רשמי מנאס"א: "יש מים בירח; מפתח לגילוי סודות החלל"

המדען הראשי של הפרויקט: "אכן, מצאנו מים; ואנחנו לא מצאנו רק קצת, אלא כמות משמעותית" ■ מטרת הפרויקט עלה כ-79 מיליון דולר היתה לקבוע האם יש מים על הירח, אך צפויות תגליות בתחומי מחקר אחרים

סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א, הודיעה אתמול (ו') כי נתגלו מים על הירח, הדבר מהווה התחלת "פרק חדש" העשויה לאפשר פיתוח תחנת חלל על הירח.

התגלית הוכרזה במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול. "אכן, מצאנו מים; ואנחנו לא מצאנו רק קצת, אלא כמות משמעותית", אמר המדען הראשי של הפרויקט אנתוני קולאפרי.

הממצא מבוסס על נתונים ראשוניים שנאספו כאשר לונאר קארטיר וסינסינג סטיליט, נחתו ב-9 אוקטובר במכוון אל תוך האזור המוצל של מכתש קאביס ליד הקוטב הדרומי של הירח.
למרות שמטרת הפרויקט שעלה כ-79 מיליון דולר הייתה לקבוע האם יש מים על הירח, צפויות גם התקדמות ותגליות בתחומי מחקר אחרים, אמרו קולאפריט ומדענים אחרים.

"ללא ספק כי מים ותרכובות אחרות מייצגים משאבים פוטנציאלים יכולים לתמוך בקיום חקר ירח עתידי", כך אמרה נס"א בהצהרה כתובה זמן קצר לאחר הכנס.

מיכאל וורגו, המדען הראשי של הירח במטה נאס"א בוושינגטון, אמר כי התגלית האחרונה יכולה גם לחשוף את הסודות של מערכת השמש.

וורגו מנה מספר אפשרויות למקורות של המים, לרבות רוחות השמש, שביטים, ענני ענק מולקולריים או אפילו הירח עצמו באמצעות איזה פעילות פנימית. "לכדור הארץ גם יכול להיות תפקיד", הוסיף וורגו.

בהודעה שלה, ציינה נאס"א כי אם המים נוצרו או הופקו לפני מיליארדי שנים, אז יתכן שהם מחזיקים את מפתח להיסטוריה ולהתפתחות של מערכת השמש, כמו שדוגמית מליבת קרח שנלקחת מעל כדור הארץ חושפת נתונים עתיקים.