שני: "הרגולטור בברזיל שיתף איתנו פעולה"

האיש שחתום על אחד האקזיטים הישראליים הגדולים מאז ומעולם בהתבטאות נדירה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לפני שנה

1. איך שגלגל מסתובב

בימים האחרונים נראה היה כי טלפוניקה, ענקית התקשורת הספרדית, קרובה לרכישת חברת התקשורת הברזילאית GVT ואילו ויוונדי, ענקית המדיה הצרפתית, הרימה ידיים. טלפוניקה שיפרה את הצעתה פעם אחת, מנהליה הביעו רצון עז לשים ידם על חברת התקשורת הפורחת, ואילו ויוונדי עמדה בצד ושתקה עד שביום שישי האחרון "פתחה את פיה" וביצעה מהלך שגרם גם לטלפוניקה להרים גבות. ויוונדי תרכוש את אחזקות שאול שני בחברה לפי מחיר של 56 ריאל למניה ותמורת סכום כולל של 1.3 מיליארד דולר (4.7 מיליארד שקל) - האקזיט הגדול ביותר שרושם לזכותו בעל מניות פרטי.

לפי הערכות, שני ושותפיו להקמת GVT (כולל קבוצת אי.די.בי) השקיעו בחברה קרוב לרבע מיליארד דולר, ואם לוקחים בחשבון שבמהלך ההנפקה השנייה של GVT מימש שני חלק מאחזקותיו בחברה תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים, הרווח שהוא רושם לזכותו נע סביב מיליארד דולר (כמובן, לפני תשלומי מס למיניהם).

לא פעם מאבקי שליטה על חברות ציבוריות הופכים לסיפורי מתח שסופם מפתיע, ומאבק השליטה על GVT הוא אחד כזה. מהרגע בו הגיבה טלפוניקה להצעה של ויוונדי ישבה ויוונדי בשקט ולא פצתה את פיה. בדיעבד מתברר כי תכננה את מהלכיה באופן מחושב, ואולי העובדה שדירקטוריון GVT העדיף אותה על טלפוניקה - כפי שמציינים מקורבים לעסקה - סייעה לוויוונדי להדוף את טלפוניקה.

ההצעה של ויוונדי משקפת פרמיה של 11% לעומת ההצעה של טלפוניקה ושווי חברה של 4.2 מיליארד דולר - פי שלושה מהשווי לפיו הונפקה GVT לראשונה לפני כשלוש שנים.

GVT פועלת בשוק מתעורר שהדרישה לאמצעי תקשורת בו רק עולה עם הזמן, ובהתאמה עולות הכנסות ורווחי החברה. GVT סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם רווח נקי של 89.1 מיליון דולר, ובחישוב שנתי רווח זה משקף מכפיל רווח של 35 - מכפיל מכובד ולא יקר מדי עבור חברה שרק החלה לקטוף את פירות השקעתה.

טלפוניקה, אגב, הרימה ידיים וכל מה שהיה לחברה הספרדית למסור בסוף השבוע האחרון למתחרתה ולחברת GVT הוא "הרבה הצלחה בהמשך הדרך".

2. בשנה הבאה, בדירוג העשירים של "פורבס"

מכירת GVT הופכת את שאול שני לאחד המיליארדרים הישראלים הכבדים בעולם, וסביר להניח שבדירוג הבא של עשירי העולם של המגזין "פורבס" הוא ימצא את מקומו ליד חיים סבן, טדי שגיא, ארנון מילצ'ן ואחרים.

שני, שהקים את GVT יחד עם עמוס גניש ועדי מרום, ימכור לוויוונדי את אחזקות קרן Swarth שבבעלותו ואת אחזקותיו בחברת האם GVT הולנד (29.9% מהון החברה). בנוסף, רכשה ויוונדי 8% נוספים מהון המניות של GVT מצדדים שלישיים, וכך הגיעה לאחזקה של 37.9% בהשקעה כוללת של 1.6 מיליארד דולר.

בנוסף, חתמה ויוונדי על הסכם לפיו תהיה לחברה האופציה לרכוש 19.6% נוספים מההון של GVT - לפי מחיר של 55 ריאל למניה - מצדדים שלישיים נוספים, וכך לבצר שליטתה בחברה ולהחזיק בשיעור של 57.5% מהונה.

