הסכם לקולפלנט ביפן; היקפו עשוי להגיע אף לעשרות מיליוני דולרים

בשלב הראשון ההסכם יהיה בהיקף של מיליוני דולרים ■ זה הסכם ההפצה הראשון של החברה, המייצרת קולגן בתוך צמחי טבק ■ הקולגן ישמש ביפן לניסויים בשוק המוערך בכ-40 מיליון דולר, והחברה מקווה כי תכבוש 10% ממנו

חברת קולפלנט, שפיתחה שיטה לייצור קולגן אנושי בתוך עלי טבק, חתמה על הסכם שיווק למוצר שלה ביפן. השלב הראשון של ההסכם הוא בהיקף של כמה מיליוני דולרים, והוא יכול להתפתח להיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים, אם יורחב. זהו הסכם ההפצה הראשון שחותמת החברה.

שותפתה של קולפלנט היא חברה מובילה ביפן ששמה לא נמסר, העוסקת בשיווק ובהפצה של מוצרים למחקר ופיתוח עבור מעבדות וחברות ביוטכנולוגיה.

בהסכם הנוכחי, יימכר הקולגן לשימוש בניסויים של אוניברסיטאות ושל חברות תרופות. לדברי אפי כהן-ארזי, יו"ר החברה, שוק הקולגן לשימושים אלה ביפן מוערך ב-40 מיליון דולר, והחברה מקווה כי תוכל לקחת בקלות 10% ממנו.

אם בהמשך יורחב ההסכם לשיווק של קולגן גם לשימושים קליניים ואסתטיים, היקפו עשוי לגדול לכמה עשרות מיליוני דולרים. ההסכם אינו בלעדי.

"כיום, מופק קולגן בדרך-כלל מבקר או מחזיר", אומר כהן-ארזי. "המקור היחיד לקולגן אנושי, המתאים יותר לטיפול בבני אדם, הוא מגופות - מקור יקר ובעייתי. כעת, לראשונה, יהיה למעבדות מקור זול, זמין ונקי לקולגן אנושי".

החזון - מוצרי קולגן לשלל שימושים

קולגן הוא חומר גלם בסיסי במגוון סוגים של רקמות הגוף - עור, עצמות, גידים וסחוסים. כבר היום הוא משמש כרכיב במוצרים קליניים רבים, והחזון של קולפלנט הוא להביא לשוק באופן עצמאי מוצרים משלה לתחום ריפוי פצעים, שחזור עור וטיפול בעמוד שדרה.

בחברה מאמינים, כי יגישו שני מוצרים שכאלה לאישור FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) כבר במהלך השנה הבאה. המסלול הרגולטורי הצפוי למוצרים אלה קצר מזה של תרופה, שכן מדובר בחלבון מבנה ולא בחלבון פעיל.

ואולם, בדרך לשיווק מוצר עצמאי, מקווה החברה לשווק את הקולגן שלה כרכיב במוצרים של חברות אחרות. לפיכך, היא כבר מנהלת מו"מ עם חברות נוספות בתחום המכשור הרפואי והאורתופדיה, לשילוב הקולגן במוצרים שלהן (בין אם במוצר חדש או במוצר ישן שמכיל קולגן ממקור אחר).

לאחרונה עלה הקולגן לכותרות בישראל, כאשר ג'ונסון אנד ג'ונסון סגרה את חברת קולבר בשליטתה, שפיתחה קולגן לצרכים של אסתטיקה, כשלוש שנים בלבד לאחר שרכשה אותה ב-169 מיליון דולר. כהן-ארזי אומר כי "קולבר השתמשה בקולגן ממקור של חזיר, והיתרון שלה לא היה בהפקתו אלא בשיטת צילוב חדשה (המחברת בין חלבוני הקולגן לייצירת רקמה עמידה), שהייתה אמור להפוך אותו למתאים יותר לשוק האסתטי. כשג'ונסון סגרה את המפעל", הוא מוסיף, "זה היה כנראה לאחר שלא הצליחה למכור ספציפית את המוצר הזה. לרכוש קולגן ממקור חזיר היא הייתה יכולה גם מחברות אחרות".

אין מתחרה מהונדס גנטית

הטכנולוגיה של קולפלנט דומה לזו של חברה ישראלית אחרת בתחום - פרוטליקס, מן הבחינה שקולפלנט יכולה לייצר בטבק מגוון חלבונים. הקולגן נבחר כמוצר הדגל, בשל היותו חלבון מורכב ויקר שקשה מאוד להפיק ואין לו כרגע מתחרה מהונדס גנטית, אף לא בתאי חיה.

בעלי המניות העיקריים בקולפלנט הם ספירהד (לשעבר קיור, חברה בת המוחזקת ב-56.6% על-ידי ביומדיקס הבורסאית), המחזיקה 12.8% בחברה; חממת מיט"ב (מוחזקת ב-85% על ידי ביומדיקס) המחזיקה 8% בחברה; וכן קרן פונטיפקס, מורי ארקין, דוקור, המדען הראשי, יישום - חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, וחברת מודגל.