פייסבוק מציג: מועדוני לקוחות - OUT, מועדוני מעריצים - IN

מה משותף לאגאדיר, בירה מכבי, סיגל דקל ואתר זאפ? כולם מציעים הטבות למי שיצטרף למועדון האוהדים שלהם בפייסבוק ■ "גלובס" בודק מה יקבל מי שיאפשר לחברות המסחריות להציץ בפרטיו האישיים ברשת החברתית

מיליוני מבקרים משוטטים בפייסבוק, ויש להם ארנקים. את הפוטנציאל הזה זיהו משווקים המזמינים את החברים ליהנות מהטבות בלעדיות על גבי הרשת: כך למשל זאפ המגרילה קונסולת Wii בין החברים בפייסבוק, חברים של "למטייל" ייהנו מזיכויים לרכישה, רשת מנגו מגרילה מדי שבועיים בין חברותיה 100 אירו למימוש ברשת, UPS מגרילה הנחות על משלוח טובין, וחובבי בירה מכבי ייהנו מקופון לרכישת שישיית בירות ב-6 שקלים.

את הכדאיות הצרכנית להצטרף כחברים יש לבחון בעיקר במובן הפרטיות. מטבען, חברויות כאלה אינן עולות כסף והן בבחינת "מה יש לי להפסיד". מאידך, יש לזכור את עניין הפרטיות וחשיפתכם ברובד האישי (לרבות תמונות, מאגר חבריכם, עמדות וכד').

הדגש, כפי שמסבירים המשווקים, הוא גישה לקהל היעד הצעיר, שבמקום להסתובב ברשתות שבקניונים עסוק בלהסתובב ברשתות חברתיות. וירטואליות היא שם המשחק. כך, למשל, מדווחת המעצבת סיגל דקל כי תקציב הפרסום ה"רגיל" של הרשת נמוך מהרגיל העונה, ועיקר המשאבים מופנים לשיווק הווירטואלי והחברתי.

מנכ"ל זאפ, איתן זינגר, מסביר את הרציונל: "החלטנו להפנות משאבים יומיומיים לפעילות ברשתות החברתיות, בראשן פייסבוק, מתוך הבנה של תנאי השוק החדשים. אנו מבינים כי היום יותר אנשים קוראים תכנים בפייסבוק מאשר באתרי החדשות, ובמקביל משך השהייה ברשתות החברתיות עולה בהתמדה. בכדי להגדיל את כמות החברים והעוקבים אחרינו - לא די במתן מידע, חשוב ככל שיהיה, יש לייצר ערך מוסף משתלם כלכלית".

את דבריו מחזקת יעל ורשבסקי, מנהלת שיווק ותכנון אסטרטגי בחטיבת המחשוב האישי של HP ישראל: "המגע היומיומי והפידבקים המתאפשרים באמצעות הרשתות החברתיות הם בעלי ערך מוסף גבוה ביותר לצורך הבנת הצרכן, השוק והטרנדים".

מבירה ועד משקפיים

השימוש בפלטפורמת האינטרנט מתרחב ברבדים השונים: כך, לדוגמה, יצרנית התיקים ג'אנספורט גייסה לשורותיה פרזנטורים שנבחרו מתוך גולשים צעירים שיש להם 1,500 חברים ויותר. מעצב האופנה טום סלמה מפרסם את הקולקציה העדכנית בקטלוג המבוסס על סרטוני וידיאו מקוונים.

גם בתחום המזון חברי הפייסבוק של "ננה בר" ייהנו מהטבות משתנות (למשל בירה נוספת מתנה).

לצד הנחות משתנות לחברים בפייסבוק, מוענקות הנחות קבועות (התואמות בדרך-כלל את מועדוני הלקוחות של הרשתות): למשל, 20% הנחה על כל דגמי המשקפיים לחברי הקבוצה של "אופטיק דורון" (אימות מתבצע הנקודות המכירה מול מפעיל הקבוצה), 15% הנחה על התכשיטים של המעצבת אפרת קסוטו ועוד.

לרשת yellow יש אפליקציה תחת הכותרת "קצת FUN לחבר שבדאון". האפליקציה סורקת את הסטטוס שמציינים על עצמם החברים בפייסבוק, תוך שהיא מאתרת ביטויים "מבואסים" ומצליבה עם חוסר פרגון מצד חבריו. בסוף התהליך, כדי לרומם את מצב-רוחו של החבר, נשלח אליו קופון למוצר חינם ברשת.

מתחם הנפש "הבית באבירים" שם את יהבו על זירה מקוונת אחרת: הגולשים בפורום התיירות ב"תפוז" מוזמנים להעלות תמונות מחופשות משפחתיות בארץ. מבין 20 התמונות שיעלו לגמר יוגרל נופש הכולל לינה וארוחת בוקר.

גם בפייסבוק מודעים לכוח השיווקי האדיר שבידיהם, וגורמים בענף יודעים לספר כי לפלטפורמה לפעילויות שיווקיות יש גבולות ברורים. ראשית, פעילות שיווקית "כשרה" לא יכולה להתנהל עם כרטיס חבר רגיל. יש המדווחים כי כאשר בפייסבוק מאתרים חבר פעיל מדי עם מינון יתר של עדכונים, או כזה ששולח הודעות שעשויות להתפרש כשיווקיות - כרטיסו ייסגר מחשש לניצול הפלטפורמה לקידום אינטרסים מסחריים שלא אושרו על-ידה.

