רשות ני"ע: נעשה שימוש במידע פנים במניית בנק הפועלים

התיק יועבר לפרקליטות ■ לפי החשד, ניר ברונשטיין, עופר אייזנברג ובת-שבע שבח קיבלו בינואר 2008 מידע מישיבת דירקטוריון הנוגע לירידת ערך בתיק ה-SIV של בנק הפועלים, וניצלו זאת לצרכי מסחר במניית הבנק

רשות ניירות ערך סיימה את חקירת החשדות למסחר במידע פנים במניית בנק הפועלים , בו מעורבים לכאורה גם ניר ברונשטיין, לשעבר מנכ"ל פועלים שוקי הון, ובת-שבע שבח, ששימשה אז כמנהלת השקעות בפסגות. הפרשה נחקרה על-ידי מחלקת החקירות והמודיעין של הרשות, בראשה עומד זוהר גושן, וזו העבירה את תיק החקירה לפרקליטות.

לפי החשד, המסחר במידע פנים לכאורה אירע בינואר 2008, אז התחוללו ירידות חדות בשווקים. גם מניית הפועלים סבלה אז מירידות, בין היתר בשל ירידת הערך בתיק ה-SIV שלו.

מממצאי החקירה של הרשות עולה כי ב-10 בינואר 2008 בסביבות השעה 12:00 הסתיימה ישיבת דירקטוריון בבנק הפועלים, בה הוחלט על פרסום הדיווח המיידי בדבר ירידת ערך הצפויה של תיק ה-MBS. בשעה 12:05 העביר ניר ברונשטיין, ששימש אז כמנכ"ל פועלים שוקי הון ועודכן על פרסומו הצפוי של הדיווח המיידי, את המידע הזה לשחקן המעו"ף עופר איזנברג, המנהל את פעילות ניירות הערך בחברת טוארג קונסלטינג לימיטד.

הרוויחו מעסקאות שורט

החל משעה 12:07 ועד לשעה 13:27, טרם הדיווח המיידי, הורה עופר איזנברג על ביצוע 59 הוראות שונות למכירת מניות בהיקף כספי של כ-16 מיליון שקל על-ידי חברת טוארג, אשר כולן נענו.

בין השעות 12:00-13:00, דהיינו כשעה לפני פרסום הדיווח המיידי, התבצעה רוב פעילות המכירות במנייה על-ידי חברת טוארג, ופעילות זו היוותה כ-30% מהיקף המכירות במניית הבנק.

החשד הוא כי טוארג ביצעה עסקאות שורט כדי להרוויח מירידה במניה - וגרפה 337 אלף שקל. למעשה, טוארג מכרה מניות אשר לא היו ברשותה טרם פרסום הדיווח המיידי של בנק הפועלים, כאשר את המניות אותן התחייבה למכור רכשה רק לאחר פרסום הדיווח המיידי.

איזנברג חשוד כי מיד לאחר שקיבל את המידע מברונשטיין הוא חלק אותו גם עם קרובת משפחתו, בת-שבע שבח, ששימשה אז כמנהלת השקעות בחברת פסגות. החשד הוא כי שבח ניצלה את המידע לביצוע מכירות של מניית בנק הפועלים בהיקף של מיליוני שקלים ,ובסוף אותו היום נוצר בחשבונות בהם פעלה רווח של כ-74 אלף שקל.

לפני כ-3 שבועות פרש ברונשטיין סופית מפועלים שוקי הון, ואמיר אביב החליפו בתפקיד. פרישתו של ברונשטיין התנהלה לא רק על רקע החקירה נגדו בחשד לשימוש במידע פנים, אלא גם על רקע פרשיית הבונוס. כזכור, הרשות הקשתה על מתן הבונוס לברונשטיין, ובסופו של דבר החליט הבנק להפחית את הבונוס ב-1.6 מיליון שקל, והוא הסתפק ב-7.9 מיליון שקל.