ג'ון פרקס:"אני שומר על גישה חיובית ושורית על השוק"

מנהל מחלקת המחקר של אופנהיימר, מאמין שבשלוש השנים הקרובות שוק המניות יציע את התשואות האטרקטיביות ביותר מכלל האפיקים הפיננסיים

בשלהי 2007, כשהמשבר הפיננסי עמד על סף פריצה לחיינו, הייתה זו מרדית' וויטני, אנליסטית הבנקים של אופנהיימר, שיצאה לשוק וצעקה בקול: "המלך הוא עירום". שנתיים לאחר מכן וויטני כבר לא באופנהיימר, לאחר שמינפה את המוניטין שיצר הניתוח המבריק שביצעה בזמנו לסיטיבנק, וניסתה לתרגם את הצלחתה האישית לכסף ופתחה בית השקעות עצמאי הנושא את שמה.

ג'ון פרקס, הבוס שלה לשעבר וראש מחלקת המחקר של אופנהיימר, לא שוכח מי סייעה לו למצב את בית ההשקעות כאחד החזקים בוול סטריט, באחת התקופות הקשות ביותר שידעה התעשייה הפיננסית. פרקס, שמגיע לישראל להשתתף בכנס האנליסטים הבינלאומי של אופנהיימר מחר, מספר בריאיון ל"גלובס" מה הרוויח אופנהיימר מהמשבר, מה המשקיעים חייבים לעשות, ואיפה הם ימצאו את התשואות בשנים הקרובות.

"המשבר הפיננסי יצר עבורי, כמנהל מחלקת מחקר, הזדמנויות רבות בשוק", מספר פרקס בתחילת שיחתנו. "כפי שאתה יודע, אחד מהאזורים שנפגעו קשה ביותר בוול סטריט הוא חברות הברוקראז', והפלטפורמות ששרדו את המשבר ויצאו ממנו מחוזקות, יכולות לנצל אותו ולגייס מומחי השקעות שמצאו את עצמם ללא עבודה לאחר המשבר".

פרקס מתגאה בהגדלת צוות המחקר שלו מ-36 אנליסטים בכירים ל-43 היום, ובהרחבת הסיקור מכ-520 חברות ליותר מ-800. "הרווחנו על ידי גיוס של טאלנטים חדשים ורענון השורות", הוא אומר.

*האם שיטת המחקר של חברות השתנתה בעקבות המשבר?

"אני לא חושב שהיא השתנתה בבסיסה, כי כשמנתחים חברות פונדמנטלית יש פרמטרים שצריך לקחת בחשבון, גם בתקופות טובות וגם בתקופות רעות. כן ניתן לומר, שהערכות השווי שלנו שמרניות היום יותר מבעבר.

"אני חושב שהשורה התחתונה עבורנו כאנליסטים, וגם עבור משקיעים, היא 'תעשו את שיעורי הבית'. המציאות מכתיבה שגם בתקופות של ראלי כמו זה האחרון, צריך לעשות מחקר, בין אם בבחירת מניות להשקעה ובין אם בניסיון לחזות את כיוון השוק".

*מה אתה מחפש בחברות להשקעה?

"אין לנו מתודלוגיית הערכת שווי כוללת שאנחנו נשענים עליה, אז זה תלוי בכל סקטור בפני עצמו, בין אם אנחנו מחפשים מניות ערך או מניות צמיחה במחיר הנכון. אנחנו אוהדים באופן כללי חברות צמיחה יציבות, וכן תעשיות שיש להן תחזיות טובות לעתיד עם קטליזטורים שימשכו בעתיד את תשומת לב המשקיעים".

*איך מתבצעת ההערכה שלכם לאיכות ההנהלות של החברות בהן אתם משקיעים?

