מנהל בכיר בצים: "המלחמה היא איך חוזרים לרווחיות"

שי באב"ד, מנהל אזור ישראל והמזרח הקרוב בצים: "קצב היציאה ב-2010-2011 מהמשבר צפוי להיות מתון" ■ "צפויה ירידה של 9%-10% ביצוא והיבוא לישראל"

"שם המשחק בספנות כבר אינו 'נתח שוק', אלא איך לחזור לרווחיות. היום לא מסתכלים על גודל הנתח אלא איך מצמצמים הפסדים וחוזרים לפסים של רווחיות", כך אמר אתמול שי באב"ד, מנהל אזור ישראל והמזרח הקרוב בצים, בהתייחסו לתחזיות של החברה לעתיד.

באב"ד, שדיבר ביום עיון שיזמה לשכת הספנות, בראשות ראובן צוק, ציין כי אין פתרונות קסם למשבר בענף הספנות, וכי התהליך של התאמת ההיצע לביקוש חייב להימשך.

בהתייחסו למצב בשוק הישראלי אמר באב"ד כי "בישראל יש אוטופיה שרווחת כי אנחנו בקושי נפגענו מהמשבר. אבל אם מסתכלים על 2009 רואים שמבחינת היצוא והיבוא של סחורות יש ירידות של 9%-10%. הרבה חברות ספנות פוקדות את ישראל ישירות או בשטעונים ומביאים את המצב לקשה עוד יותר באופן בו ניתן להתאים בין ביקוש והיצע", אמר.

לדברי באב"ד, קצב היציאה הצפוי ב- 2010-2011 מהמשבר, צפוי להיות קצב מאד מתון, ולא נראית חזרה לרמות הביקושים של 2006-2007.

הוא ציין כי במקביל לירידה של 8.5% בביקושים בשנת 2008, חל גידול מתמשך בהיצע לאור ההצטיידות של חברות הספנות באניות חדשות, "אם חברות הספנות לא היו דוחות ההצטיידות של אניות שכבר הוזמנו, הרי שקיבולת הצי העולמי היתה תופחת בממדיה בכ-40% לאורך השנים עד 2013".

לדבריו, בינואר 2009 העריכו פער של כ-8% בין גידול הביקושים אל מול ההיצע, "אך באוקטובר 2009 אנו מבינים שהמשבר עמוק בהרבה ועומד על פער של 16% בין שיעורי הגידול של הביקושים אל מול הגידול בהיצע. התוצאה הייתה ירידות של קרוב ל-30% בדמי ההובלה".

לדבריו, גם מחירי הדלק מהווים פקטור מרכזי ברווחיות. "אין לנו יכולת לעמוד על המיקח מול ספקי הדלק. וכך קורה שלמרות המשבר, הדלק חוזר ומטפס ועומד כיום ברמות של 500 דולר לטון דלק, מה שמקשה מאד לצאת מהמשבר. "חברות הספנות לא יכולות לעמוד בהפסדים לאורך זמן. לא ניתן לחתוך 30% מהוצאות התפעול. קשה מאד להתמודד עם הירידות והמשבר", אמר באב"ד.

הוא התייחס בקצרה גם לנושא הרפורמה המוצעת בתעריפים המונחת כיום על שולחנו של שר התחבורה וציין שהיא, לדעתו, מנותקת לחלוטין מהמשבר העמוק בספנות. "אף אחד לא יודע היא לאן תוביל", אמר.