מדינות אסיה מתחייבות להמשיך בתוכניות התמרוץ הכלכליות

בפורום הכלכלי באסיה הוחלט כי ההתאוששות הכלכלית עדיין אינה בת קיימא ולפיכך יש להמשיך בתמיכה הממשלתית ■ בשבוע שעבר הוציא פורום ה-G20 הצהרה דומה - ותרם לעליות בשוקי המניות

ההתאוששות הכלכלית עדיין אינה עומדת על קרקע יציבה. כך אמרו היום (א') מנהיגי המדינות באזור אסיה-פסיפיק והתחייבו להותיר בעינם את צעדי התמרוץ וזאת, עד שתושג צמיחה בת קיימא. זאת, נזכיר, כשבוע לאחר ששרי האוצר של מדינות ה-G20 קיבלו החלטה דומה ותרמו לעליות בשוקי המניות בעולם.

כתוצאה מהמשבר העולמי, על הכלכלות לעבור לאסטרטגיית התרחבות מאוזנת יותר והן אינן יכולות לחזור ל"צמיחה רגילה". כך נכתב בהצהרה שמסרו מנהיגים מ-21 המדינות החברות ב-APEC, פורום השיתוף הכלכלי באסיה-פסיפיק. לדבריהם, הפורום ינקוט צעדים ויקבע דרכים למימוש החזון של אזור סחר חופשי.

קובעי מדיניות מתחילים לסגת מחלק מצעדי החירום שננקטו על מנת להדוף את המיתון העולמי, ובראשם הורדות ריבית והשקעה של יותר מ-2 טריליון דולר בתוכניות תמרוץ ממשלתיות. השבוע אמרו מנהיגי APEC כי אמצעי התמרוץ המוניטריים והפיסקאליים דורשים אסטרטגיות יציאה שונות, כמו גם עיתוי שונה, כשהמדינות מחפשות לאזן בין הגנה על ניצני ההתאוששות לבין מניעת בועות נכסים.

ההצהרה של הפורום לא הזכירה מטבעות, בדומה להצהרה של ה-G20 בשבוע שעבר. שרי האוצר של המדינות החברות ב-APEC קראו בשבוע שעבר להגברת הניידות בשוקי המט"ח. קריאות אלה הופנו בעיקר כלפי סין, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, אשר מחזיקה באופן מלאכותי את שערו של היואן, המטבע הלאומי שלה. סין מחזיקה שער נמוך יחסית ליואן כדי לעודד את הייצוא שלה והיא לא גרמה לשום ייסוף ביואן מול הדולר מאז יולי 2008.

"ההשלכות המעמיקות של המשבר הגלובלי עודן קיימות. הבסיס עדיין אינו יציב דיו על מנת שכלכלות העולם תהיינה במגמת עלייה", אמר היום נשיא סין, הו ג'ינטאו. גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, השתתף בכנס הכלכלי, ואמר כי "הצמיחה העולמית לא יכולה להסתמך על הצרכנים האמריקנים והיצוא של מדינות אסיה. בעולם מרושת, מוקד הכוח לא צריך להיות משחק סכום אפס; מדינה לא צריכה לחשוש מהצלחותיה של מדינה אחרת". אובמה הוסיף, כי "ארה"ב תתקרב לסין כשהיא מתמקדת באינטרסים שלה, כשהיא מבינה את החשיבות של שיתוף פעולה פרגמאטי. שיתוף הפעולה של סין התברר כחשוב ביותר במאמצינו להתניע מחדש את הכלכלה הגלובלית".

אובמה הבטיח גם להשיג מסחר עולמי חופשי יותר, או כדבריו: "לפתוח את השווקים ולהגדיל את היצוא ברחבי העולם". כמו כן, הוא אמר כי יש לעבוד על חידוש שיחות הסחר עם מדינות כמו דרום קוריאה. לפני כשנתיים, ארה"ב וסיאול חתמו על הסכם סחר שטרם אושר על ידי הקונגרס. על פני תנאי ההסכם, 95% ממוצרי הצריכה והתעשייה ישוחררו מתשלומי מכס.