בכדי לנהל פעילות שיווקית "כשרה", על החברה לפתוח כרטיס בפורמט של קבוצה או "עמוד" (page), אליו מצטרפים החברים כ"מעריץ" (become a fan) במסגרת עמוד בקטגוריית "אנשים" (people).

הפעילויות כוללות הגרלות קבועות ואפליקציות משתנות, המציעות פרסים והטבות על בסיס פעילות אינטראקטיבית. נדגיש כי חברה המתעתדת לפתוח כרטיס כזה חייבת באישור מהחברה העולמית.

מנגו

מדי שבועיים הגרלת שובר בשווי 100 אירו למימוש ברשת.

* הטבה עדכנית: הרכבת מלתחה אישית שתוגרל בין הגולשות בתחילת ינואר (עד 500 אירו). הסיכוי לזכות בהגרלה יגדל ככל שתפיץ החברה את המלתחה שהרכיבה בין כמה שיותר חברים ברשת. בגירסה הישראלית, הבוטיק קאלה הגריל לאחרונה בין חברותיו בפייסבוק אשר העלו תמונות שלהן עם פריט "קאלה" שברשותן, תלושים בסך 1,000 שקל למימוש ברשת.

סיגל דקל

הרשת נכנסה לזירת הפייסבוק לאחרונה.

* הטבה עדכנית: המצטרפות זכאיות לחולצה במתנה (בשווי 180 שקל) עם הסלוגן "לא בובה של אף אחד".

בירה מכבי

הסלוגן הוותיק "יש מכבי יש חברים" מקבל משמעות מחדש בעידן הפייסבוק. לצד שיפור וחידוש הטעם (בפיתוח עם הייניקן העולמית) והמראה של בירה מכבי, מעלה טמפו בימים אלה קמפיין טלוויזיוני שמטרתו חשיפת המותג באמצעות הרשתות האינטרנטיות.

* הטבה עדכנית: בוחרים 6 חברים ומזינים את פרטיהם באפליקציה בפייסבוק - ומקבלים קופון לקניית שישיית מכבי ב-6 שקלים.

זאפ

חברי הקבוצה מעודכנים במתרחש בענפים השונים: עלייה או ירידה במחיר בקטגוריה מסוימת, מוצר מוביל ועוד.

* הגרלה עדכנית: 4 קונסולות Wii יוגרלו בין חברי הקבוצה שיעקבו אחר עדכוני זאפ בטוויטר או בפייסבוק עד ה-16.11.

צומת ספרים

הרשת מעדכנת את חבריה על מכירות מוקדמות מוזלות וחדש בעולם הספרים.

* הטבה עדכנית: 10 עותקים עם חתימה והקדשת הסופר יוגרלו בין חברי הרשת בקבוצת הפייסבוק. הזוכים ייבחרו על-ידי חברי הקבוצה.

למטייל

חברי הקבוצה יכולים להגריל קופונים בשווי 500 שקל למימוש לקנייה באתר החברה.

* הגרלה עדכנית: חברי הקבוצה שיתייגו תמונותיהם תחת הכותרת "חיידק טיולים", יגרילו כרטיס טיסה לאיטליה ו-500 דולר לבזבוזים. הגולש שיתייג את מספר "חיידקי הטיולים" הגדול ביותר ויזמין כמה שיותר חברים להשתמש באפליקציה - יזכה בפרס.

UPS

החברה השיקה קמפיין בפייסבוק ובטוויטר, במסגרתו לקוחות שיצטרפו כחברים ל-UPS ייהנו מ-50% הנחה על כל משלוחי הטובין הבינלאומיים.

HP

החברה מציעה הטבות לעוקבים בטוויטר.

* הטבה עדכנית: הגרלת 3 עכברים אלחוטיים בין גולשים שישלחו "טוויט" בו יספרו על חוויה חיובית שעברו עם אחד ממוצרי המחשוב של HP. שלושת הציוצים המרגשים יזכו בפרס.

לאומי דיגיטל

בספטמבר החל בנק לאומי לשלוח לחבריו "ציוצים" בטוויטר הכוללים הטבות. לדוגמה: ריביות מועדפות על פיקדונות בערוצים ישירים ל-48 שעות, ריבית מועדפת על פיקדון באינטרנט למחזיקי חשבון דיגיטלי ומחוץ לבנק: כרטיסים לאטרקציות ברחבי הארץ במתכונת 1+1, הטבת 1+1 בצומת ספרים ועוד.

אגאדיר

חברי הקבוצה מתעדכנים מדי יום על מנות חדשות, מתכונים, הטבות והנחות מיוחדות.

* הנחות לדוגמה: אחת לחודש - קינוח חינם או קוקטייל חינם, הצעה מיוחדת על ארוחה או הנחה על מנות עיקריות (רשימת החברים מעודכנת בסניפים).