"האספקט האיכותי הוא הקשה ביותר לניתוח, וזה המקום בו האנליסט נדרש לעבודה המדויקת ביותר, שכן ההנהלה היא הרוכב שעל הסוס. בין היתר צריך להסתכל על דברים כמו מיהם הטאלנטים שההנהלה משכה לתוך החברה, או איך ההנהלה בוחרת פרויקטים ויוזמות להיות מעורבת בהם. צריך לנסות ללכת לכל מקום בשביל להשיג את הנתונים הללו - אתה יכול לקבל את זה מהאינטרנט, מחברות מתחרות, ממומחים בתחום, משרשרת האספקה של החברה, מלקוחות שלה וכל גורם הקשור אליה בעצם".

מאמינים בבריאות ובטכנולוגיה

אחד הטרנדים החמים בעולם ההשקעות הוא מוצרי השקעה עוקבי אינדקסים כמו קרנות הסל (ETFs) ותעודות הסל. באופנהיימר מנגד מאמינים מאוד ב-Stock Picking, כלומר בחירת מניות ספציפיות, על פני השקעה במדד כולו.

"לאורך זמן מנהלים אקטיביים נוטים להכות מנהלים פאסיביים, ולכן בחירת מניות ספציפית לאורך זמן היא הדרך הנכונה לפעול בה", אומר פרקס. "אני חושב ששנאת הסיכון שלך, והמקום בו אתה נמצא במחזור ההשקעות, יכולים לגרום לכך שהשקעה באינדקסים תהיה אטרקטיבית יותר עבורך. אבל בסופו של דבר, הקונספט לפיו המשקיעים מתמקדים במניות ספציפיות יכול להיות רווחי יותר".

*מה התחזית שלכם לשווקים הפיננסיים?

"אני שומר על גישה חיובית או שורית על השוק. אני פחות אופטימי משהייתי לפני חצי שנה, בגלל הראלי האחרון. האפסייד היום הרבה יותר מתון מבעבר, ואנחנו מצפים לתיקון של השוק בקרוב. אחד הדברים החשובים שהשוק מסתכל עליו הוא יציבותה של ההתאוששות הכלכלית. אני חושב שזה מה שנראה בשנה הקרובה, אבל ההתאוששות עצמה עשויה להיות איטית ולהימשך כשנתיים.

"בגדול, אם אתה משקיע לטווח קצר, אתה עשוי לראות ביצועים חלשים יחסית, אבל בטווח הארוך תראה אפסייד לצד ההתאוששות הכלכלית".

תקנו בזול ותמכרו ביוקר

*איפה נמצאות ההזדמנויות בשוק?

"אנחנו ממשיכים להאמין בטכנולוגיה. חברות הטכנולוגיה ששגשגו עד כה ימשיכו ליהנות מההתאוששות ולצבור עוד ועוד נתחי שוק. ענף התשתיות האמריקני הולך לגדול גם הוא, בטח תחת תוכניות הסיוע של הממשל. גם סקטור שירותי הבריאות שעובר מהפכה הוא אחת הבחירות המועדפות שלנו.

"איזורים שבהם אנחנו נהיה במשקל שוק הם תעשיית הפיננסים, שכבר ביצעה מהלך גדול השנה, מוצרי מותרות, אנרגיה, תקשורת וחומרי גלם. שטח שבו נהיה בתשואת חסר הוא מוצרי צריכה בסיסיים ותשתיות שירותים. זה לא משהו בסיסי בתוך החברות אלא קריאה לגבי הסקטור כולו".

*איזו עצה תיתן למשקיעים בשוק של היום?

"תקנו בזול ותמכרו ביוקר. שוק המניות במהלך השלוש השנים הקרובות יציע את התשואות האטרקטיביות ביותר מבין כלל האפיקים הפיננסיים, אז הייתי דבק בו. במרבית המקרים תרצו לעשות את המחקר ולזהות את הטרנדים של ההשקעות שנוח לכם איתם, ואז להתחיל לבנות פוזיציות. בששת החודשים הקרובים יהיו הזדמנויות קנייה רבות בשוק". *