לטובת היבואנים: העיוות שיצרו "קבוצות המחיר" במחירי הרכב

שיטת קבוצות המחיר איפשרה ליבואנים להגדיל משמעותית מאד את הפער בין מחיר העלות לבין מחיר המחירון הרשמי לצרכן - ולהשתמש בו כדי להעניק לחברות הליסינג הנחות משמעותיות

כחלק מהמאבק להעביר מחר (ד') בוועדת הכספים את "שווי השימוש הרציף" ברכב, נחשפו היום (ג') לראשונה נתונים מצטברים ראשונים על העיוות שיצרה שיטת "קבוצות המחיר" במחירים לצרכן.

על פי הנתונים, שיטת קבוצות המחיר אפשרה ליבואנים להגדיל משמעותית מאד את המרווח הגולמי - הפער בין מחיר העלות לבין מחיר המחירון הרשמי לצרכן - ולהשתמש בפער זה כדי להעניק לחברות הליסינג הנחות משמעותיות.

מהבדיקה שנערכה עולה, כי בדגמי רכב "עסקיים" מקבוצה 2, כלומר דגמים שלמעלה מ-50% ממכירותיהם מגיעות לציי רכב, המרווחים הגולמיים גבוהים משמעותית מאלה של דגמים "פרטיים", שמיועדים ללקוחות הפרטיים. המרווח הגולמי הממוצע של היבואנים בדגמי הציים מגיע ל-22%, לעומת 12% בלבד בדגמים המיועדים לשוק הפרטי, כאשר במקרים חריגים המרווחים בדגם "העסקי" יכולים להגיע ל-40% (!). מרווחים גולמיים גבוהים אלה משמשים להנחות. באוצר מעריכים כי המעבר לשווי שימוש רציף "יחליק" את המכירות ויקטין את מעורבות הרגולטור בשיקולי הצרכן, תוך תרומה להגדלת התחרות ולשיפור רווחת הצרכן.

לקראת הדיון מחר על המיסוי הירוק: מכבש של לחצים על האוצר

בתוך כך, גוברים הלחצים על משרד האוצר לשנות את שיטת החישוב של "המיסוי הירוק" על הרכבים, לקראת הדיון בוועדת הכספים מחר. ל"גלובס" נודע כי במשרד האוצר וברשות המסים התקיימו היום דיונים דחופים בדרישתם של שלוש יבואניות רכב המייבאים מותגים אירופאים, לשנות את נוסחת חישוב הפליטה הכוללת בכלי רכב חדשים, שעל פיה נקבעות "קבוצות הזיהום" של כלי רכב שונים ועל פיה נקבע גובה המיסוי הכולל עליהם אחרי ההחזרים.

שלוש היבואניות, חברת דוד לובינסקי (יבואנית פיז'ו), חברת קמור (יבואנית ב.מ.וו) וצ'מפיון מוטורס (יבואנית פולקסווגן), מציעות לשנות את נוסחת החישוב, שקיימת בפועל מאז חודש אוגוסט ומשקללת חמישה מרכיבי זיהום שונים, ולהכניס בה משקל רב יותר לפליטת ה-CO2, עד כדי 80% לעומת 30% כיום. לחלופין מציעים היבואנים לשקלל בנוסחה את צריכת הדלק. שני השינויים אמורים לשפר את מצב המיסוי היחס של רכבי הדיזל ושל כלי הרכב האירופאים בכלל, שבהם שמים היצרנים דגש רב על הפחתת מרכיב ה-CO2 בפליטה ועל הקטנת צריכת הדלק.

היבואניות מנסות למנף לעניינן את ההתחייבויות של ישראל להפחתת גזי החממה בעתיד, אותן תצטרך ישראל לגבש עד לוועידת האקלים הבין-לאומית "COP15", שלוש היבואניות פנו אתמול במכתב לשרים הרלוונטיים באמצעות משרד עורך דין צדוק.

בנוסף התקיימה פגישה ישירה בנושא בין מנכ"ל צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, לבין חבר הכנסת גפני, יו"ר ועדת הכספים, ובה שטחו היבואנים את טענותיהם. יצוין כי איגוד יבואני הרכב נמנע מלנקוט עד כה עמדה רשמית בנושא. בענף הרכב מעריכים כי בסופו של דבר עשוי האוצר לגבש הסכם פשרה, שישנה בדיעבד את נוסחת הפליטה.

יצוין כי אם אכן תתקבל נוסחת פשרה לשינוי הסיווג הירוק היא עשויה להביא להוזלה של אלפי שקלים במחיר של דגמי דיזל פרטיים וייתכן שאף במחיר של מספר דגמי יוקרה. לחלופין, שינוי הנוסחה עשוי לפגוע בתמחור של כלי רכב מתוצרת ארצות הברית.