קופות כלל ודש מובילות את דירוג ספטמבר במסלול הכללי

מבין הגופים הגדולים בולטות גם קופות אלטשולר שחם ■ דן פנחסי, מנכ"ל כלל גמל, על רצון הבנקים להעלות את עמלת ההפצה: "עצם העניין, שלקוח נכנס לבנק ויוצא עם נייר מכובד, המפרט מה שיש לו בתיק ונותן הכשר להרכבו, מצדיק את תשלום העמלה"

בדירוג "גלובס" מעלות לביצועי מנהלי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בין אוקטובר 2006 לספטמבר 2009, אין הרבה חדש: כלל ודש ממשיכות להוביל. דש, שקופותיה מנוהלות על ידי אורן חנוכה, זוכה לדירוג הגבוה ביותר במסלול הכללי מבין הגופים הגדולים - aa, וכן לדירוג a בקרנות ההשתלמות הכלליות. קופות דש גייסו מתחילת השנה ב-1.4 מיליארד שקל.

קופות כלל, שבניהול דן פנחסי, זוכות גם הן לדירוג aa בקופות הכלליות, אך קרנות ההשתלמות מקבלות דירוג bbb. הדירוג אמנם משכלל פרמטרים נוספים מעבר לתשואה, אך חשוב לציין כי קופות כלל גמל מובילות בתשואות ל-12 החודשים האחרונים, עם 17%-18%.

מבין הגופים הגדולים בולטות גם קופות אלטשולר שחם, שבניהול יאיר לוינשטיין. גם קופות החברה וגם קרנות ההשתלמות שלה זוכות לדירוג a, במסלול הכללי.

החודש נציג גם את המסלול השקלי, בו מנוהלים רק כ-7 מיליארד שקל, כ-3% מנכסי הענף. במסלול זה בולטות קופות מגדל שוקי הון עם דירוג aa. גם בקטגוריה זו קופות כלל זוכות לדירוג גבוה של a, וכך גם קרנות ההשתלמות של מגדל שוקי הון.

בעד עמלות ההפצה לבנקים

כפי שפורסם ב"גלובס" לאחרונה, בית ההשקעות אלטשולר שחם ביקש לבטל חלק מהסכמי ההפצה עם הבנקים לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שבניהולו. זאת, על מנת לחסוך בעמלות המשולמות לבנקים.

משרד האוצר לא אהב את היוזמה, ואמר כי "חתימה על הסכם הפצה רק לגבי קופות גמל מסוימות המנוהלות על ידי אותה חברה מנהלת, אינה מתיישבת עם האמור בתקנות עמלות הפצה. מצב זה, עלול לגרום להטיית מודל הייעוץ של הבנקים".

גופים רבים בשוק הגמל היו שמחים לבטל חלק מהסכמי ההפצה, אך הם חוששים מתגובת נגד מצד הבנקים. לטענתם, אין סיבה שבנק ייהנה מעמלת הפצה על כך שהוא נותן ללקוח המלצת "החזק", כלומר ממליץ לו להישאר באותה הקופה ומרוויח על כך 0.25%.

כלל גמל, שבבעלות כלל ביטוח, דווקא לא נמנה עם גופים אלה, כפי שמסביר מנכ"ל החברה, דן פנחסי: "אני מבין את הרצון של אלטשולר שחם, אבל האינטרסים שלו ושל גופים אחרים, שלא קנו קופות בנקאיות ומאוד מוטים לעבודה עם סוכנים, הם שונים משלי". כלל ביטוח קנתה את קופות הגמל שלה מבנק דיסקונט, ביניהן תמר, אשר השקעותיה מנוהלות בכנ"ף על ידי רועי יקיר, מי שניהל אותה עוד בתקופתה בדיסקונט.

"אנחנו מברכים על כניסתם של הבנקים לייעוץ פנסיוני ואני סבור כי זה בדיוק מה שהאוצר רצה, שהלקוח יוכל לבחור ממי הוא מקבל ייעוץ - בנק, סוכן ביטוח או מנהל הסדר", הוסיף פנחסי.

*לאחרונה אמרה חנה פרי-זן, ראש החטיבה לניהול נכסי לקוחות בבנק הפועלים, כי עמלת הפצה של 0.25% נמוכה ואינה מכסה את העלויות של הקמת מערך ייעוץ.

"לא אנחנו קבענו את המחיר, אלא האוצר. מטבע הדברים, הבנקים צריכים לקחת בחשבון שהם מממנים חלק מהפרויקט בהתחלה, בהנחה שבעתיד הוא יראו ממנו תזרים חיובי".

למרות ש-80% מהלקוחות יוצאים עם המלצת "החזק"?

"ואם הייעוץ לא היה מסתיים ב"החזק", אז זה כן מזכה בעמלה? עצם העניין, שלקוח נכנס לבנק ויוצא עם נייר מכובד, המפרט מה שיש לו בתיק ונותן הכשר להרכבו, מצדיק את תשלום העמלה".

כך דירגנו

S&P מעלות מציעה שני סוגי דירוגים ששמים דגש על אופן ניהול ההשקעות ולא רק על הביצועים. הדירוגים מפורסמים בסולמות שונים: דירוג על בסיס מידע פומבי ומידע שמתקבל מהקופות, ומופיע על סולם bfr-aaafr, ודירוג אינטראקטיבי על בסיס ראיונות עם מנהלי הקופות שבחרו להיחשף וליצור שקיפות על פעילותן, תמורת תשלום, ומוצג על סולם Bfr-AAAfr.

הדירוג ניתן לקופות על פי מסלולי ההשקעה, ועל בסיס 36 חודשים אחרונים. דירוג "גלובס" מעלות לחברות המנהלות משקלל את דירוגי הקופות שמנהלת כל חברה בכל מסלול. הדירוג מושפע מגודל הקופות, ומתייחס לסך הנכסים המנוהלים בשתי קבוצות גודל - עד 3 מיליארד שקל ומתחת לרף זה.

S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל, ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינוי במידע המתקבל או מסיבות אחרות, ואין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקופה כלשהי.

33