גוברים הסימנים לכך שאובמה שואף לצאת מאפגניסטן

הנשיא פסל את כל האופציות להגדלת מספר החיילים האמריקניים במדינה ■ שגריר ארה"ב בקאבול נגד מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן: קורא לבית הלבן לא לשלוח חיילים נוספים

מתרבים הסימנים שהנשיא ברק אובמה נוטה לשים קץ למעורבות הצבאית האמריקנית באפגניסטן, למרות המלצה פומבית של מפקד הכוחות האמריקניים במדינה, גנרל סטנלי מק-קריסטאל, להוסיף כ-40 אלף חיילים למצבת כוחות ארה"ב באפגניסטן.

אם אכן יחליט אובמה על התקפלות, יושם בכך קץ לפלישה האמריקנית לאפגניסטן, שהחלה אחרי פיגועי הטרור של 11 בספטמבר 2001, על פי הוראתו של הנשיא דאז, ג'ורג' בוש, במאמץ להרוס את תשתית אל קאעידה וללכוד, "חי או מת", את אוסמה בן לאדן. נכון לעכשיו, שתי המטרות לא הושגו, במידה רבה מפני שממשל בוש לא הקציב מספיק תשומות כוח אדם, תקציב וציוד לזירה האפגנית, והעדיף להתמקד בחזית העיראקית.

לפי ידיעה של סוכנות א.פ., שפורסמה לפנות בוקר (ה'), החליט אובמה לדחות את כל ארבע ההמלצות המבצעיות שהניח על שולחנו צוות הביטחון הלאומי של הממשל, שכולל, בין היתר, את שר ההגנה, רוברט גייטס, ושרת החוץ, הילארי קלינטון.

מדובר בארבע אופציות: הוספת 40 אלף חיילים, לפי המלצת מק-קריסטאל, 30 אלף חיילים, 20 אלף, והאופציה נוספת, שמק-קריסטאל הגדירה כבעלת סיכון גבוה, תוספת של 10 אלפים עד 15 אלף אנשי צבא, שרובם ישמשו מדריכים בכוחות הביטחון של אפגניסטן.

כאמור, דחה אובמה את כל ארבע ההצעות, לדברי פקיד בכיר בממשל. המקור אומר, כי אובמה דוחף עתה את צות הביטחון הלאומי שלו להכניס שינויים בהמלצות, שיבהירו כיצד ומתי יכולו הכוחות האמריקניים להעביר את מוסרות הביטחון והמלחמה בטרור לידי צבא אפגניסטן.

אובמה יוצא היום (ה') לביקור באסיה, כדי להשתתף בדיוני APEC, והוא צפוי לקבל החלטה לאחר שובו, ב-19 בנובמבר.

גורמים צבאיים אמרו לא.פ., כי אין זו הפעם הראשונה שהנשיא מבקש לכתוב מחדש את האופציות על עתיד הכוחות האמריקניים באפגניסטן. הוא לא היה מרוצה, וכנראה מוסיף להיות בלתי מרוצה, מהעובדה שההמלצות מהוות למעשה כביש חד-צדדי שמוביל למילוי משאלתו של גנראל מק-קריסטאל במידה רבה או פחותה.

פקידי ממשל אומרים, כי אובמה רוצה להבהיר שהמחויבות האמריקנית לאפגניסטן אינה בלתי סופית. המלחמה שם נמצאת עתה בשנתה התשיעית וגובה מספר הולך וגדל של קרבנות אמריקניים. כוחות הטאליבן החלו לאמץ טקטיקות ששירתו היטב את ארגוני הטרור שלחמו נגד הצבא האמריקני בעיראק, ובעיקר את מטעני הצד, שהופכים את נושאי הגייסות מדגם סטרייקר למלכודות מוות.

שתי הבעיות החשובות שמציקות לאובמה הן העדר הצעה ללוח זמנים מסודר ליציאת הכוחות האמריקניים והעדר רשות ממלכתית שלידיה יהיה אפשר להעביר את ניהול המדינה. בכירים בממשל הביעו בימים האחרונים דאגה מאמינותו של הנשיא חמיד קארזאי על רקע טענות של שחיתות בממשלתו והונאות במערכת הבחירות, שמנה יצא כמנצח.

בעיצומה של ההתחבטות הזו, גילו גורמים בכירים בממשל לניו יורק טיימס ולושינגטון פוסט, כי שגריר ארה"ב בקאבול, קארל אייקנברי, שהיה קודם לכן מפקד הכוחות האמריקניים באזור, דוחק באובמה לא לשלוח חיילים נוספים לאפגניסטן, בניגוד מוחלט לקריאתו של המפקד הנוכחי, מק-קריסטאל, להגדיל את הכוחות.