בין הזכיין למדינה בפרויקט תחנות הכוח הסולאריות באשלים שבנגב.

גיבוש ההסכם התעכב בחודשים האחרונים בשל מחלוקות שונות בין חברת החשמל, המדינה והרשות לחשמל, ואולם בשבועיים האחרונים נפתרו רוב המחלוקות ואמש כאמור העבירה המדינה את הנוסח הסופי למתמודדות.

המכרז באשלים, בשיטת BOT כולל הקמה, תפעול ואחזקה של שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות שיוקמו באשלים, בעלות כושר ייצור של 80-110 מגה ואט כל אחת (220 מגה ואט בסה"כ), בהשקעה הנאמדת ב-700-800 מיליון דולר. היקפו הכספי של ההסכם למכירת חשמל מהתחנות הסולאריות נאמד בכ-6 מיליארד שקל (3 מיליארד לכל תחנה) למשך תקופה של כ-25 שנה, כלומר, כ-250-300 מיליון שקל בשנה.

4-5 מתמודדות

בתוך כך נודע, כי הקבוצה הכוללת את חברת החשמל הצרפתית EDF הצרפתית ושפיר הנדסה, הודיעה רשמית על פרישתה מהמכרז. וזאת לאחר שמשרד האוצר אפשר לקבוצה להתמודד רק על הקמת תחנת כוח אחת מתוך השתיים שבמכרז. כפי שפורסם ב"גלובס", הסיבה לכך היא ש-EDF היא בעלת מניות בחברת דלקיה, זרוע האנרגיה של ויאוליה הצרפתית המתמודדת אף היא במכרז.

כמו כן, גם הקבוצה הכוללת את החברה לישראל וחברת האנרגיה הסולארית הקנדית סקיי פאואר ככל הנראה לא תיגש למכרז.

לעומת זאת חברת האנרגיה הישראלית אורמת צפויה להתמודד במכרז. זאת לאחר שהצליחה לצרף שותף אסטרטגי בינלאומי. לנוכח זאת גוברות ההערכות בממשלה, כי במכרז הסופי צפויות להתמודד כ-4-5 קבוצות. קבוצה ראשונה בראשות שיכון ובינוי וסולל (שנרכשה באחרונה על ידי סימנס); קבוצה המשותפת לדור אלון מנרב, סולר מילניום ואלסטרום; קבוצה המשותפת לכלל אנרגיה ואבנגואה; ואוליה יחד עם ברייטסורס תעשיות (לשעבר לוז 2) ואורמת.

הגשת הצעות המחיר במכרז נקבעה לתחילת חודש דצמבר, אולם מרבית הקבוצות במכרז פנו לוועדת המכרזים וביקשו לקבל ארכה של בין 60 ל-90 יום להגשת הצעות המחיר במכרז. ועדת המכרזים צפויה לקיים ביומיים הקרובים פגישות עם נציגי כל הקבוצות על מנת לשמוע את הערותיהן, ולעדכן אותן בדבר השינויים הצפויים במכרז.

בין החברות שפנו לוועדת המכרזים וביקשו לדחות את מועד הגשת ההצעות נמצאות גם שיכון ובינוי וסולל שביקשו פרק זמן נוסף לגיבוש הקונסורציום וזאת לאור רכישת סולל על ידי חברת סימנס. לפי הערכות, ועדת המכרזים צפויה להיענות לבקשת הקבוצות והגשת ההצעות במכרז תידחה לתחילת שנת 2010.

במקביל לגיבוש ההסכם למכירת חשמל מהתחנה, עדיין קיימת מחלוקת קשה בין משרדי האוצר והתשתיות לרשות לחשמל לגבי נוסח הרישיון לייצור חשמל מתחנות הכוח הסולאריות באשלים. עד כה טרם הושגה הסכמה בין ועדת המכרזים לבין הרשות לחשמל בנושא. גורמים המקורבים למכרז אמרו כי המדינה נחושה לצאת במכרז למרות המחלוקת מול הרשות לחשמל.