ענת לוין: לבנקים בעולם צפויות עוד הרבה מחיקות

להערכתה היציאה מהמיתון לא תהיה כלל עולמית ■ "רוב אירופה במצב מאוד בעייתי, בשווקים המתעוררים ההתאוששות תהיה הרבה יותר מהירה"

"הכיווץ בשווי ובהון של הבנקים בעולם ימשיך וילווה אותנו שנים. לצערי אני לא יכולה לומר שהמחיקות בבנקים בעולם נגמרו, אנו עוד צפויים להרבה מחיקות. המערכת הבנקאית האירופאית לא החלה לעשות את מה שהמערכת הבנקאית האמריקנית כבר עשתה", כך אמרה היום ענת לוין, משנה למנכ"ל קבוצת מגדל ומנהלת חטיבת ההשקעות והאשראי בקבוצה, בכנס ביטוח לחברות רב לאומיות שערכה מגדל.

לדברי לוין, "האמריקנים עוד ימחקו אבל האירופאים עדיין לא החלו למחוק. והחשיבה שלנו קדימה חייבת להתבסס על זה. צפויות עוד מחיקות גדולות בבנקים". לוין התייחסה למאמצי המשקים הגדולים בעולם לסיים את המשבר באמצעות הזרמות עתק, במיוחד בארה"ב, ואמרה כי "לזריקת הכסף אל הבנקים וקליטת הנכסים הרעילים של הבנקים בכלכלה העולמית, כמו שקרה בארה"ב, תהיינה השפעות אדירות שילוו אותנו הרבה מאוד שנים קדימה".

לוין ציינה עוד כי "ההתאוששות שאנו רואים עתה היא חזרה להזמנות שהיו ונעצרו במכה אחת גם בעולם המפותח ובמתפתח. הסיכונים ירדו, אך גם מי שנמצא ברמת דירוג A בינלאומי - המרווחים שם גבוהים מדי".

על כל פנים, בהתייחס לרמת הריביות השוררת כיום בעולם העריכה לוין כי "בארה"ב ובאירופה נהיה בתקופה של יציבות במחירים ולכן באותם שווקים הריביות לא תפרוצנה למעלה או למטה".

בהתייחס לסוגיות נוספות המעסיקות היום כלכלנים מסביב לעולם, אמרה לוין כי "הדילמות העיקריות של מנהלי ההשקעות בראייה קדימה נוגעות לשאלה האם אנו נמצאים באינפלציה או דפלציה. מצד אחד, הורדת הנזילות היא הליך דיפלציוני, הוא עדיין מאוד חזקים, ולא בטוח שהם לא מאזנים כמעט לחלוטין את הלחצים האינפלציוניים". לוין מעריכה למעשה שלא תהיה התפרצות אינפלציונית גלובלית.

"תלוי בצרכן האמריקני"

על ההתאוששות העולמית אמרה לוין כי על אף הערפל הרב השורר בעולם ומקשה על מתן תחזיות מבוססות, "היציאה מהמיתון, שהכניסה אליו הייתה מסונכרנת בין משקים בעולם, לא תהיה מסונכרנת". היא התריעה כנגד הסתמכות על ניהול סיכונים לפי התנודתיות שנרשמה בעבר. "כיום יש להיזהר מאוד ממדדי סיכון ומדדים טכניים והסתמכות עליהם. צריך להיזהר ממדדים המסתמכים על תנודתיות".

לדברי לוין, גם במנועי הצמיחה הגלובליים החדשים יהיה שינוי, שכבר החל, ובמסגרתו סין ויתר מדינות המזרח יתפסו תפקיד מרכזי בהרבה מבעבר - תפקיד שילך ויגדל ביחס לעולם. "עד היום התרגלנו לראות את הצרכן האמריקני בתור מי שמושך את העולם בצריכה שלו. השאלה היא האם הוא עדיין מסוגל למשוך את הכלכלות כקטר המושך את המשק הבינלאומי וזאת שאלה מאוד גדולה. אם הם לא יתאוששו אז אנו לא בתסריט נחמד. כלומר, אם התאוששות הכלכלה האמריקנית היא לא בת קיימא אז נחזור למיתון", אמרה.

מהצד השני, הסבירה, "אם הצמיחה הנוכחית היא כן בת קיימא, לדעתי באירופה אנו ממשיכים להיות במצב לא טוב, בגלל שהבנקים שם עוד לא ניקו את המאזנים שלהם. עם זאת, רואים ניצנים קצת יותר טובים בגרמניה וצרפת, אך שאר אירופה מאוד בעייתית והצמיחה בה תיראה כ-L". כלומר המיתון יהיה ארוך והצמיחה תבושש להגיע.

מנגד, לוין יותר אופטימית בכל הנוגע לארה"ב ואנגליה, והרבה יותר אופטימית בנוגע למדינות המזרח ויתר המדינות המתפתחות. "בארה"ב אנו חושבים שיצליחו יותר, ויחד עם אנגליה היציאה מהמשבר תהיה שם בתסריט U. בשווקים המתעוררים ההתאוששות תהיה הרבה יותר מהירה, בצורה של V, ואת זה כבר רואים עכשיו בנתונים", הוסיפה.