"זה בסדר להיות שורי; 2010 תהיה שנה של חזרה לנורמליות"

בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות של אופנהיימר, סבור ש"השוק לא יקר" ■ הוא מעריך שהמניות ימשיכו לעלות וממליץ להחזיק במניות טכנולוגיה, תעשייה ושירותי בריאות ■ ואל תדברו איתו בכלל על השקעה בסחורות

בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות הראשי של אופנהיימר, ידוע בשנה האחרונה בתחזיות השוריות שלו. בלסקי פיזר אופטימיות גם היום (ב'), בכנס השנתי של אופנהיימר.

"זה בסדר להיות שורי. אתם לא מאמינים לי, נכון? זה עדיין בסדר להיות חיובי", אמר בלסקי בתחילת דבריו. "2010 תהיה שנה של חזרה לנורמליות. מה שראינו בשנתיים האחרונות לא מייצג את שוק ההון, לא בצד העליות ולא בירידות. השנה הבאה תהיה חזרה לרמות נורמליות אבל זה לא אומר שהשוק לא יהיה חיובי".

התחזית של בלסקי למדד ה-S&P 500 ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 1,140 נקודות, המשקפת עלייה של 4.3% לעומת היום. "אנחנו מאמינים שצריך להחזיק במניות טכנולוגיה, תעשייה ושירותי בריאות", אומר בלסקי.

"טכנולוגיה היא קונצנזוס בשוק היום. הסיבה שחברות הטכנולוגיה היום חזקות יותר וממוצבות טוב יותר היא שהשוק התנקה מחברות לא איכותיות. תהליך דומה יעבור סקטור הפיננסים בשנים הקרובות".

"מנגד", הוסיף, "כולם שונאים את שירותי הבריאות, אבל אני מאמין שהוא כבר מתמחר בתוכו הלאמה של הממשל בתוכו ולכן הוא מאוד אטרקטיבי. תחומי המזון ותשתיות השירותים הם תחומים שהיינו נמנעים מהם".

הסחורות הן ספקולציה

ומה לגבי סחורות? "השקעה בסחורות היא היום הרבה יותר ספקולציה מאשר השקעה מבוססת. יותר אנשים מדברים על זהב מאשר דיברו עליו לפני עשור. תפחדו מהתחום הזה, יש לכם את כל הסיבות לכך. כל הסיפור הוא ספקולציה", הוסיף.

באופנהיימר מעדיפים השקעה במניות ערך על פני מניות צמיחה, "שכן לאורך ההיסטוריה מניות ערך תפקדו טוב יותר ממניות צמיחה במהלך התאוששות כלכלית.

"התקופה הנוכחית היא השוק הדובי החמור ביותר שראיתי במהלך הקריירה שלי", ציין בלסקי. "תקופות שכאלה הן הטובות ביותר להשקעה. אנשים תוהים מה יקרה כשהריבית תעלה, כשהממשל ינתק את תוכניות הסיוע, כשהדולר יתחזק. האם השווקים ירדו? לא. ועדיין כולם נמצאים עמוק בבונקר".

לבחור מניות, לא לקנות סלים

מבחינה גיאוגרפית, "ארה"ב היא מקום לצמיחה מבוססת", הוא מוסיף. "סין נהדרת עם צמיחה מרשימה, אבל מי יוכל להתמודד עם התנודתיות שלה בעוד כמה שנים? אני מעדיף את הצמיחה האיטית אבל יציבה של ארה"ב.

"בשנתיים האחרונות הקורלציה של המניות הייתה גבוהה במיוחד, בירידות וגם בעליות. חברות יצמחו בעתיד בקצבים שונים ולכן נראה רמת תשואות שונה לכל מניה בעתיד. בשנתיים האחרונות השקעה ב-ETF (קרנות סל) הייתה נכונה בגלל הקורלציה הגבוהה, אבל מהיום צריך להעדיף stock picking", אומר בלסקי.

"זה הזמן לשנות את האסטרטגיה. אנשים שוכחים שב-1999 היו הרבה חברות דוט.קום שצמחו במאות אחוזים, אבל גם חברות שצנחו בעשרות אחוזים. לכן בחירת מניות ספציפיות היא הסוגיה המרכזית עבור מנהלי ההשקעות".

למשקיעים בלסקי ממליץ לעקוב אחרי המזומנים. "חברות עם מזומנים יהפכו ליעד לרכישה בשנים הקרובות. חברות מתחום האנרגיה, למשל, שמחזיקות בקופת מזומנים עשירה, הופכות לאטרקטיביות במיוחד למיזוגים ורכישות".

בסיכום דבריו אמר בלסקי כי "עלייה של 10% נוספים במדד ה-S&P תהיה קשה הרבה יותר היום, אבל היא אפשרית. רק פעם אחת בעבר הכלכלה האמריקנית עברה משבר של שתי נקודות שפל (בצורת W). זה לא יקרה הפעם. הרווחים חזרו גם הם ולכן המניות עולות. השוק אינו יקר היום. אנחנו ברמות ממוצעות היסטוריות בשווי החברות".