הערכות: מיקרוסופט וסיסקו מוכנות לשלם 400-200 מ' ד' על ג'אג'ה

על-פי הבלוג טקראנץ', חברת הסטארט-אפ האוסטרית-ישראלית במגעים למכירתה ■ בעבר היו הערכות כי תנפיק לפי שווי של כ-3 מיליארד דולר ■ יאיר גולדפינגר, ממייסדי ICQ, עשוי לקבל מיליוני דולרים בעסקה

שוק הטלפוניה על גבי האינטרנט מתחמם. למרות שהאופציה לקיים שיחות המבוססות על פרוטוקול האינטרנט קיימת כבר כמעט 15 שנה והפכה לדבר שבשגרה, ההתעוררות הנוכחית בעולם הרשתות כוללת גם מלחמה בין ענקיות התוכנה והתקשורת בתחום טלפוניית האינטרנט. בקרוב עשויה ליהנות מהטרנד גם חברת ג'אג'ה (Jajah) בעלת הזיקה הישראלית, המספקת שירות שיחות מבוססות אינטרנט.

על-פי פרסום בבלוג הטכנולוגיה TechCrunch, החברה במגעים למכירתה תמורת 200-400 מיליון דולר. לפי הדיווח, סביב החברה מתנהלת מלחמת מחירים של ממש, כשבין המתעניינות מונים בבלוג גם את מיקרוסופט, סיסקו וספקית שירותי הטלקום טלפוניקה (O2).

בג'אג'ה הושקעו עד כה כ-28 מיליון דולר, על-ידי הקרנות סקויה, דויטשה טלקום, Globespan Capital ואינטל קפיטל. משקיע נוסף מתחילת הדרך הוא יאיר גולדפינגר, ממייסדי מיראביליס (ICQ), המחזיק בחברה אחוזים בודדים וכעת יקבל מיליוני דולרים (פחות מ-10 מיליון דולר) אם אמנם תושלם העסקה.

ג'אג'ה אינה חברה ישראלית. היא הוקמה ב-2005 באוסטריה על-ידי רומן שרף ודניאל מטס, והמטה שלה נמצא בעמק הסיליקון. לאחר שהזרוע הישראלית של קרן ההון סיכון סקויה, וגולדפינגר, השקיעו בחברה, עבר מרכז הפיתוח שלה לרעננה, ומועסקים שם 40 עובדים. ג'אג'ה מציעה שירות שמאפשר הוזלה משמעותית של שיחות (עד 90% לעיתים), כאשר כל שנדרש הוא גישה לאתר האינטרנט של החברה.

נישאת על גלי ההייפ

מלחמת המחירים שעל-פי הפרסומים מתרחשת כעת סביב ג'אג'ה, מגיעה על רקע עסקאות נוספות בתחום ה-VoIP (העברת קול על גבי האינטרנט), ביניהן רכישת Gizmo5 בידי גוגל תמורת כ-30 מיליון דולר, או הספין-אוף שמתכננת להשלים eBay לעסקי סקייפ שרכשה ב-2005, בשווי של כ-2.7 מיליארד דולר. סקייפ היא אמנם המובילה בתחום, אך במידה שההערכות נכונות - מכפילי המכירות של החברה, שמכרה ב-2008 בכחצי מיליארד דולר, הם פי 4-5 על המכירות.

בהנחה שג'אג'ה תמכור השנה בכ-50 מיליון דולר, כפי שמעריכים באתר חברת המחקר IVC, הדבר ישקף לה שווי של 200-300 מיליון דולר, מבלי להכניס למשוואה טכנולוגיה מעט יותר מתקדמת.

האטרקטיביות של ג'אג'ה על פני סקייפ היא בכך שהשירות שלה לא דורש הורדת סוכן תוכנה למחשב או לטלפון הנייד, כמו בסקייפ. כמו-כן, יש לג'אג'ה הסכמי שיתוף פעולה נרחבים עם מיקרוסופט, יאהו ו-AOL, כך שכל שירותי הטלפוניה שמספקות אותן חברות מבוססות על ג'אג'ה.

תיכננו להנפיק בנאסד"ק ב-2008

למרות הדיווח האופטימי, צריך לקחת את הדברים בספקנות. בשנת 2007 כבר היו הערכות שסקייפ עומדת לפני הנפקה, ותג המחיר שהציב לג'אג'ה בנק השקעות באירופה היה אז כ-2.9 מיליארד דולר.

אחד ממייסדי החברה, מטס, התראיין באמצע אותה שנה לעיתון אוסטרי, ואמר כי "ג'אג'ה ממש אינה למכירה. אנחנו מכוונים להנפקה נהדרת בנאסד"ק", כאשר הכוונה הייתה ל-2008.

כיום, החברה במצב מצוין מבחינה פיננסית - היא רווחית, ומצליחה להתמודד עם ההוצאות הגדולות של תשתיות המחשוב הדרושות להפעלת השירות באופן יעיל וזול.