טעיתי בהערכתי לפני שבועיים

עכשיו אפשר להחליט אם ומה ללמוד מכך לעתיד ■ וגם: עדכון המגמה העולה ב-S&P

הסברה בדבר תחילת הירידות במאמר מלפני שבועיים התגלתה כלא נכונה. ואני יודע שיהיו כאלה, שיינצלו עובדה זו כדי לנגח אותי, ואת השיטה הטכנית כולה. לדעתי, כמו בכל הזדמנות שבה טועים, כדאי לנצל את הדבר לניתוח עומק, ולנסות להפיק מכך תועלת לעתיד.

בחינה של סברות שהתגלו כמוטעות, הביאה לי תועלת רבה. באוזני אנשים שהדרכתי תמיד הדגשתי את הכדאיות שבניהול יומן טריידים, שבו מנהלים בדיקות מסוג זה. אם תוסק מסקנה ברורה, ונכונה, אחת לפחות מכל טעות כזו, דיינו.

תורת הניתוח הטכני אינה מדע מדויק. כפי שציינתי פעמים רבות בעבר, השיטה מבוססת על סטטיסטיקה של עסקאות. שילוב שיטה פשוטה וברורה בכללים נוקשים לניהול כסף (סיכוי-סיכון, מנות קבועות וכו'), הוא הבסיס לתוצאות חיוביות.

לצורך הבדיקה, אביא לכם הפעם גרף יומי של מדד SP500 ובעזרתו ננסה לענות על השאלות המתבקשות. (רצוי גם להסתכל על הגרף השבועי אשר הוצג בסקירה מלפני שבועיים).

משה שלום גרף יומי ספ500


האם באמת טעיתי בניתוח הסיכוי לירידות?

לדעתי לא.

  1. ב-26-10-2009 המדד שבר מטה את הגבול התחתון של היתד העולה (בגרף השבועי), אשר תמכה בתנועת המחיר מאז תחילת העליות, במרץ השנה (לא מוצגת כאן). שבירה זו הייתה, בו זמנית, גם שבירה של היתד העולה מיולי השנה (קווים שחורים) (1 סגול), ובוצעה בצורה אלימה במיוחד לאחר ימים רצופים של ירידות.

  2. תופעה מאשרת נוספת התגלתה כאשר המחיר חזר ובדק את השבירה מלמטה (29-10-2009) ולמחרת חזר לרדת. תופעה זו מהווה אישור קלאסי לשבירה של תבניות ותחומי דשדוש למיניהם.

  3. לפני השבירות הללו, ראינו סטייה שלילית במתנד ה-RSI (השיאים במחיר של ספטמבר ואוקטובר לוו בשיאים נמוכים במתנד 4 סגול), ובאינדיקאטור CMF, המציין לנו זרימה של כסף חדש לתוך הנכס הפיננסי. סטיות כאלה מבשרות לנו, בדרך כלל, על שינוי קרוב במגמה השלטת. במקרה זה, מעבר קרוב ממגמה עולה למגמה יורדת.

  4. בנוסף ליתד העולה, המהווה תבנית דובית לכשעצמה, ניתן היה לזהות יתד מתרחבת (קווים בכחול), אשר הכילה את תנועת המחיר מתחילת אוגוסט (3 סגול). תבנית זו מייצגת אי יציבות במדד עקב האי סימטריות בין הפסיכולוגיה המלווה את השיאים לזו המלווה את השפלים. לא ארחיב כאן, אבל העובדה שהתיקונים הטכניים הופכים לעמוקים יותר ויותר, מהווה את הבסיס לחוסר יציבות זו.

  5. כאשר ב-21-10-2009, השיא במחיר הגיע רק ל-1101 ולא הגיע לגבול העליון של היתד המתרחבת, ראיתי בכך סימן נוסף, וחיזוק משמעותי, להשערה בדבר תהליך ירידות קרב. לבסוף, סגירה מתחת לגבול התחתון של היתד המתרחבת (30-10-2009), שוב אישרה את כוונת המדד לשינוי.

האם ניתן היה לקטוע הפסדים מהר יחסית?

לדעתי כן. כל פוזיציה צריכה להתלוות בנקודת קטיעת הפסד, כחלק מכללי ניהול הכסף הנכונים. במקרה זה, יש שתיים כאלה: בשיא הקודם (1101) וב-1060, כאשר המחיר חזר מעלה, לתוך תחומי היתד המתרחבת.

נקודת הקטיעה הראשונה מיועדת לפועלים על פי כללי מגמה נוקשים וארוכי טווח יחסית והשנייה לקצרי הטווח. יש לקחת בחשבון שבכל רגע נתון, מתחת לשיא הקודם, המדד היה יכול להתהפך ולקבוע שיא נמוך יותר, אשר היה מחזק את הירידות ומאשר את נקודת קטיעת ההפסד הראשונה דווקא. הדרך שאני בוחר היא תמיד שילוב השניים: חצי נסגר כאשר המדד חזר לתוך היתד (2 סגול) והחצי השני, כאשר המדד קבע שיא חדש (11-11-2009).

כך, הייתי חשוף להפסד קטן יחסית עד שכללי המגמה הורו לי להיות מחוץ לשוק. במקרה והמדד היה באמת קובע שיא נמוך, כניסה מחודשת הייתה מפצה על סגירת החצי.

מה ניתן ללמוד מכך לפעם הבאה?

למרות כל הסימנים, המדד לא יצר זוג שיאים ושפלים יורדים. לא ביומי ולא בשבועי. על כן, אולי היה מן הראוי לחכות ולקחת פוזיציה רק כך. הקושי הוא שביתד מתרחבת, כמו במקרה זה, המרחקים גדולים והדחייה יכולים להיות רחוקה מאוד מהשיא.

זוהי דילמה שבה אני מתלבט בה פעמים רבות, כאשר אני ניגש לחשב את הסיכויים והסבירות. ואני משאיר אותה לשיפוטכם.

כהשלמה לניתוח של השבוע לפנינו הגרף השבועי של המדד:

משה שלום גרף שבועי ספ500


ומה עכשיו? לא הרבה. לאחר שבירות השווא, המגמה העולה עדיין בתוקף וכנראה תלווה את המחיר ליעד הבא. יעד זה, 1120 המהווה את ה-50% Fibonacci של כל הירידה הגדולה (עד מרץ 2009), מאוד קרוב לגבול העליון של היתד-תעלה העולה ולקו המגמה היורד המגיע משיא כל הזמנים.

המתנדים מתקרבים לאזור ה-50. העובדה שהם שם, מצביעה על חולשה מסוימת במגמה, אבל רק חדירה שלהם של רמה זו, תיתן לנו את הרמז לחולשה אמיתית. הישארות מעל או קפיצה משם, תיתן למגמה העולה אנרגיה נוספת כלפי מעלה.

השפלים של יולי ושל נובמבר קובעים לנו את הקו מגמה החשוב החדש.

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.