כך תבדקו קרנות סל לפני השקעה

קרנות סל (ETFs בגרסתן האמריקנית) ממשיכות להתחזק והופכות למוצר נפוץ אף יותר, כי יש להן הרבה תכונות ידידותיות למשקיע. אולם הגידול בהיצע המוצרים ומורכבות האסטרטגיות של קרנות הסל, פירושם שהמשקיעים והיועצים הפיננסיים צריכים לעשות יותר שיעור בית כשהם בוחרים קרנות להשקעה.

"נוף קרנות הסל משתנה במהירות", אומרת דפנה גו, אנליסטית בכירה בחברת מחקר ההשקעות FundQuest ומחברת שותפה של דו"ח חדש על התעשייה.

גו מצפה מהאינפלציה במוצר להמשיך, אולם מחקרה מצביעה על כך שהיועצים הפיננסיים "המומים מהכמות הגדולה של קרנות הסל שלא נבדקו ולא הוכחו, וכן ממורכבות הקטגוריות של קרנות הסל".

נכון לסוף אוגוסט בארה"ב היו רשומות 858 קרנות סל (ETFs) שניהלו נכסים בהיקף של 674 מיליארד שקל (בישראל פועלות 52 קרנות המנהלות יחד כ-2 מיליארד שקל).

יש קרנות גידור ומשקיעים שאוהבים את היכולת לקנות ולמכור מהר נתח בשווקים שונים ומגוונים. בינתיים, העלויות הנמוכות, הגיוון שבהשקעה ויעילות המס, הופכים את קרנות הסל למתאימות לבניית בלוקים במסגרת אסטרטגיית הקצאת הנכסים.

צלילת עומק

אך קרנות סל הן לא סתם עוקבות אחרי אינדקסים פופולריים, כמו ה-S&P 500 או נאסד"ק 100 . בפעולת מסחר אחת, המשקיעים יכולים לקנות קרנות שעוקבות אחרי מחיר הזהב, סחורות אחרות ומטבעות זרים. כמו כן, קרנות סל ממונפות והפוכות וכן קרנות שמנוהלות אקטיבית מסבכות עוד יותר את התמונה.

ועדיין תעשיית קרנות הסל נשלטת על ידי שלישיית שחקנים בעלי משקל כבד. הראשון הוא ברקליס גלובל אינווסטור, שנרכש על ידי קרן בלאקרוק (סימול: BLK), ומחזיק בנתח שוק מרשים של 48%. השחקן השני בגודלו הוא State Street (סימול: STT), עם נתח שוק של 24%, והשלישי הוא ונגארד, עם כ-11% מהשוק.

שחקניות בולטות נוספות בתעשיית הפיננסים נכנסות לביזנס של קרנות הסל. למשל ענקית קרנות האג"ח פימקו רשמה לאחרונה את קרנות הסל הראשונות שלה, ובשבוע שעבר חברת צ'רלס שוואב (סימול: Charles Schwab ) יצרה רעשה בשוק כשהשיקה את צרור קרנות הסל הראשון שלה, כולל מסחר אונליין חינמי ללקוחותיה.

ככל שתעשיית קרנות הסל מתבגרת ומתרחקת מקרנות האינדקס הפשוטות, המשקיעים צריכים להיות אפילו יותר ביקורתיים כשהם בוחרים קרנות להשקעה. לא כל קרנות הסל גובות דמי ניהול נמוכים, למשל.

למשל, המשקיעים צריכים לוודא שהם מבינים איך עובד המעקב אחרי האינדקסים, אומר טים קליפט, מנהל השקעות ראשי ב-FundQuest. לחלק מהאינדקסים יש כללים אובייקטיביים, ואחרים מנוהלים על ידי ועדות. איך האינדקסים שוקלים מניות ספיציפיות ואיך הם "מאזנים" את החזקותיהם אחת לתקופה - גם בתחומים הללו יש פערים גדולים שיכולים ליצור השפעה גדולה על הביצועים.

חלק מקרנות הסל קונות אג"ח וחוזים עתידיים, ולכן יכולים להיות סיכונים בהשקעה בהן שעל המשקיעים להיות מודעים להם, אומר קליפט.

הצ'ק ליסט

לפניכם רשימה של דברים שעליכם לבחון כאשר אתם בוחנים את ההשקעה בקרנות סל או עוקבים אחרי הקרנות שבהן אתם מושקעים:

* המשקיעים צריכים לשקול את המשמעות של כלל ההוצאות הכרוכות בקרן הסל, כולל עמלות קנייה ומכירה.

* בחנו היטב אם יש טעויות באופן המעקב של הקרן אחרי האינדקס ועד כמה היא נזילה. אפשר לעשות זאת על ידי בדיקת מרווחי ה-Bid וה-Ask ונפח המסחר.

* כשאתם בוחרים קרן סל שמתמחה במניות, בידקו את הקצאת הנכסים על פי סקטורים, וודאו שהיא משקיעה בסקטורים שנחשבים למנועי ביצועים ארוכי טווח.

* לקרנות סל הפוכות או ממונפות יש גידור לגיטימי ואפליקציות מסחר, אולם הן דורשות אפילו יותר ידע מקרנות אחרות, בגלל המורכבות שלהן והסיכונים הטמונים בהן. מהסיבה הזו הן דורשות תשומת לב קרובה מצידכם.

"בעוד שהאפסייד עשוי להיראות מבטיח, הוא מגיע עם דאונסייד הרסני פוטנציאלי, במיוחד בסביבה של תנודתיות גבוהה כמו במשברים האחרונים", נכתב בדו"ח של FundQuest.

"בנוסף, בגלל האופי המורכב של המוצרים הללו, התשואה לאורך תקופות שארוכות מיום עשויה לחרוג משמעותית מציפיות המשקיעים".

* יותר ויותר משקיעים קונים קרנות סל אג"חיות, אולם עליכם לבדוק טוב מה מתחבא בתוך הקרן שלכם. טעויות עקיבה באינדקס ומרווחי ה-Bid וה-Ask יכולים להיות גבוהים יותר בהשוואה לקרנות סל שעוקבות אחרי מניות.

"מאחר והבנצ'מרקים בתחום האג"ח מורכבים בדרך כלל מאלפי מנפיקים, הרבה יותר קשה תפעולית שקרן אג"ח תשכפל את ביצועי הבנצ'מרק בעלויות סבירות", נכתב במחקר FundQuest.

* ולבסוף, אל תבלבלו את קרנות הסל (ETFs) עם בני הדודים שלהן, תעודות הסל (המקבילה האמריקנית היא ETNs). למרות הדמיון, לשני המוצרים יש מאפיינים וסיכונים שונים. *