קופות הגמל יפצו עמיתים שכספיהם הועברו באיחור או שעוכבו

הוראות הטיוטה נועדו להשיב את העמיתים למצב שבו היו נמצאים אילולא האיחור בביצוע בקשותיהם ולפצותם על הנזק שנגרם להם

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, ידין ענתבי, הפיץ היום טיוטת הכרעה לפיה נדרשות חברות המנהלות קופות גמל לפצות עמיתים שבקשותיהם למשיכת כספים או להעברתם בין קופות או בין מסלולים, בוצעו באיחור.

טיוטת ההכרעה קובעת את כללי הפיצוי לעמיתים ואת הנוסחאות לחישוב הפיצוי. הוראות הטיוטה נועדו להשיב את העמיתים למצב שבו היו נמצאים אילולא האיחור בביצוע בקשותיהם ולפצותם על הנזק שנגרם להם.

מפניות רבות שהגיעו אל הממונה על שוק ההון נסתבר כי עמיתים רבים לא פוצו על נזקים שנגרמו להם עקב איחור שגרמה קופת גמל במשיכה של כספים או בהעברה של כספים לקופת גמל אחרת או למסלול אחר באותה הקופה. לפיכך מצא לנכון הממונה להבהיר לקופות את הכללים בנושא, ובפרט את החובה החלה עליהן לפצות את העמיתים בשל העיכוב במשיכה או בהעברה של כספים.

משרד האוצר נותן דוגמה לאופן יישום הוראות טיוטת ההכרעה: מקרה בו עומד לזכות העמית סכום של 100,000 ₪ ביום ה-1 באוקטובר 2008, שבו העמית מבקש למשוך את כספו. אם בקשת העמית בוצעה באיחור של חודש ימים, במהלכו הניבה הקופה, למשל, תשואה שלילית של 4%, כך שסך הכספים שנפדו עמד על 96,000 ₪ בלבד, הרי שקופת הגמל נדרשת לפצותו בסך כולל של 4,300 ₪, סכום הכולל את ריבית הפיגורים המסתכמת ב-300 ₪, וכן את הפיצוי לעמית בגין הפרשי התשואות העומד על 4,000 ₪.