רק כדי שתבינו לאן הצליח שני להביא את GVT הנה כמה מספרים. GVT הונפקה לראשונה לפי מחיר של 18 ריאל למניה, ושנה אחרי ביצעה הנפקה משנית לפי מחיר של 37.5 ריאל, כך שרכישתה הנוכחית מגלמת לציבור המשקיעים בה הצפת ערך שאין הרבה כמותה. GVT (ראשי תיבות של Global Village Telecom) מספקת תקשורת רחבת פס ברחבי ברזיל, כמו גם שירותי טלפוניה קווית, שירותי אספקת נתונים וקישורים לרשת האינטרנט. שני מכהן כיו"ר החברה ואילו גניש מכהן כמנכ"ל.

3. תראו אותי, ותלמדו

לפני כשנה, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", נתן שני הופעה נדירה ושטח בפני המאזינים כיצד הפך את GVT לאחת מחברות התקשורת המוצלחות בברזיל. "טיפשות ועקשנות ישראלית הובילה אותנו שלא לקחת שותף ברזילאי מקומי", סיפר על ימיה הראשונים של GVT.

שני נאם במסגרת פאנל שכותרתו היתה "פוטנציאל ההשקעות בברזיל", וסיפר עד כמה יחסית קל לעשות עסקים בברזיל ("זו מדינה יותר מסודרת ומאורגנת ממה שחושבים"), וכיצד הרגולטור בברזיל (תוך שהוא רומז למדיניות הרגולטור בישראל) סלל את הדרך של GVT להצלחה כשהוא מסייע לחברה להקים תשתיות ברחבי המדינה.

שני אף הלך רחוק יותר וטען כי עושים עוול לברזיל כשמשייכים אותה למדינות BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין), ולבסוף המליץ לחברות הישראליות לנצל את ההזדמנויות הטמונות בארץ הקרנבל. ובכן, ייתכן ותהיינה חברות ישראליות שינסו לשחזר את ההצלחה של GVT ושני אך ספק אם מישהי מהן תצליח כמוה.

4. האם יעשה סיבוב גם באי.סי.איי

ממבט מהצד נראה שלשני יש מגע של קסם. מלבד הצלחת GVT, הוא רושם לזכותו את הרה-ארגון ביצרנית ציוד התקשורת הישראלית אי.סי.איי שאת השליטה בה רכש לפני כשנתיים תמורת 1.2 מיליארד דולר רגע לפני שמשבר האשראי דפק בדלת.

בראיון שנתן לפני כשנה ל"גלובס" רפי מאור, מנכ"ל אי.סי.איי, הקפיד האחרון להחמיא לבעל הבית בחברה. "הרבה אנשים הימרו, בהכירם את האופי שלי ושל שאול, על ההישארות שלי בחברה", סיפר מאור. "האופטימיסטים נתנו לנו חודשיים יחד, והפסימיסטים נתנו לנו הרבה פחות. היום היחסים בינינו טובים מאוד, התחברנו. שאול הוא באמת אדם מדהים.

"זה מצחיק, לפני כמה שבועות פגש אותי חבר, ואמר לי, 'אני המום. אני רואה שהדבר היחיד שעוד לא עשיתם יחד זה ילד'. יש לנו חזון משותף, ומצד שני יש לי חופש מלא".

מאור סיפר באותו ראיון כי בהתחלה חשש מהעבודה מול שני אך עם הזמן חששותיו התפוגגו, "ואני חושב שגם החששות של שאול", הוסיף. "שנינו עברנו את הגיל של לשחק באגו, ולכן אנחנו עובדים מאוד טוב יחדיו. שאול מביא איתו ניסיון. בגלל שהוא מנהל את GVT הוא מכיר את הביזנס מנקודת ראות של מפעיל, והרבה פעמים האינפוטים הללו מאוד חשובים. אנחנו מדברים ממש בכל יום".

מאור התייחס בראיון גם לאפשרות כי אי.סי.איי תונפק בשנית, וכך יוכל שני לרשום אקזיט נוסף. "אנחנו רוצים להציף בחברה ערך אמיתי. אם בסופו של דבר תתרחש הנפקה, אני מאמין שזמן ריאלי לזה יהיה שנתיים מהיום (שנה מהיום, ט.צ.). שאול רץ למרחקים ארוכים. הוא לא מחפש את האקזיט".

ובכן, עכשיו צריך לחכות ולראות האם יצליח שני לשכפל את ההצלחה גם באי.סי.איי. *