אליאנס רוכשת צמיגים מ-GPX; הערכה: שווי של עשרות מ' ד'

GPX פשטה את הרגל מכיוון שמכרה חלק ממותגיה בארה"ב במחירי היצף ■ אליאנס רוכשת מותגי צמיגים לעבודות עפר ומשאיות שלא ברשימת ההיצף ■ העסקה נועדה להוות עוגן עבור אליאנס שכיום רוב עסקיה נעשים באירו ועבור המגזר החקלאי

חברת הצמיגים אליאנס מקדמת בארצות-הברית מהלך בעל משמעות אסטרטגית מהותית עבורה. החברה דיווחה לבורסה, כי היא מתמודדת על רכישת כמה ממותגיה של חברת G International Tire Corporation (GPX) האמריקנית, הפועלת בתחום ייצור ושיווק צמיגים לשטח ולמשאיות. החברה האמריקנית נמצאת בהליך של פשיטת רגל (צ'פטר 11) וגורל נכסיה נתון כרגע בידי בית-המשפט האמריקני, שהקצה פרק זמן של מספר שבועות לקבלת הזמנות רכישה מחברות מתעניינות.

למעשה מתנהל בבית-המשפט מכרז על נכסיה של GPX, כשאליאנס היא אחת המתמודדות. אליאנס סירבה להסגיר את המחיר שהציעה בגין נכסי GPX (כשהמדובר בחלק ממותגי הצמיגים שלה), שכן היא נמצאת בתחרות מול רוכשות פוטנציאליות אחרות, אולם גורמים בתעשייה מעריכים את היקף ההצעה של אליאנס בעשרות מיליוני דולרים.

רכישת נכס כזה במחיר הזדמנות שנוצר כתוצאה מהמשבר, יכולה להוות עבור אליאנס קפיצת מדרגה בפעילותה. "הרעיון הוא להגדיל את הנישה האמריקנית שלנו", מסביר סמנכ"ל הכספים של אליאנס, טיקו גדות, את חשיבות העסקה. "יש לנו שם חברת שיווק שמוכרת ב-30-35 מיליון דולר, ו-GPX אמורה לשלש את נפח הפעילות שלנו בארצות-הברית. ההערכות שלנו שהפעילות של מותגי GPX יעברו ובגדול את רף ה-100 מיליון דולר בשנה. יש להם מאות לקוחות בהשוואה לעשרות בודדות שיש לנו כיום. המותגים שלהם הם רב לאומיים. מהליגה היותר בכירה", הוא אומר.

לדברי גדות, "GPX עובדים הרבה עם יצרני ציוד ואנחנו מניחים שנוכל לקשר לפעילות של המותגים הללו גם יצרנים שלנו. נחזק את עצמנו שם מעבר לעסקה הזאת".

למה הם קרסו?

גדות: "הם מכרו חלק מהמותגים שלהם, שמיוצרים בסין, במחירי היצף. בגין ההתנהלות הזאת הם נדרשו לשלם קנסות כבדים שמוטטו אותם. חשוב להדגיש שהצמיגים שאנחנו קונים לא היו ברשימת ההיצף ונותרים ברי תחרות".

עוד לדברי גדות, "את כל התהליך הייצורי שלהם הם העבירו מזמן לסין. אנחנו ניכנס לנעליים שלהם, ונעבוד עם אותם יצרנים סיניים שמייצרים לפי היידע של GPX, שיהיה בבעלותנו עכשיו. כלומר, יהיו לנו אותן יכולות ייצור של GPX ונמכור את אותם צמיגים, כשהמחיר שלהם מצוין מבחינתנו, מבלי שנספוג את בעיית הקנס שנחתה על GPX".

מה חשיבות העסקה עבורכם?

"למעלה מ-60% מהפעילות שלנו היא באירו ובתחום הצמיגים לכלים חקלאיים. לכן, רכישת המותגים של GPX, שמיועדים לרכבי שטח שמבצעים עבודות עפר ולמשאיות, ובשוק שמתנהל בדולר, מחזקת לנו צד שהיה פחות חזק בתחום הצמיגים.

"כך, למרות שהנתח הגדול שלנו הוא חקלאות ואירופה, אם תיווצר חולשה באירו או בשוק החקלאות, עדיין יהיה לנו על מה להישען".

אליאנס נמצאת בבעלות חברת ההשקעות האמריקנית ורבורג פינקוס (75%) ויתר המניות (25%) נמצאות בידי משפחת מהאן סרייה ההודית. מדובר במשפחה שפעלה בהודו בתחום הצמיגים ועברה לעסוק באחזקות בתחום.

מאז העברת הבעלות על החברה ב-2007, רק אג"חים שלה נסחרות בבורסה ומניותיה אינן נסחרות.