מחקר חדש של מודי'ס: בשנים הקרובות יירשם זינוק בעלויות המימון של הבנקים

עד שנת 2012 יגיע מועד הפירעון של חובות בסך 7 טריליון דולר ■ מסקנת המחקר היא שהמוסדות השואפים להקטין את הסתמכותם על אג"ח לטווח קצר יהיו מחויבים לפרוע את החוב

בנקים בכל רחבי העולם עומדים לספוג התייקרויות בעלויות המימון שלהם, העשויות לפגוע ברווחיהם וברווחי הלקוחות. זאת, במסגרת הניסיונות של הבנקים לעמוד בהחזרי חובות לטווח קצר בסך 7 טריליון דולר העומדים לפוג בשלוש השנים הקרובות. כך עולה ממחקר חדש המתפרסם היום (ג').

מסקנת המחקר, שביצעה סוכנות הדירוג מודי'ס, היא שהמוסדות השואפים להקטין את הסתמכותם על אג"ח לטווח קצר יהיו מחויבים לפרוע את החוב, משום ששיעורי הרבית צפויים לעלות והממשלות צפויות להפסיק את התמיכה במערכת הפיננסית ככל שההתאוששות הכלכלית תתייצב.

רווחי הבנקים ייפגעו

מבול החובות - כולל 2 טריליון דולר שמועד פירעונם ב-2012 - יפגע מאוד בכלכלות של ארה"ב ובריטניה והוא עלול לפגוע ברווחי הבנקים, מה שיוביל אותם לגבות עמלות גבוהות יותר עבור שירותיהם. הכורח להחזיר למעלה מ-7 טריליון דולר עד שנת 2012 ועוד 3 טריליון דולר עד שנת 2015 יגביר את הפער בין ה"מנצחים" ל"מפסידים" במשבר - הבנקים הבריאים יותר יוכלו להרשות לעצמם לממן את החזרי החובות בשיעורים זולים יותר וממתחריהם הסובלים.

משקיעים טוענים כי לחובות המזדקנים תהיה השפעה שלילית על שוק האג"ח. במודי'ס אומרים כי מועד הפירעון של חובות בנקאיים חדשים צנח מ-7.2 שנים בממוצע ל-4.2 שנים בממוצע בחמש השנים האחרונות - מועד הפירעון הממוצע הנמוך ביותר עבור חובות חדשים מזה 30 שנה. מועד הפירעון הממוצע בארה"ב צנח השנה ל-3.2 שנים - פחות ממחצית הממוצע לחובות לטווח ארוך.

שוק המסחר בחוזי ביטוח כנגד חדלות פירעון (credit default swaps) בארה"ב כבר מראה סימני דאגה - דבר המהווה מדגם מייצג של חששות המשקיעים. לדברי טים בקשל, האסטרטג הראשי בחברת קרדיט דריווטיבז ריסרץ', תפיסת הסיכון של המשקיעים, כפי שהיא נמדדת בשוק הזה, נראית כנמוכה באופן יחסי בשלוש השנים הקרובות. עם זאת, כאשר מתקדמים ל-5 השנים הבאות, מזנקת רמת הסיכון בכ-30%.

מימון לטווח קצר

בחודשים שלפני משבר האשראי, זללו הבנקים חובות לטווח קצר - העלייה במחירי האשראי הזול ושיעורי הרבית הנמוכים גרמו למחירים לצנוח. מגמת המימון לטווח קצר זכתה לגיבוי נוסף כאשר ממשלות העולם - החל מארה"ב ובריטניה וכלה בבלגיה ובניו זילנד - הסכימו לערוב לחובות הבנקאיים לטווח קצר.